Kresti genkomst
Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-05-03 16:01

Nu er der jo flere dyr i Åbenbaringen, hvad for et mener du
Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-03 18:13

"Jørgen Primdahl" <primdahl@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der jo flere dyr i Åbenbaringen, hvad for et mener du

Kurt.

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:07

Det store dyr i åbenbaringen er et altslugende alt-farligt uhyre
- hallucinations-væsen, fabeldyr som kinesiske og eventyr drager der truer
byer

De fire heste, kommer ikke dette ved.

Er der andre dyr. ???

Slangen der fristede er i GT

Fra : TBC

Dato : 16-05-03 03:44

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Er der andre dyr. ???

Der er beskrevet flere dyr i Åbenbaringen der iblandt er der særligt 4 "dyr"
der har en større rolle (Åbenbaringen 13:2, 11-13; 17:3 beskriver det
syvhovedede vilddyr, det tohornede vilddyr og vilddyrets billede som blev
levende), og det forklares endog om nogle af dem hvad de skildrer. F.eks
politiske magter på jorden og der er en drage der beskrives som
symboliserende Satan. (Åbenbaringen 12:7-9)

Der ud over er der (også symbolsk) benævnt heste, hunde, fugle, frøer,
græshopper med skikkelse som heste med et menneskehovede og en kvindes hår
og tænder som løvers og sågar vinger. Og der er beskivelser af skabninger i
nærheden af guds trone som en løve, en tyr, en ørn og sågar som et menneske.

Så ja, der er andre "dyr" beskrvet i Åbenbaringen.

TBC

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 04:04

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
menneske.

> Så ja, der er andre "dyr" beskrvet i Åbenbaringen.

TAK Det er sjældent jeg får stoppet SÅ MANGE huller i min almendannelse så
tidligt om morgnen

Hvis nu vi skal forkorte Johs apokalyps til THE ESSENTIALS

er der så ikke DET STORE DYR, som er djævlen selv, og andre er smådjævle

DEN STORE SKØGE viser at Johs er under tøflen af matriarkatet og har
ambivalent forhold til madonnaluder fænomenet - han var nok jomfru og hadede
derfor skøger, som han ikke havde råd eller mod til at besøge
Analogen Mein Kampf bruger mere plads på hetz mod prostitution end mod
jøder(et bagatelemne indtil Nyrnbergproces-fiktionen skabtes) - Hitler var
nok også så idealistisk at han først mistede sin jomfrudom da han udviklede
retorik-ekspertise og pludselig blev sexet for hundredtusinder af kvinder på
en gang - og så tog han et par groupies incl hende der gjorde selvmord med
ham

Fra : TBC

Dato : 17-05-03 01:55

> [...]
>
> Hvis nu vi skal forkorte Johs apokalyps til THE ESSENTIALS
>
> er der så ikke DET STORE DYR, som er djævlen selv, og andre er smådjævle

Som jeg beskrev er det dragen det kommer til udtryk der symboliserer
djævelen og satan (Åb 12:7-9).

De andre store dyr symboliserer noget andet. Om det dyr den store skøge
ridder på siges der at det symboliserer politisk magt (de syv hoveder
symboliserer syv bjerge/ 7 konger, og dyret er selv en ottende konge) (Åb
17:9-14). Det er også dette dyr der vender sig imod skøgen og tilintetgør
hende.

> [...]
hadede
> derfor skøger, som han ikke havde råd eller mod til at besøge

Hvad skulle udelukke at Johannes tro, modvilje eller overbevisning spillede
ind ?

Hvorom alt er siges der mig bekendt ikke noget omkring om han var jomfru
eller ej, gift eller ej. Det eneste der står er at han havde et hjem, og at
Jesus beder Johannes om at tage sig af hans mor Maria, og at han tager hende
hjem til sig. Men det er nok nærmere relateret til de muligheder og den
understøttelse Maria skulle have i den forbindelse, end det er til noget
andet. (Joh 19:26, 27)

TBC

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-05-03 21:48

"Jørgen Primdahl" <primdahl@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der jo flere dyr i Åbenbaringen, hvad for et mener du

Nu er det jo en uafsluttet sætning, men vi kan da for min skyld sagtens
diskutere Åbenbaringen og dens profetiske syner:

Før Irak-krigen fandt jeg det temmelig ironisk at USA og Irak skulle op og
slås, fordi sidstnævnte land havde en diktator med visse
"Nebukadnezzar-aspirationer" og det førstnævnte land reelt besidder
Verdensherredømme.
"Babylon vs. Babylon"-ironien, hvis man (over?)fortolker Åbenbaringen. Meget
morsomt, synes jeg egentlig.

Ikke at jeg ensidigt "hader" USA, overhovedet ikke, men det ER nu lidt
ironisk at de faktisk er så dominerende en supermagt, når man tager den
overvejende kristne og temmelig bekendende befolkning i betragtning. Det er
åbenlyst absurd, også på en positiv humoristisk måde. Jeg ku' grine af det.

Visse ateister er dybt bekymrede for at de har fået en så religiøs præsident
som Bush, da skellet mellem kirke og stat ifølge Den Amerikanske Forfatning
er _absolut_ som en tovejssikring mellem religiøst styre og indblanding i
religiøst liv. Alligevel er Gud nævnt, ikke bare på f.eks. pengesedler, men
også en fast ingrediens i præsidentens taler. "God bless USA", osv. Og Bush
inddrager også i høj grad Gud helt personligt i sine taler.

Jeg mener selv hverken at USA er "Guds Eget Land" eller det modsatte, men
alligevel kan det udmærket betragtes på begge måder, afhængig af synsvinkel,
hvis man endelig er Åbenbaringsfikseret. Og det er lidt sjovt.

En slags "guddommelig komedie", hvis man skal være lidt barsk?

Imidlertid er jeg fra en kristen synsvinkel lidt forundret over arabiske
muslimers tale om "Den Lille Satan & Den Store Satan", for dèt er jo netop
en retorik som synes "lånt" fra den profetiske skuen af hhv. "Små og Store
Dyr" fra Åbenbaringen? Eller hvad?

Jeg finder det morsomt at ironisere lidt over Verden på baggrund af
Johannesåbenbaringen, men jeg gider ikke at rende rundt og blive paranoid
over den. Det HAR jeg allerede engang prøvet og man havner desværre let i
regulært vanvid, hvis man således begynder at overfortolke sin omverden ud
fra den slags profetier, som man muligvis bare ikke er bemidlet til at
udlægge. Mig bekendt er den eneste der virkelig kan udlægge Johannes'
Åbenbaringen i sin fylde nemlig Kristus selv, når Tiden er. Det læser jeg
ihvert fald implicit i Menighedsbrevene. Så dèt må vi vist hellere overlade
til Ham, og ikke falde for dèn åbenlyse fristelse, det sikkert er for ret
mange i at ville "løse den stillede opgave", som denne Åbenbaring måske også
kan forekomme som.
Hvilket helt sikkert er ret "provokerende"!

Anders Peter Johnsen