bededag
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-05-03 07:09

Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver dag )
Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
helligdag.

--
Med kærlig hilsen fra Børge.
http://www.nydheder.subnet.dk/ min hjemmeside

Fra : Tommy

Dato : 15-05-03 07:22

Ja, også helligdag, hver dag :)

Mvh,
Tommy

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-05-03 09:32

Tommy tommy@egenserver.dk skrev dette:

> Ja, også helligdag, hver dag :)

men altså kun efter læsning og efterlevelse af:

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Tommy

Dato : 15-05-03 11:54

Andreas Falck wrote:

> men altså kun efter læsning og efterlevelse af:
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Næ, Det behøver jeg ikke læse og efterleve, for at holde helligdag hver dag!

Mvh,

Tommy.

Fra : Britt Malka

Dato : 15-05-03 12:46

On Thu, 15 May 2003 08:08:49 +0200, "Børge Højlund Jensen"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver dag )
>Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
>helligdag.

Kalenderen har ikke helt ret, for der burde stå "Store bededag". I
stedet for en masse dage, hvor man skulle bede og faste, slog man dem
i Danmark sammen til én dag, som kom til at hedde "Store bededag".
Britt Malka

Vil du modtage ugebrevet tips & tricks? www.malka.it/libris/tips.html

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-05-03 21:06

"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev i en meddelelse

> Kalenderen har ikke helt ret, for der burde stå "Store bededag". I
> stedet for en masse dage, hvor man skulle bede og faste, slog man dem
> i Danmark sammen til én dag, som kom til at hedde "Store bededag".

Og hvis jeg ikke tager meget fejl var det ret tidligt i den Danske
Reformation, man "nedprioriterede" de katolske helgener og deres faste
helligdagedage (altså højtider) blev samlet i een "Store Bededag", der vel
næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
> nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?

Næ næ hør nu her, lyt og lær J

Halloween er MEGET hedensk og keltisk for UK var udkantsområde i Europa,
hvorimod danskere har tysk slavementalitet og adløs paven og pillede alt
andet end fastelavn ud.

Frugtbarhedskult hvor præsten gik rundt og strintede (vievand) på markerne
havde man næsten til Struensee slog helgendage sammen til een

At man havde forbud mod normalbagning så hvedebagning med anderledes gæring
kom ind i billedet, ville jeg gerne forstå en religiøs rod til?

Er der ikke en anden helligdag hvor bagerne laver præcis de samme firkantede
kryddere "hveder"

Reklame for Carlsberg om Store Hvededag er da for langt ude

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-05-03 01:18

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Halloween er MEGET hedensk og keltisk for UK var udkantsområde i Europa,
> hvorimod danskere har tysk slavementalitet og adløs paven og pillede alt

Nu taler jeg ligesom også om EFTER Reformationen...

Det er fuldstændig oplagt at Helgendage mister sin berettigelse i en
Luthersk-evangelisk kirke, hvor fokus - i modsætning til hos katolikkerne -
udelukkende er på Kristus.

> Frugtbarhedskult hvor præsten gik rundt og strintede (vievand) på markerne
> havde man næsten til Struensee slog helgendage sammen til een

Er det da Struensee, der indførte St. Bededag?

> At man havde forbud mod normalbagning så hvedebagning med anderledes
gæring
> kom ind i billedet, ville jeg gerne forstå en religiøs rod til?

Det er mig bekendt på grund af en jødisk sabbat-tankegang: Bageren måtte
ikke arbejde på denne "hellige hviledag", så derfor skulle der bages brød,
som kunne sig fugtigt til dagen efter.

> Er der ikke en anden helligdag hvor bagerne laver præcis de samme
firkantede
> kryddere "hveder"

Der er mig bekendt langt mere gods i hveder, og nej, jeg har eller kun hørt
om fastelavnsboller...

> Reklame for Carlsberg om Store Hvededag er da for langt ude

Jeg synes nu det er et skægt ordspil mellem bollen og øllen...Men at kalde
det "Store Hvededag" er åndssvagt og dumsmart.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-03 14:12

> [...]

> Det er fuldstændig oplagt at Helgendage mister sin berettigelse i en
> Luthersk-evangelisk kirke, hvor fokus - i modsætning til hos

Allehelgensdag og bededag har vist samme hvede-tradition pga
gæring-bager-stivsind
Mon ikke det er tilfælde at halloween og allehelgen associeres
I begge tilfælde er der nok hedensk folklore der lever videre, lissom i
julen

> Er det da Struensee, der indførte St. Bededag?

Ja, der var for mange gamle katolske helligdage så rationelt samledes til
een bededag
Måske reformen havde været i støbeskeen før hans hektiske regeringsperiode