Trylleri og magi
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 12-05-03 19:11

I sidste indstands må enhver religiøs forestilling bygge på trylleri og
magi:

Det magiske verdensbillede kontra det videnskabelige verdensbillede.

Mener du at vi skal tro på, at en Gud svingede tryllestaven og skabte
verden.

Eller mener du at vi skal nøjes med de forklaringer vi kan få af
videnskabelig vej?

Hilsen Claus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-05-03 16:01

"Claus Christian Larsen" <claus@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> verden.
>
> Eller mener du at vi skal nøjes med de forklaringer vi kan få af

Videnskaben forklarer hvordan, mens religionen forklarer hvorfor.

Derfor kan du ikke stille dem op mod hinanden.

Jesper

Fra : Dennis Enøe

Dato : 17-05-03 16:38

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> Videnskaben forklarer hvordan, mens religionen forklarer hvorfor.
>
> Derfor kan du ikke stille dem op mod hinanden.

Den må jeg lige huske når folk spørger hvordan jeg har det
med videnskab som er en stor del af mit liv

Dennis

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 19-05-03 10:00

Jesper Nielsen wrote:

> Videnskaben forklarer hvordan, mens religionen forklarer hvorfor.

For fundamentalisten forklarer biblen både "hvordan og hvorfor"

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-05-03 10:17

Claus Christian Larsen claus@linuxwaves.com skrev dette:

> For fundamentalisten forklarer biblen både "hvordan og hvorfor"

Du har vist ikke megen kendskab til hvad fundamentalisme i Danmark
egentlig er for en størrelse. Og ja, der findes en særlig ekstrem
afart af slagsen, særlig i USA, men med deres hang til at dræbe
abortlæger m.fl. er der vist ikke andet kristendom i dem, end at de
selv forlanger at blive kaldt ved dette navn!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-05-03 12:25

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:

>Du har vist ikke megen kendskab til hvad fundamentalisme i Danmark
>egentlig er for en størrelse. [...]

Mener du da ikke, at Bibelen i skabelsesberetningen fortæller, *hvordan*
jorden blev skabt?

>Og ja, der findes en særlig ekstrem
>afart af slagsen, særlig i USA, men med deres hang til at dræbe
>abortlæger m.fl. er der vist ikke andet kristendom i dem, end at de
>selv forlanger at blive kaldt ved dette navn!

Det er så absolut de færreste amerikanske fundamentalister, der dræber
abortlæger. De fleste af dem er ganske fredelige og omgængelige mennesker.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"When are people going to learn? - Democracy doesn't work!"
- Homer J. Simpson

Fra : P. Larsen

Dato : 19-05-03 23:24

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:blfhcvkqmuu7rlesok0uqesd9agbt8mdls@4ax.com...

> Det er så absolut de færreste amerikanske fundamentalister, der dræber
> abortlæger. De fleste af dem er ganske fredelige og omgængelige mennesker.

Amen to that ... :)
Det kan godt være at bibel beltet har fundametalistiske kristne der ønsker
at lave skelsætne ændringer i diverse stats og føderale konsitutioner - men
personligt, "one on one", har jeg endnu ikke mødt nogen af disse personer,
der ikke var venlige, åbne og meget "omgængelige" som du kalder det.
Sålænge emnet altså ikke falder på livsforståelse altså ;)

Summa sumarum, det er de færreste Amerikanske fundamentalister der IKKE
accepterer at andre har en anden mening. Der findes dog ulykkelige
undtagelser, men dem har vi jo i alle samfundslag.

Mvh.
P. Larsen

Fra : Vidal

Dato : 17-05-03 18:18

> [...]
>
> Det magiske verdensbillede kontra det videnskabelige verdensbillede.
>
> Mener du at vi skal tro på, at en Gud svingede tryllestaven og skabte

Ih nej Claus, det er meget mere videnskabeligt at ting sker af
sig selv, istedet for nogen får det til at ske.

Meget videnskabeligt, endda.

> Eller mener du at vi skal nøjes med de forklaringer vi kan få af
> videnskabelig vej?

Har du et link til den videnskabelige vej til skabelsen

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 19-05-03 18:41

Vidal wrote:

> Har du et link til den videnskabelige vej til skabelsen

Den er ikke klar endnu. Når den kommer skal jeg poste det her i gruppen :)

Hmm, hvem har egentligt skabt Gud?

Hilsen Claus

Fra : Vidal

Dato : 19-05-03 19:13

"Claus Christian Larsen" <claus@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse news:3EC91718.1020105@linuxwaves.com...

> Den er ikke klar endnu. Når den kommer skal jeg poste det her i gruppen :)

Fint, jeg venter med spænding.

> Hmm, hvem har egentligt skabt Gud?

I et interview blev Victor Borge, som var ateist, spurgt, hvad
han ville sige, hvis han nu alligevel blev stillet overfor Gud.
Svaret lød: "Goddag Gud, hvordan har Deres forældre det?"

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard