Katolsk bibel
Fra : Dennis Enøe

Dato : 09-05-03 23:06

Hejsa

Jeg skal ud og shoppe min bibel samling (NT og GT),
dertil skal jeg bruge den katolske bibel, meeeeen jeg
syntes ikke at kunne finde den nogle steder, kan man
ikke få den i dansk udgave? og hvor kan man evt finde
den?

Hvis ikke, så er det det gamle testamente og hvad skal
man så købe ekstra for at klare den?

Dennis

Fra : birgitte

Dato : 10-05-03 00:00

jeg ville råde dig til at prøve det katolske niels steensens bibliotek i
stenosgade: NSB@Post7.tele.dk - de har alt hvad man kan ønske sig i bibler,
gamle som nye - både udlån og salg

--

venlig hilsen
birgitte

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-05-03 05:38

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> mælte sligt:

>Jeg skal ud og shoppe min bibel samling (NT og GT),

Jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener med "shoppe min bibel samling"? Skal
du erhverve dig nye bibler?

>dertil skal jeg bruge den katolske bibel, meeeeen jeg
>syntes ikke at kunne finde den nogle steder, ...

Jeg er ikke bekendt med, at der findes én katolsk bibel. Der findes en række
oversættelser, der er udgivet af katolikker og godkendt af den katolske kirke,
men ikke én katolsk bibel. Herhjemme kender jeg kun til Peter Schindlers
oversættelse af det nye testamente, som kan fås antikvarisk - prøv
<www.antikvariat.net>.

>Hvis ikke, så er det det gamle testamente og hvad skal
>man så købe ekstra for at klare den?

Jeg tror desværre heller ikke, jeg forstår, hvad du spørger om her. Hvis du
spørger til en oversættelse af den hebræiske bibel, så vil jeg anbefale Buhls
oversættelse fra 1910 - den fås også antikvarisk.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Dennis Enøe

Dato : 10-05-03 09:07

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:ga0pbvgf539mkf06fvcs6ejt39u394gu0g@4ax.com...

> Jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener med "shoppe min bibel samling"?
Skal
> du erhverve dig nye bibler?
Ja jeg mistede dem under en flytning i sin tid da der blevet stjålet
ting der hvor jeg havde opbevaring

Det er faktisk en lidt halvprovokerende ting at skrive af
mig, jeg har lige fundet svaret, den katolske bibel er en
der indeholder de aprokryfe tekseter det er en deoterokanon
bibel.

Tak for begge svar, jeg havde ledt og ledt, og faldt lige over
svaret i en note fra noget undervisning

Dennis

Fra : Pegasus

Dato : 10-05-03 10:44

Rasmus Underbjerg Pinnerup spake unto us:

> Jeg tror desværre heller ikke, jeg forstår, hvad du spørger om her.
> Hvis du spørger til en oversættelse af den hebræiske bibel, så vil
> jeg anbefale Buhls oversættelse fra 1910 - den fås også antikvarisk.

Kunne det tænkes, at der fandtes en bogstavelig bibel, dvs. en bibel hvor
man kom tættere på den oprindelige hebraisk/græske tekst. Jeg har bemærket
ret store nuancer i de forskellige oversættelser, idet oversættelsen så at
sige er 'skåret' til tidens fremherskende teologi.

--
Yours
Pegasus

Fra : Niels Peter

Dato : 10-05-03 10:57

Pegasus wrote:

> [...]
> har bemærket ret store nuancer i de forskellige oversættelser, idet
> oversættelsen så at sige er 'skåret' til tidens fremherskende teologi.

Det ville jo være dejligt, men nok også umuligt i virkelighedens verden.
Ganske vist er sprogvidenskab nok en mere eksakt videnskab end teologi,
men naturvidenskab er der trods alt ikke tale om, og sprogfolkenes
opfattelse af, "hvad der i virkeligheden står", ændrer sig også med
tiden, når der kommer nye måder og friske øjne til.
Så hvis du er meget nysgerrig, er der nok ikke anden vej udenom end selv
at lære græsk og hebraisk

Niels Peter

Fra : Dennis Enøe

Dato : 10-05-03 11:04

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Så hvis du er meget nysgerrig, er der nok ikke anden vej udenom end selv
> at lære græsk og hebraisk

Sikke en tid det vil tage at læse biblen en ting er at lære et sprog, et
andet
er at kunne oversætte det og virkeligt forstå hvad man læser, så det er nok
ikke
bare lige selv om man på papiret kan de sprog.

Dennis

Fra : Niels Peter

Dato : 10-05-03 11:08

Dennis Enøe wrote:
> [...]
> er nok ikke
> bare lige selv om man på papiret kan de sprog.

Det er just det, der er problemet, og også det, der gør, at der ikke
bare findes ét rigtigt svar på, hvad der egentlig står i en tekst: det
er ikke nok at kende sproget, man skal også vide noget om den kultur og
det samfund, det blev brugt i ...

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-05-03 16:23

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare findes ét rigtigt svar på, hvad der egentlig står i en tekst: det
> er ikke nok at kende sproget, man skal også vide noget om den kultur og

Ikke desto mindre formåede Luther det.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 10-05-03 16:34

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre formåede Luther det.

Han var også en usædvanligt velbegavet exeget ....

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-05-03 23:11

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> wrote in message

> [...]
nok
> ikke
> bare lige selv om man på papiret kan de sprog.

Hvilket "amatørteologer" demostrerer daglig!

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-03 07:24

Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:

> Hvilket "amatørteologer" demostrerer daglig!

Og ofte er det disse "amatørteologer" der rammer langt mere rigtigt
end alle de mange professionelle teologer der ikke formår at se ud
over deres egen næsetip

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Niels Peter

Dato : 12-05-03 10:18

Andreas Falck wrote:

> Og ofte er det disse "amatørteologer" der rammer langt mere rigtigt
> end alle de mange professionelle teologer der ikke formår at se ud
> over deres egen næsetip

Nu synes jeg, du generaliserer ud over det rimelige. En af de bedste
bibeltolkere, der nogensinde har levet, var en særdeles professionel
teolog: Martin Luther.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-03 12:11

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Nu synes jeg, du generaliserer ud over det rimelige. En af de bedste
> bibeltolkere, der nogensinde har levet, var en særdeles professionel
> teolog: Martin Luther.

Eller også er det dig der lægger mere i mit indlæg end jeg selv gjorde

Det var langt fra tanken at ville gøre nogen generalisering!

Fra : Niels Peter

Dato : 12-05-03 16:53

Andreas Falck wrote:

> Eller også er det dig der lægger mere i mit indlæg end jeg selv gjorde

Det er jo altid en mulighed

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-03 17:07

> Det er jo altid en mulighed

Ja især når når man ikke selv har været alt for omhyggelig med at få
formuleret hvad man egentlig havde tænkt sig at sige! LOL

Fra : Niels Peter

Dato : 12-05-03 19:39

Andreas Falck wrote:

> Ja især når når man ikke selv har været alt for omhyggelig med at få
> formuleret hvad man egentlig havde tænkt sig at sige! LOL

He, he, vis mig nogen, der ikke har prøvet det ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-03 19:52

> He, he, vis mig nogen, der ikke har prøvet det ...

Dét får jeg vist svært ved - men for at springe til noget helt andet,
eller måske retteligere lidt tilbage i tråden, så vil jeg da opfordre
dig til at læse denne artikel:
http://www.groupcare.dk/da/document_action.asp?action=2&docid=642972
hvor det bliver klart dokumenteret hvorfor og hvordan den
historisk-kritiske metode (som næsten alle professionelle fagteologer
m.fl. benytter sig af i dag) bygger på nogle forudfattede holdninger
der ikke kan forenes med et redeligt videnskabeligt
bibelforksningsarbejde!

Fra : Niels Peter

Dato : 12-05-03 20:34

Andreas Falck wrote:

> [...]
> m.fl. benytter sig af i dag) bygger på nogle forudfattede holdninger
> der ikke kan forenes med et redeligt videnskabeligt

Jeg har gemt linken til senere læsning. I øvrigt er den
historisk-kritiske læsning efterhånden heller ikke det eneste
saliggørende i universitetsteologien; den kan vel have sin berettigelse
som én blandt flere vinkler, man kan se skrifterne fra.

Niels Peter

Fra : Pegasus

Dato : 10-05-03 13:49

Niels Peter spake unto us:

> Så hvis du er meget nysgerrig, er der nok ikke anden vej udenom end
> selv at lære græsk og hebraisk

Det burde ikke være nødvendigt i princippet. Jeg ved, det findes inden for
andre trosretninger: bogstavelig oversættelse. Man kan sige, oversættelse
består af to trin: semantik og mening. Det er nødvendigt at skrive meningen
ind i oversættelsen, for at den skal være læselig. Til gengæld kan man ikke
gå tilbage til den oprindelige mening.

Men tak for svaret alligevel.
--
Yours
Pegasus

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-05-03 18:24

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> mælte sligt:

> [...]
>ret store nuancer i de forskellige oversættelser, idet oversættelsen så at
>sige er 'skåret' til tidens fremherskende teologi.

Både og, og ja, tiden bestemmer oversættelsen.

Det er et evigt problem i oversættelsesøjemed. Man kan lægge sig tæt op af
originalen og forsøge at oversætte ord for ord, men man vil ofte derved få en
knudret og svært læselig oversættelse, som endda kan være misvisende, idet
sprog bruger forskellige måder at udtrykke samme ting på. En sådan
oversættelse vil dog i mindre udtalt grad være en tolkning fra forfatterens
side.

Modsat kan man lave en friere oversættelse, hvor man ikke bestræber sig i nær
så høj grad på at gengive originalens ordlyd men snarere dens mening. En sådan
oversættelse vil være lettere at læse og vil bibringe en bedre forståelse, men
den vil samtidig indeholde en højere grad af tolkning og dermed være sårbar
over for tidernes (og dermed paradigmernes) skiften.

Et tilfældigt udvalgt eksempel - Salme 87:2

Hebræisk:
»’ohev JHWH ša‘ärê tsijjôn ^ mikkol miškënôth ja‘äqov
nikhbâðôth mëðubbar bâkh ^ ‘îr hâ‘ælohîm - sælâh«

Ordret:
"Elskende Jahve porte Tsijjons, fra-helhed boligers Ja‘aqovs
Hædervindende siges i-dig, by gudernes - sælâh"

Mere mundret:
"Jahve elsker Tsijjons porte (mere end) Ja‘aqovs boligers helhed
Hædervindende (ord) siges om dig, gudernes by - selah."

Buhl 1910:
"Jahve elsker Sions Porte mer end alle Ja‘qobs Boliger,
Hædrende Ord <taler han> om dig, du Guds by. Sela."

DA1933:
"Zions Porte fremfor alle Jakobs Boliger.
Der siges herlige Ting om dig, du Guds Stad. -Sela."

DA1992:
"Herren elsker Zions porte mest af alle Jakobs boliger.
 Herlige ting siges om dig, du Guds by.      Sela"

NÃ¥r Buhl her har "taler han" (aktiv) i stedet for "siges" (passiv) skyldes det
en tekstkritisk fodnote, som han har fulgt. Buhl er generelt den mest
ordrette.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Og så ser det ud til at du svarer dig selv under flere forskellige
synonymer! Menså får du jo også det svar du helst vil høre."

Fra : Vidal

Dato : 12-05-03 07:56

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in message news:<jitpbvscheijeur79rpk5e0ajrja9cm6dg@4ax.com>...

> [...]
> sprog bruger forskellige måder at udtrykke samme ting på. En sådan
> oversættelse vil dog i mindre udtalt grad være en tolkning fra forfatterens

Har du set på nogen af dem, man finder på f.eks.

http://www.e-sword.net/files/bibles/alt.exe

http://www.e-sword.net/files/bibles/litv.exe

Kan du sige noget om, hvor de befinder sig i
forhold til det, du skriver her.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-05-03 20:18

vidal@worldonline.dk (Vidal) mælte sligt:

>Har du set på nogen af dem, man finder på f.eks.
>http://www.e-sword.net/files/bibles/alt.exe
>http://www.e-sword.net/files/bibles/litv.exe

>Kan du sige noget om, hvor de befinder sig i
>forhold til det, du skriver her.

Nej, jeg kender ikke de omtalte oversættelser. De ser ud til at være lavet af
privatpersoner og til at lægge sig op af ord-for-ord-tilgangen, men derudover
er det svært at sige noget nærmere uden et grundigt studium.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Vidal

Dato : 12-05-03 21:53

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> privatpersoner og til at lægge sig op af ord-for-ord-tilgangen, men derudover
> er det svært at sige noget nærmere uden et grundigt studium.

OK, tak.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Pegasus

Dato : 12-05-03 20:13

Rasmus Underbjerg Pinnerup spake unto us:
> "Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> mælte sligt:

> Både og, og ja, tiden bestemmer oversættelsen.

Nogle af de største forskelle finder jeg i Joh.1,1-10, hvor der i Luthers
tyske oversættelse står (min oversættelse fra tysk):

1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Gud var Ordet.
2 Dette var i begyndelsen hos Gud.
3 Alt er blevet til ved Det, og uden Det blev intet til af det, som er.
4 I Det var livet, og livet var menneskenes lys.
5 Og lyset skinner i mørket, og mørket begreb det ikke.
6 Der fremstod et menneske, udsendt fra Gud, som hed Johannes.
7 Denne kom til vidnesbyrd for at vidne om lyset, og for at alle skulle tro
gennem ham.
8 Han var ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.
9 Det var det sande lys, som oplyser alle mennesker, som kommer til verden.
10 Det var i Verden, og Verden er lavet af Det; og Verden kendte det ikke.

Kan det siges smukkere og enklere, så enhver kan forstå det?

Sammenlign den autoriserede:

v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
v2 Han var i begyndelsen hos Gud.
v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
v4 I ham var liv, og livet var menneskers lys.
v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.
v6 Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes.
v7 Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at
alle skulle komme til tro ved ham.
v8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.
v9 Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til
verden.
v10 Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte
ham ikke.

Altså snakker vi om Ordet, Lyset eller Jesus?

> [...]
> bibringe en bedre forståelse, men den vil samtidig indeholde en
> højere grad af tolkning og dermed være sårbar over for tidernes (og

Hvad med "Bogen, Bibelen på hverdagsdansk", Scandinavia, 1992:

"..Guds stad - den by, Herren elsker over alle andre byer i Israel!"

Fra : Dennis Enøe

Dato : 10-05-03 10:51

> Hvis ikke, så er det det gamle testamente og hvad skal
> man så købe ekstra for at klare den?

Og der skulle jo ikke have stået GT men bare bibel, uuuppppsss
men da jeg har fundet svare gør det vel ikke så meget

Dennis

Fra : Vidal

Dato : 10-05-03 19:54

In news:tDVua.56359$y3.4021599@news010.worldonline.dk,
Dennis Enøe <bluesy@spam.tiscali.dk> typed:

> [...]
> ikke få den i dansk udgave? og hvor kan man evt finde
> den?
>
> Hvis ikke, så er det det gamle testamente og hvad skal

Nu er det formodentlig ikke PC versioner, du leder efter,
men på

http://www.e-sword.net/bibles.html

findes en række forskellige versioner af biblen. bl. a. en
'bogstavelig version':

http://www.e-sword.net/bibles.html

Såvidt jeg ved, findes der ikke nogen speciel katolsk
oversættelse til dansk, de bruger vist den samme som
os ikke-katolikker.

Den 'almindelige' bibel finder du hos enhver boghandler
i mange udgaver og den koster fra ca 100,- og opefter, alt
efter hvilken udgave du ønsker. Hvis du skal have mere
specielle apokryfiske tekster, kan du spørge i f.eks.
Clausens Boghandel, Århus, men det forudsætter selvfølgeligt,
du ved nogenlunde, hvad du ønsker. De er såmænd heller ikke
så dyre...

Der findes også organisationer, der uddeler gratis eksemplarer,
Gideon et eller andet...?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-03 21:18

Scripsit Vidal:

> [...]
>
> http://www.e-sword.net/bibles.html
>
> Såvidt jeg ved, findes der ikke nogen speciel katolsk
> oversættelse til dansk, de bruger vist den samme som

Jeg har lavet et bibelmodul til brug for e-sword hvor de deuterokanoniske
bøger også indgår. Det kan downloades fra
http://www.larserik.suite.dk/apokryfer/

Lars Erik Bryld
10 maj AD 2003
Skt. Gordion og Epimachus

Fra : Pegasus

Dato : 12-05-03 19:46

Vidal spake unto us:
> på
>
> http://www.e-sword.net/bibles.html
>
> findes en række forskellige versioner af biblen. bl. a. en
> 'bogstavelig version':

Det var vist det, jeg ledte efter!

--
Yours
Pegasus

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-03 20:13

Dennis Enøe <bluesy@spam.tiscali.dk> skrev:
> [...]
>ikke få den i dansk udgave? og hvor kan man evt finde
>den?
>
>Hvis ikke, så er det det gamle testamente og hvad skal

Hejsa
Katolikker har ikke en særlig bibel. Vi benytter den almindelige
autoriserede bibel.
Kurt

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-05-03 20:22

"Kurt Hansen (slet E9V8I)" <kurt@E9V8Ipost1.tele.dk> wrote in message
> Hejsa
> Katolikker har ikke en særlig bibel. Vi benytter den almindelige
> autoriserede bibel.

Ikke helt jeg kunne bare ikke huske hvad den blev kaldt fra den
undervisning jeg var til, men den er autoriseret ligesom den uden
de ekstra tekster

Dennis

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-05-03 23:09

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt jeg kunne bare ikke huske hvad den blev kaldt fra den
> undervisning jeg var til, men den er autoriseret ligesom den uden
> de ekstra tekster

Er det ikke noget med Kalkars oversættelse er en katolsk oversættelse?

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-05-03 04:06

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

> Er det ikke noget med Kalkars oversættelse er en katolsk oversættelse?

Det ved jeg ikke, men jeg kan spørge lidt frem hvis jeg bliver mindet om det
til august, der fortsætter det lille kursus jeg er på i forbindelse med
konvertering

Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 04:22

> Er det ikke noget med Kalkars oversættelse er en katolsk oversættelse?

Da jeg blev medlem af den katolske kirke fik jeg undervisning af min præst
Reinhold Sahner, som sagde at enhver dansk oversættelse er acceptabel. , der
er intet lutheransk ved dem
Selvfølgelig snakkede han mig efter munden - du må ikke bære falsk
vidnesbyrd , er ikke et bud præster følger mere end andre.

Akademikere har spildt en masse liv på at lære nytteløse ting, så de søger
at gøre stort nummer ud af overfladiskheder såsom oversættelse.

Kristendom er om indre sjælefred og fællesskab og etik - og kun
teologifjolser går op i sprogbagateller.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-05-03 15:51

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message

> [...]
> Selvfølgelig snakkede han mig efter munden - du må ikke bære falsk
> vidnesbyrd , er ikke et bud præster følger mere end andre.

Er du i Sakramentes kirken nu? hvis vi tænker på den samme Reinhold, for det
er den kirke jeg kommer i

Nej den er ikke forkert, den alm bibel har bare ikke alle skrifter.

Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 17:44

> [...]
det
> er den kirke jeg kommer i
>
> Nej den er ikke forkert, den alm bibel har bare ikke alle skrifter.

Hvilke mangler den?

Sahners kirke var min nærmeste, men han skuffede LIDT ved at han trods
firmelse fandt mig sindsyg og ikke skrev mit medlemskab ind i kirkebogen,
indtil jeg bad Messerschmidt i Bredgade kikke på det mysterie!

Jeg er nu i Knud Lavardskirken pga Nibler der var en spændende
individualist, der havde gået en klasse over mig på Metropolitanskolen - men
han er erstattet af Corteau der er enorm god.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-05-03 19:05

> Hvilke mangler den?

ca 200 sider (i standard bibel sidder) som er kaldet aprokyfer

Det er en lille samling, kig evt på bibelselskabet.dk for at se hvilke
det er.

Dennis

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 17-05-03 12:18

On Thu, 15 May 2003 21:21:49 +0200, "Dennis Enøe"
> [...]

>Ikke helt jeg kunne bare ikke huske hvad den blev kaldt fra den
>undervisning jeg var til, men den er autoriseret ligesom den uden

Og hva er den _autoriserte bibel_?

Og ikke er det vel slik at alle bibler er like populære blant
katolikkene, er det vel. Tidligere ble jeg anbefalt av en katolsk
utdanningsinstitutisjon i Birmingham om å kjøpe The New Jerusalem
Bible. Det gjorde jeg, og er glad for det.

--
Saluton, Knut

TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Pegasus

Dato : 17-05-03 13:26

Knut KlavenessHeidelberg spake unto us:

> Og hva er den _autoriserte bibel_?

Den danske dronning autoriserer bibelen i Danmark.

--
Yours
Pegasus

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 17-05-03 13:58

On Sat, 17 May 2003 14:26:27 +0200, "Pegasus"
<troemoedelme@hotmail.com> wrote:

>Knut KlavenessHeidelberg spake unto us:

>Den danske dronning autoriserer bibelen i Danmark.

Når brydde Den katolske kirke seg om hva danske dronninger autoriserte
av bibler?

Fra : Dennis Enøe

Dato : 17-05-03 15:28

"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@operamail.com> wrote in message

> Når brydde Den katolske kirke seg om hva danske dronninger autoriserte
> av bibler?

Det har de det fint med, hun er jo stats overhoved i Danmark.

Dennis

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 17-05-03 17:29

On Sat, 17 May 2003 16:27:42 +0200, "Dennis Enøe"
<bluesy@spam.tiscali.dk> wrote:

>"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@operamail.com> wrote in message

>Det har de det fint med, hun er jo stats overhoved i Danmark.

Dronningen har fint lite med å autorisere biblene til Den katolske
kirke.