? Vedr. Olie skift på forgaffel YZF750R ( ~
Fra : --=Stone=--

Dato : 17-05-03 18:37

Som nogle nok ved er jeg lidt langsom...

Nå men nu skal jeg have skiftet det olie på min forgaffel, så nu står jeg
bare og mangler lidt hjælp til hvordan jeg skiller gaffel benene ad.
Fik for ca. 1/2 år siden et par fine beskrivelser, som var scannet ind fra
en Rep. håndbog.
Der skulle vel ikke være en flink sjæl som ligger inde med disse scannet
sider, som vil sende dem til mig på følgende mail : billigFJERN@pc.dk
Jeg har dem ikke mere da jeg har dummet mig med en " format " uden at tage
backup af dokumenter... ( shit happens )

Nå men når jeg er ved at stille spørgsmål, så kommer der lige et par
mere....

Jeg har lidt probs. med min starter, den takker ligsom over/ fanger ikke
rigtig, hvilket betyder en meget træls lyd af tandhjul som skurer, hvad er
der galt. ?
Når så den endlig tager ved, så er det som om den næsten ikke kan trække
motoren rundt... det går meget langsomt, så det er faktisk held når jeg kan
starte uden at skulle skubbe, el. bruge kunstig " ånde dræt " = strøm fra
bilen.

Der er tilsyneladende nok strøm på batteriet, men der er mere skrald på når
jeg tager strøm fra bilen, så kan den godt trække motoren rundt. Det ender
nok med at jeg forsøger med et nyt batteri...

Det skal også lige nævnes at jeg endnu ikke har fået monteret 1200 ccm
kittet, så der er altså normal kompresion i motoren...

Steen
CB1100F/R 85' Street Fighter Style ( snart 1200ccm - ja ca. 1 mdr. ) )

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 00:26

--=Stone=-- <caraction@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> en Rep. håndbog.
> Der skulle vel ikke være en flink sjæl som ligger inde med disse scannet

Da Lillefrøens pakdåser (og inderrør?) oså trænger til udskiftning, gruer
jeg også lidt for det fremmede (USD) (og det er jo en USD'er der er hældt
på din hybrid, ikke?)
Jeg hár for længe siden købt mig den originale værkstedsmanual, som sidenhen
er blevet studeret nogle gange omkring emnet, men jeg synes at det ser
unødigt indviklet ud bl.a. fordi at skidtet jvf. den skal skilles ad á to
tempi (á: ovenfra hhv. nedenfra).
Bager står (stod?) overfor samme arbejde, og jeg lovede vistnok forøvrigt
ham et par scans af Lillefrøens manual derom(*)
Her til aften kom jeg til at snakke med Eddike om sagen, da han naturligvis
lige skulle pille ved venstre teleskopbens olierede overflade, og da jeg
fremturede med mine beklagelser over komplexiteten i sagen kunne han berette
at han netop havde skiftet olie på hans nyerhvervede R1'er og at dét slet
ikke havde været så slemt igen!

Mens jeg har det i erindringen, kan jeg derfor lige berette arbejdets
fremgangsmåde som af ham forklaret:
- Med hjulet afmonteret kan man komme ind til bundskruen som sidder under-op
i teleskopet og normalt skjult af akslen - Skru den ud/af (vær beredt med
afdækning og opsamlingskar, da olien vil strømme ud derved!)!
- Derefter kan top-proppen skrues af (vær beredt på at fjederen er forspændt
og vil skyde proppen op når den sidste gevind-rynke slipper!) og den samlede
fjeder/dæmper enhed vil kunne trækkes oven-ud.
- Samling i modsat rækkefølge!
Der er en fatning i bunden som skal modvirke at dæmper/fjeder blot drejer
endeløst med rundt når man spænder bolten i bunden af teleskopet-dæmperen
lige skal have fat i - Vær opmærksom på at dæmperen lige "falder i hak" i
den!
Samme fatning virker tilsyneladende centrerende, således at det er ligetil
at finde gevindet når bolten i bunden skal iskrues(**)

Øheh - Så var der lige det med olipåfyldningen!?
Mnjaeh - Det hængte jeg jeg sg' ikke ham op på under snakken; men mon ikke
at der er plads til at hælde på foroven inden montering af top-proppen
selvom fjeder/dæmper atter er fastskruet til bunden (= alligevel ikke
omvendt rækkefølge!) :-/
Jeg får lige dét specificeret når jeg snakker med ham på banen i morgen
aften :-/

For mit videre arbejde omkring pakdåserne er det jo et elementært sæt
teleskoprør, når først indmaden er fjernet, hvorfor dét job vel blot udføres
som vanligt :-/

(*):
Jeg ryger på scanneren herefter Bager!

(**):
En klubkammerat valgte (dovent?) at lade inderrøret på sin "normale"
forgaffel sidde tilbage i broerne da han engang adsklite sit teleskop, og
ved samlingen medførte dén beslutning store problemer omkring at fange
gevindet i bunden:
Dæmperens ende ville falde nedad i bunden af det skråtsiddende teleskop
hvorved at gevindhullet i dæmperenhende ikke flugtede med bund-hullet i
teleskoprøret
Følgelig besluttede han at han burde kunne centrere sagerne oppefra v.h.a.
et tyndt stykke rundjern, hvilket imidlertid også viste sig at være svært.
Til held(?) kom et medlem forbi og kunne derved hjælpe med at "pejle"
efter hullet altimens at ejeren kiggede under-op for at kunne vejlede om
hvilken retning at rundjernet skulle føres.
Situationen er let at forestille sig: En mand ved styret og én på knæ med
øre/nakke helt i gulvet for at lyse/kigge op i det snævre hul!
Begivenhederne vendte sig til et næsten fatalt udkomme, da makkeren
pludselig fik "hul igennem" og rundjernet formedelst skød igennem
bundhullet - - - - - og akkurat forbi øjet på ejeren således at der kom så
solid
en flænge i huden på kindben/tinding, at han måtte forbi skadestuen og få
et par sting til at holde sagerne sammen
Blot 5mm mere og beslutningen om lige at klare sagerne med inderrørene
monteret ville have kostet ham det ene øje! =

Be carefull out there!

--
Armand.

Fra : --=Stone=--

Dato : 19-05-03 15:08

> Da Lillefrøens pakdåser (og inderrør?) oså trænger til udskiftning, gruer
> jeg også lidt for det fremmede (USD) (og det er jo en USD'er der er hældt
> på din hybrid, ikke?)

Jeps..

> Mens jeg har det i erindringen, kan jeg derfor lige berette arbejdets
> fremgangsmåde som af ham forklaret:

Jeg skal da prøve om det kan lade sig gøre på den måde, da det evt. kan
spare tid, har dog ikke haft tid til at se på den manual jeg har modtaget
fra Michael, så den tjekker jeg lige ud først - roder stadig med min
starter.. en ting af gangen.

> [...]
> omvendt rækkefølge!) :-/
> Jeg får lige dét specificeret når jeg snakker med ham på banen i morgen

ok, regner med at høre herom..

> For mit videre arbejde omkring pakdåserne er det jo et elementært sæt
> teleskoprør, når først indmaden er fjernet, hvorfor dét job vel blot
udføres
> som vanligt :-/

Jeg overvejer også at skifte pakdåser når jeg nu er igang.. men nu skal jeg
lige have starteren til at virke.

> et par sting til at holde sagerne sammen
> Blot 5mm mere og beslutningen om lige at klare sagerne med inderrørene
> monteret ville have kostet ham det ene øje! =

Kedlig historie, men dog med et heldigt udfald. Det viser jo også at man
ikke bare skal smide sig ud i noget som man tror at man har kontrol over,
men hellere for hører sig lidt rundt hos dem der har erfaringen...

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 23:05

> ok, regner med at høre herom..

Hér er så den indlysende fidus:
Ved at sammentrykke det tomme teleskop, kan man "nå" i bund samtidig med at
fjeder og justerpind til dæmperen stikker oven-ud!
På samme måde er der masser af plads til oliepåfyldning efter at bund-bolten
er iskruet!

Og så lige den elementære: Husk at bruge friske pakskiver, eller udglød de
gamle (kobber udglødes til at blive blødt igen på samme måde som jern
hærdes: Varme eftefulgt af vandafkøling!) inden genbrug - Der er fandeme
langt ind at skifte en stærkt svedende skive i bunden af teleskopet

--
Armand.