Adskillelse af speedometerdrev?
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-05-03 13:24

I torsdags begyndte cifferne på triptælleren, at opføre sig lidt ligesom en
jackpot automat, sikkert med en tom benzintank som hovedgevinst.

Mere konkret, så sker det ofte, at hundrede-rullen drejer, når ti-rullen
skal... Jeg ville gerne prøve, at splitte speedometerdrevet ad for at
forsøge rensning/smøring af triptælleren, men jeg kan kun skrue de to eneste
skruer af, der normalt fæstner speedometerdrevet til speedometerhuset.
Hvis jeg kunne få glasset af, så var jeg rigtig langt, men er skidtet bare
nittet sammen eller er der en snedig metode?

Hilsen
Lars

SR250SE '83

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 25-05-03 01:03

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en
> [...]
> Hvis jeg kunne få glasset af, så var jeg rigtig langt, men er skidtet bare
> nittet sammen eller er der en snedig metode?

Nu kender jeg ikke speedometerdrevet på din motorcykel, men jeg havde for 1
år siden samme problem på min BMW fra 1976, og hvor den bl.a. i perioder
ikke viste hastigheden. Jeg fik åbnet det og det viste sig at det var
snekkedrevet - et "skruetandhjul" der kører på siden af et normalt
tandhjul - hvor der efter årene var blevet for løst sammenkobling, og dette
kunne ordnes blot ved løsne et par skruer, skubbe delene sammen, og stramme
skruerne.

Gert Thorgersen