Frigears mysterium
Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 15-05-03 08:39

Hej NG.

Jeg har langt om længe fået min elskede Yamaha FZR600R (UK/94 - IKKE US
model) på gaden efter en (utilsigtet) lang vinter opstaldning.

Den kører som en drøm, bortset fra at den kronk'er lidt. Dvs. En
repiterende *KRONK* lyd/fornemmelse der kan mærkes i forvilerne mens jeg
kører. Jeg gik udfra at det var min kæde der enten var lidt for stram
eller havde et par stramme led.

Men så her til morgen skete der noget mystisk: Mit frigear forsvandt! Den
skiftede pænt nok gear... det blev bare max svært at få den i frigear. Og
nu er jeg så begyndt at blive en anelse urolig - er det gearkassen der
kronk'er?

Hvis nogen her har en ide til hvad den KRONK lyden og det forsvundne
frigear kunne skyldes, er jeg lutter øre.

PS:
Ja - jeg har smurt kæden fornylig.

Mvh
Kern
---
kronk kronk kronk...

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 15-05-03 09:53

kern.fjerndette@kern-online.dk (Kern Herskind Hansen) writes:

> Hvis nogen her har en ide til hvad den KRONK lyden og det forsvundne
> frigear kunne skyldes, er jeg lutter øre.

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med at frigearet er forsvundet, men
jeg havde det problem at når den holdt stille med motoren tændt kunne
jeg ikke få den i frigear. Det var ikke noget problem så snart motoren
blev slukket eller når jeg kørte >10 km/t. Jeg havde den så til 24000
km eftersyn i går, og de sagde at problemet havde været at der var for
meget olie på (det passer også med at jeg lige havde fyldt olie på da
problemet opstod). Så hvis du har skiftet olie i forbindelse med
vinterhiet, så kan det måske være det. Min fejl var at den stod ret
skævt da jeg fyldte olie på så oliestanden i "vinduet" passede ikke
med det virkerlige, og jeg troede ikke for meget olie kunne være et
problem.

Er der forresten nogen der kan sige mig hvad et 24000 km eftersyn
normalt koster? Jeg kan se at jeg er faktureret for 42 arbejdsenheder
af små 4 Euro (30 kr) pr stk. Men hvad er en arbejdsenhed? Den totale
pris endte på ca. 320 Euro (små 2400 kr).

/Bjarke, Bandat 600
--
Cole's Axiom: The sum of the intelligence on the planet is a constant.
The population is growing.

Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 15-05-03 10:47

Bjarke Skjernaa wrote:

> [...]
> jeg ikke få den i frigear. Det var ikke noget problem så snart motoren
> blev slukket eller når jeg kørte >10 km/t.

Det lyder lidt derhenaf...

> [...]
> meget olie på (det passer også med at jeg lige havde fyldt olie på da
> problemet opstod). Så hvis du har skiftet olie i forbindelse med

Hmm. Jeg havde valgt ikke at skifte olien, da jeg kun havde kørt 500-1000
km med den olie der påfyldt i efteråret.

Jeg talte lige med en, der havde følgende ideer til hvad det kunne være:

- Pal(e) og/eller gafler i gearkasse kunne være slidt (jeg tror ikke helt
det er det ... MC'en har kun kørt 18.000 miles ~ 30.000 km)

- Skidt i olien der er bundfaldet i løbet af vinteren og nu susser rundt
og sætter sig (kunne vel godt tænkes)

Mvh
Kern *KRONK* Hansen
---
FZR600R UK/94

Fra : Moller

Dato : 15-05-03 10:57

> [...]
> km med den olie der påfyldt i efteråret.

> - Skidt i olien der er bundfaldet i løbet af vinteren og nu susser rundt

Nærig finden, som gir bagslag... lyder som passende grund til det, du
skal tænke på der også dannes lidt fugt, og andet nasty under sådan et
vinterhi.

Og så meget koster olie ikke (nogen der sagde www.louis.de ) i forhold
til hva du ellers kan få af diverse motorskader.

VH
Lars Molnit

Fra : Ole Baun

Dato : 15-05-03 16:02

"Bjarke Skjernaa" skrev i en meddelelse

- snip -

> [...]
> af små 4 Euro (30 kr) pr stk. Men hvad er en arbejdsenhed? Den totale
> pris endte på ca. 320 Euro (små 2400 kr).

En bud på en arbejdsenhed kunne være 5 minutter.
Så ville en timepris være (12 x 30,-) = kr. 360,- , og det totale
tidsforbrug (42 : 12) = 3,5 time.

Ole Baun
CB 500, ´96 (der bliver serviceret for kr. 325,- pr time)

Fra : Armand

Dato : 15-05-03 22:31

Kern Herskind Hansen <kern.fjerndette@kern-online.dk> skrev i en
> [...]
>
> Hvis nogen her har en ide til hvad den KRONK lyden og det forsvundne
> frigear kunne skyldes, er jeg lutter øre.

FZR'erne har altid haft en traktorgearkasse der er lidt kantet i funktionen,
og derfor også larmer en del; men til trods derfor hører man normalt ikke om
smadrede FZR-gearkasser!

Mit bedste bud ville være at du hár en kæde med en række løse(!) led,
hvilket vil medføre *kronk*-lyden (med stigende frekvens jvf. farten uanset
hvilket gear der er lagt ind!). Og holder du stille hvor kæden er (for)
strammet op, vil det være svært at fiske frigearet frem!

Det indignerende spørgsmål er derfor:
Er *Kronk*-lyden tilstede i alle gear eller kun ét. Og følger den
motor-omdrejningerne i hvert gear, eller hjulomdrejningerne (=> hastigheden)
uanset om der skiftes gear??

Omkring kædens opspænding er der på DMC's hjemmeside en fin forklaring om
hvorledes man med sikkerhed kan konstantere om ens kæde er for slap eller
stram under kørslen - Læs den og bliv klog
Link: www.dmc-org.dk Historien ligger under FAQ, som er en af "knapperne"
i venstre side!

--
Armand.

Fra : Kern Herskind Hansen

Dato : 16-05-03 06:35

Ehh...

Og nu: den pinlige del!

Problemet viste sig at være koblingskablet... Jeg strammede det op og
hupti - frigearet kom tilbage

Mvh
Kern
---
kronk kronk kronk...

Fra : Armand

Dato : 16-05-03 11:00

> Ehh...
>
> Og nu: den pinlige del!
>
> Problemet viste sig at være koblingskablet... Jeg strammede det op og
> hupti - frigearet kom tilbage

Hæ!

Men hvorledes strammede du det op?
Man skal ikke justere koblingsfunktionen på kablet - Kun kablets egen
spillerum. Så det er forhåbentlig kun det at kablets justerskrue har skruet
sig indad (i konsollen?) og du nu atter har skruet den ud !?

Nu vi har fat idet:
Kabler strammes/slækkes når de bukkes mere/mindre under styrets bevægelser -
Bedste eksempel på at det er således er når man drejer på styret under
chokerbrug (der kan jo ikke forekomme spillerum under brug af kablet!): Dér
stiger/falder motoren i omdrejninger alt efter hvor styret befinder sig!
Derfor skal kabler, der ender ved styret, være akkurat så løse idet at de
ikke strammes under betjening af styret!!

Men du har stadig *kronk-kronk*-problemet!
Der er ikke centralstøtteben på FZR'eren, vel? Kan du ikke låne dig til en
universal baghjulsløfter, og derved få baghjulet fri samt modellen lodret,
således at du langt bedre kan vurdere kædeopspændingen flerfoldigt med
½rotation af baghjulet imellem hver, og derved erkende om du har et løst
punkt på kæden?!
Skulle dét være tilfældet, kan du godt skrive til Louis efter et friskt
kædesæt :-|

Aprospos helligdagen kan jeg lige komme med en ægte bededags-skrækhistorie
om et klubmedlem der torsdag for bededag havde lånt en kammerats VF 500 med
køb
for øje:
Til kommentaren om at kæden var ihvertfald var helt færdig svarede han: "Den
bliver nødt til at holde bededagsturen over, for jeg har hverken penge eller
kan skaffe en ny inden da!" (ku' jo også være at han ikke skulle købe
modellen, og derfor ikke skulle forære ejeren et nyt kædesæt :-/ ).
Imidlertid holdt kæden efter sigende kun endnu et par timer før han trak den
over under en vild dyst ved et lyskryds - Og tog motorblokken med i købet
=
Resultat:
Ingen bededagstur, ingen penge, men med en "nødkøbt! immobil VF'er til en
pris som sælger ikke lod sig prutte omkring, for slet ike at snakke om
mer-udgiften der beløb sig til tifold af hvad en kæde koster

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 16-05-03 20:41

> [...]
> pris som sælger ikke lod sig prutte omkring, for slet ike at snakke om
> mer-udgiften der beløb sig til tifold af hvad en kæde koster

Pyyhha, det var dagens gys !!! :-/

dots