Så skal der satme stilles kabunader...
Fra : Moller

Dato : 15-05-03 08:23

Heysa,
Under tilkøring af sin seje 2takter :) høhø... så vil man jo ikke løbe
changer med forkert blanding osv... så nu er jeg lidt i tvivl.

Så er det rigtig antaget det her ???

0-1/4 pilot , samt Bypass skruen ??? og så lige tomgangsdysen.

1/4-1/2 ??? nålen...

1/2-3/4 ??? nål + hoveddyse ???

3/4- fuld ??? Hoveddyse

eller har jeg byttet lidt rundt...

Og er der nogen som kan huske linket til det store tændrørs farvekode
tunings tabel ???

VH
Lars Molnit

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-05-03 08:25

> Under tilkøring af sin seje 2takter :) høhø... så vil man jo ikke løbe
> changer med forkert blanding osv... så nu er jeg lidt i tvivl.

Hej Moller

Har din MZ CV eller spjældkarbs?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Moller

Dato : 15-05-03 08:50

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Moller
>
> Har din MZ CV eller spjældkarbs?

*LOL* at du kan være i tvivl.... CV kaburatore er alt alt for dyre til
at være monteret på en MZ :)

Det er helt alm. spjældkarbs... :) af typen 30N3-1

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 15-05-03 23:19

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> ... er det rigtig antaget det her ???
>
> 0-1/4 pilot , samt Bypass skruen ??? og så lige tomgangsdysen.

Nix!
Pilot-jet'en (=tomgangs-dysen) sidder for sig selv og munder ud foran
gasspjældet. Derved bliver der "trukket" på dén under alle gasstillinger -
Eller med din definition: 0 - fuld!

Man kan derfor godt trylle ved at bytte rundt på værdierne imellem dén og
hoveddysen (= den enes størrelse tilsvarende op, af hvad den andens
størrelse sættes ned) - men dét er high-end dysning :-|

> 1/4-1/2 ??? nålen...

Måske snarere 1/3 - 2/3, eller 1/4 - 3/4 !

> 1/2-3/4 ??? nål + hoveddyse ???
> 3/4- fuld ??? Hoveddyse

Omkring 2/3 (=> også ca. 3/4!) og til fuld = hoveddysen, som du skal opfatte
som en plombe der begrænser det maksimale flov ved fuldgas!
Hvor præcist at man skal regne hoveddysen for at træde til, er ikke så
væsentligt da man i praksis bør teste med fuld rulle; men ved visulelt at
vurdere nålens tilspidsning under gasgivning vil man kunne erkende det punkt
hvor nålens tværsnit ikke ændres hen imod slutningen på gasgivningen!

Og husk så at vi taler kun om gasstilling - IKKE om omdrejninger !!!

-
Armand

Fra : Moller

Dato : 16-05-03 11:40

> Nix!
> Pilot-jet'en (=tomgangs-dysen) sidder for sig selv og munder ud foran
> gasspjældet. Derved bliver der "trukket" på dén under alle gasstillinger -
> Eller med din definition: 0 - fuld!

Det vil sige ... at det er tomgangsdysen der bør stilles først så ????
da den påvirker hele området.

> Man kan derfor godt trylle ved at bytte rundt på værdierne imellem dén og
> hoveddysen (= den enes størrelse tilsvarende op, af hvad den andens
> størrelse sættes ned) - men dét er high-end dysning :-|

Og derved hvis man stiller tomgangs dyse, skal man stille hoveddysen om,
og derved pga. man ændre hoveddysen, skal man lige tjekke nålen efter ???

> Måske snarere 1/3 - 2/3, eller 1/4 - 3/4 !

Åh, tænkte nok... jeg havde bare nuppet de andre mål, fra GERTS indlæg
tidligere.... men blev forviret over at der var 4 og ikke kun 3 omdr. der
var interasante.

> Omkring 2/3 (=> også ca. 3/4!) og til fuld = hoveddysen, som du skal
opfatte
> som en plombe der begrænser det maksimale flov ved fuldgas!

Er du 100% sikker på den ikke har lidt påvirkning på nålen også, den
giver jo også hvor let der kan suges benz op nede fra Nåledysen, som
hoveddysen sider i enden af ??? jeg vil nu mene at hvis man fik stillet sin
hoved dyse om, skal man teste sin nål om igen...

> [...]
punkt
> hvor nålens tværsnit ikke ændres hen imod slutningen på gasgivningen!

Når folk alligevel vil optimere hoveddysen, er det vel i princippet ved
fuld hane..., og derfor er skellet mellem nålens påvirken, og 100% dyse vel
ikke så vigtigt...

> Og husk så at vi taler kun om gasstilling - IKKE om omdrejninger !!!

Yepsen :) endnu en grund til at man laver mærker i gashåndtaget, og IKKE
på rpm tælleren. :)

Nå, men som det ser ud nu... så skal jeg gøre følgende...

1. varm op, stå i tomgang... og så indstille den via bypass air screw,
og pilot jet, som foreskrevet.

2. hvis de ikke gir helt optimal tomgang, så vudere på tændrøret om den
skal ha 1 op eller ned på tomgangs dysen (mange MZ'er for 1 størelse op
der), og så gentage punkt 1 igen.

3. tag en tur, og me fuld hane i længere tid, slukkes, og laves
tændrørstesten, til at få tjekke hoved dysen...

4. tag en tur, med ca. 1/4-2/3 gasgivning, (som jo er alm. kørsel, også
på en MZ) og få stillet nålen ind efter dette..

Vupti :) en fint stillet 2 takker som ikke skulle få for mager eller fed
blanding :)

Der forventes så inden at tænding, flyder, luftfilter, samt udstødning
er i sin rigtige stand, og derved er det kun kaburatoren der mangler...

Er jeg helt forkert her så ??? med lige den forskel, da jeg er ved at
køre den til, kan jeg ikke give den fuld rulle, og derved ikke har mulighed
for at stille hoveddysen... men så længe de andre områder er som de skal
være, så kan jeg vel vendte til den er kørt til, og så tage hele turen incl.
hoveddysen.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... maks 4500omdr. :( over 500km :( æv æv
Suzuki GSF 1200 S ...

Fra : Armand

Dato : 16-05-03 21:48

> Det vil sige ... at det er tomgangsdysen der bør stilles først så ????
> da den påvirker hele området.

NEJ! :-|

Tomgangsdysen påvirker tomgangen (hvor svært kan det være?)!
Er karbureringen tydeligt fed/mager i tomgang er det dér man skal trimme
dét - men eftersom at den rykker i hele området skal man kompensere på
hoveddysen for det man ændrer på tomgangsdysen, således at den samlede
mængde ved fuldgas er den samme!

Bypass-skruen, eller luftskruen, er kun til at kompensere for de uligheder
der måtte være i tilvirkningen af karbunaderne og tomgangs-dysernes boring
!!! :-|

> Og derved hvis man stiller tomgangs dyse, skal man stille hoveddysen
> om, og derved pga. man ændre hoveddysen, skal man lige tjekke nålen efter
???

Nix!
Nålenes funktion ændres ikke af hoveddysens størrelse (husk på at hoveddysen
kun er en plombering af den maksimale mængde der kan strømme til nålen (hvor
selve forstøvningen foregår).
Modsat ændres hoveddysningen ikke af at man ændrer på nålene.
På dén vis er dysning egentlig relativt stift i arbejdsgangen!

> [...]
> hoveddysen sider i enden af ??? jeg vil nu mene at hvis man fik stillet
> sin hoved dyse om, skal man teste sin nål om igen...

Test du bare - Du vil sikert kun få bekræftet at der ikke er ændret noget!
Og ér der sket en ændring er det fordi at du tester for nålen i et for højt
område :-/
Selve nålen kan jo have 1000 forskellige konusiteter, og hvem siger at det
absolut(!) maksimale er tilfældet for den originalt monterede !?

> Når folk alligevel vil optimere hoveddysen, er det vel i princippet
> ved fuld hane..., og derfor er skellet mellem nålens påvirken, og 100%
> [...]

My words!

> Yepsen :) endnu en grund til at man laver mærker i gashåndtaget, og
> IKKE på rpm tælleren. :)

Jup!
Og ikke som Sebastian der fornyligt stressede over ikke at kunne dyse sig ud
af et hul i rpm-kurven!

> Nå, men som det ser ud nu... så skal jeg gøre følgende...
>
> varm op, stå i tomgang... og så indstille den via bypass air screw,
> og pilot jet, som foreskrevet.

Jeg tror at du skal holde dig helt og holdent fra tomgangsdysen, med mindre
at du har både rullefelt, co-tester og rutine at gøre det med :-|

Enhver inddysning bør forberedes med en grundig trimning (/synkronisering)
af tænding og karburering, og derunder kan en trimning v.h.a. luftskruerne
godt høre; men derefter har luftskruerne intet(!) med sagen at gøre :-|

> [...]

> hvis de ikke gir helt optimal tomgang, så vudere på tændrøret om den
> skal ha 1 op eller ned på tomgangs dysen (mange MZ'er for 1 størelse op

Jeg tror ikke at du kan vurdere tændrøret i tomgang - Dér varmes det ikke
effektivt nok op, hvilket du sikkert selv kender á tilsodning ved for meget
bykørsel!
Endvidere er det vel svært at vurdere tomgangen effektivt på lige den model
:-/

Som sagt: Hold dig fra at rode med tomgangs-inddysning!

> [...]

> tag en tur, med ca. 1/4-2/3 gasgivning, (som jo er alm. kørsel, også
> på en MZ) og få stillet nålen ind efter dette..

Jup (jvf. en tændrørstest!)

> [...]
> mulighed for at stille hoveddysen... men så længe de andre områder er
> som de skal være, så kan jeg vel vendte til den er kørt til, og så tage

Kører du den ikke til med forhøjet olieblanding?
Mere olie i bensinen => mindre bensin i slutproduktet => magrere forbrænding
= spildt inddysning når du efter tilkøring kommer ned på std. olie-blanding

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 16-05-03 23:09

> Som sagt: Hold dig fra at rode med tomgangs-inddysning!

Skal nok :) den har det også fint i tomgang, så jeg tvivler på den skal
berøres :) alligevel.

> [...]
forbrænding
> = spildt inddysning når du efter tilkøring kommer ned på std.

Jeg har sat oliepumpen 2-3mm højere, men jeg ved ikke helt om jeg vil
sætteoliepumpen tilbage, da MZ'en ved standard køre med ekstremt lavt
olieforbrug, i sammenligning med andre 2 taktere (2% vs. typisk 3-5%). og da
den ikke ryger ud over lige ved start, samt at den soder ikke tændrøret til,
når den er justeret ind.

Men tager jeg fejl i at lidt ekstra olie ikke gør skade ??? så længe den
ikke soder til, eller ryger som en sindsyg :)

VH
Lars Molnit

Fra : Rune Larsen

Dato : 18-05-03 19:53

Armand wrote:

> [...]
> meget bykørsel!
> Endvidere er det vel svært at vurdere tomgangen effektivt på lige den

De gange hvor jeg har rodet med tomgangsdyser har jeg arbejdet hen imod at
få den til at tage gassen godt fra bunden af, dvs. hvis motoren står i
tomgang skal den kunne tåle man flår håndtaget brutalt op og tage gas med
det samme. Hvis den lige gulper eller synker i omdrejninger eller noget
andet, er tomgangsdysen ikke indstillet ordentligt.

Til jeres snak omkring nåle, mange nåle, ihvbertfald til mikuni-karburatorer
karburerer ikke ordentligt i mere end 2 stillinger. Typisk det midterste
hak og enten det højere eller lavere. Hvis motoren ikke virker ordentligt
dér, skal der en nål med en anden slibning i.

Og et sidste ord omkring nålene. Jeg tester nålens placering ikke ved at
holde gassen konstant på f.eks. 1/3, men ved at lave nogen accelerationer
fra 1/4 til 1/2, og fra 1/2 til 3/4. Ved at køre og dreje håndtaget
langsomt og mærke efter om motoren trækker pænt videre ved forskellige
steder i omdrejningsregisteret, kan man mærke om den er for fed eller for
mager.

Hvis man googler efter "two stroke jetting" får man en masse hits der kan
forklare systemet i praksis.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 18-05-03 23:59

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
> det samme. Hvis den lige gulper eller synker i omdrejninger eller noget
> andet, er tomgangsdysen ikke indstillet ordentligt.

Definitions-problemer (igen)!!
Jeg nægter at tro at du har rodet med tomgangsdyser, som er seperate
hoved-dyse lignende dyser der blot er betragteligt mindre i Ø (ca. #40)!

Det du taler om må(!) være luftskruen, som dels er trinløst justerbar, og
dels kun(!) tjener det formål at karbunaderne kan trimmes til at trække
optimalt (udover de spring á 2,5 hhv. 5 # som de faste dyser har)!

> [...]
> langsomt og mærke efter om motoren trækker pænt videre ved forskellige
> steder i omdrejningsregisteret, kan man mærke om den er for fed eller for

Motorkonstruktionen kan sagtens have et "hul i trækket" uden at det er
inddysningens skyld, hvorved at man ikke skal forvente at kunne dyse alt
hvad man fornemmer/måler af huller i effektforløbet ind :-|

Inddysning drejer sig om optimal forbrænding(!), og dét viser såvel
tændrørsfarvning, som CO-test; men ikke en effekt-kurve :-|

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-05-03 21:20

Armand wrote:

> [...]
> dels kun(!) tjener det formål at karbunaderne kan trimmes til at trække
> optimalt (udover de spring á 2,5 hhv. 5 # som de faste dyser har)!

Jeg kørte en overgang med nogen (en hel del) større karburatorer på min
gade-TZR, som slet ikke var dysset ind til at sidde på den cykel. Jeg
rodede en del med dem, og det inkluderede at rode med samtlige dyser, incl.
tomgangsdyserne.
Og når vi nu snakker om definitioner, og dertilhørende problemer, så er alle
"luftskruer" ikke skabt ens. Nogen af dem sidder foran "needle jet" og
styrer mængden af luft som kommer ned til denne, hvor andre sidder _efter_
"needle jet" og styrer mængden af luft/benzin emulsion som kommer op bag
spjældet! Nu kan jeg ikke lige huske hvilken karburator vi startede med at
snakke om, men alle disse faktorer spiller ind når man leger med skidtet,
da den ene virker omvendt af den anden!

> Motorkonstruktionen kan sagtens have et "hul i trækket" uden at det er
> inddysningens skyld, hvorved at man ikke skal forvente at kunne dyse alt

Jeps, det ser man ofte.

> Inddysning drejer sig om optimal forbrænding(!), og dét viser såvel
> tændrørsfarvning, som CO-test; men ikke en effekt-kurve :-|

Den optimale forbrænding giver vel osse den optimale effektkurve? (vi
snakker jo så fuld håndtag) Ellers er forbrændingen ikke optimal efter min
definition

/Rune

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 23:10

> [...]
> gade-TZR, som slet ikke var dysset ind til at sidde på den cykel. Jeg
> rodede en del med dem, og det inkluderede at rode med samtlige dyser,

Godt ord igen!

> [...]
> snakke om, men alle disse faktorer spiller ind når man leger med skidtet,

¨Jup!
Af samme grund vil den "klassiske" ½ omdrejn. efter trimning skulle være den
ene eller anden vej alt efter det forekommende princip!
Og jeg har derfor også tidligere spurgt til hvorledes man erkender om det er
en "våd" dysenål, eller "tør" luftskrue der befinder sig på ens karbunader.
Samt om den nævnte drejning tjener at gøre blandingen federe eller magrere!
Er der stadig ingen der har et klart svar derpå??

> Den optimale forbrænding giver vel osse den optimale effektkurve? (vi
> snakker jo så fuld håndtag) Ellers er forbrændingen ikke optimal efter min
> definition

Den optimale, ja! Men ikke nødvendigvis den ideelle effektkurve qua
forekommende "huller" i forløbet!!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 20-05-03 09:48

Armand wrote:

> [...]
> karbunader. Samt om den nævnte drejning tjener at gøre blandingen federe
> eller magrere! Er der stadig ingen der har et klart svar derpå??

Se, mit umiddelbare gæt, og jeg understreger gæt og forbeholder mig min
erfaringer med 2T karburatorer er, at hvis man med en luft-skrue skruer
denne længst ud vil man få så mager en blanding at motoren lige gulper en
gang når man flår håndtaget op. Hvis det er en skrue der styrer emulsionen
bliver blandingen federe og federe når man skruer ud, og jeg _tror_ ikke
den vil gulpe når man flår håndtaget op.

/Rune

Fra : Moller

Dato : 20-05-03 10:26

> [...]
> bliver blandingen federe og federe når man skruer ud, og jeg _tror_ ikke
> den vil gulpe når man flår håndtaget op.

Når du så siger flår håndtaget op, mener du så... mens du står i
frigear, og bare flår den op, eller er det med modstand, det vil sige du er
i gear... ruller i tomgangs næsten, og så flår den op ???

Brugte dit søge hint til google, og jeg må sige det gav en masse go info
:) som bekræfter flere dele af denne diskusion, men også afkræfter andre
dele... f.eks. skrives der flere steder at Hoved dysen har påvirkening på
ca. lidt over 1/3 af nålen, inden den er oppe nok til det er ren hoveddyse
vi lalre rundt på, derved skal nålen dyses om, efter man har pillet ved
hoved dysen. og måske skal den ha skiftet nål, men der anbefales maks 1 nål
størelse mere mager, pga. der tit kommer støre hoveddyse i end normalt.

Hmmm, jeg kan se på det hele at der skal læses en del mere af al den
info :) og så løbende prøves... så når jeg endelig finder en billig Mikuni
VM32 kaburator til MZ'en, så er jeg klar til den helt store indjustering....
hvis ikke jeg tager mod til mig, og montere en CV kabunade på den, men det
er en meget dyr løsning, pga. membraner osv... og ved VM32 carbunaden, har
jeg data til hvilken dyser, nål osv... der skal til for a den passer på
MZ'en :) ... og så passer størelsen bedre til når jeg for den boret op til
300cc, som er næste overstørelse :) end den originale 30N3-1 kaburator.

Men nu vi er der, tjek denne side
http://www.amiles.com.au/rmr/SparkPlugReading.htm så kan man for en gangs
skyld få en go farve oversigt, over tændrørs farverne.

VH
Lars Molnit

Fra : Rune Larsen

Dato : 20-05-03 17:10

Moller wrote:

> Når du så siger flår håndtaget op, mener du så... mens du står i
> frigear, og bare flår den op, eller er det med modstand, det vil sige du
> er i gear... ruller i tomgangs næsten, og så flår den op ???

Jeps, jeg mener når den står i frigear. Håndtaget skal selvfølgelig ikke
holdes i bund, men man skile lige kort gi den en ordentligt håndfuld gas,
og så skal den kunne accelerere motoren op med det samme, uden tøven.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 20-05-03 21:13

> [...]
> bliver blandingen federe og federe når man skruer ud, og jeg _tror_ ikke
> den vil gulpe når man flår håndtaget op.

Heey!
Et fint "prøv funktionen"-trick

Men hva' med det med den afsluttende ½'e omgang (hvilken vej det måtte
være!): Tjener den at gøre blandingen federe (=sikrere karburering og
roligere tomgang, samt mulighed for at fjerne chokeren tidligt under
(inden?) kørsel)? - Eller tjener den at afmagre blandingen og derved
forbrugs-optimere dysningen ? :-/

--
Armand.
(der lige opdagede at Lillefrøens karbunader er udstyret med såvel 2