Så kom GB'en på plader efter fi
Fra : Richard

Dato : 14-05-03 18:15

Just ankommet til mc-synspladsen hos Biltilsynet i Avedøre i morges
sendte synsmanden den forrige - en choppet ældre HD - afsted med ordene:
"Der skulle nu være lidt mere lyd i den - de potter er alt for lukkede".

Og så var tonen slået an til et usædvanlig positivt syn:
"Nå, hvad søren er det for en - den ligner lidt sådan en gammel
englænder, Matcless eller AJS, ikke? - Hm, synd den ikke har
clip-on-styr", sagde han efter en tur rundt om GB'en.

For en god ordens skyld havde jeg selv byttet udstødningsgrenrørene og
fløjten i lydpotten foruden blinklys og baglygte tilbage til de
originale dele, så cyklen stod som den sidst var synet i Tyskland. Så
havde jeg da det argument, hvis der skulle opstå tvivl om noget.

Og for ligesom at vise, at det altså ikke var en hjemmestrikket model,
fortalte jeg ham lidt om GB'ens historie, viste ham en japansk
pressemeddelese med data fra Honda J, den tyske salgsbrochure og
opremsede forskellene til den lidt mere kendte storesøster, XBR500. Den
fandt vi sammen i en af de få midt-80erårgange af MC Revyen, som
synsfolkene *selv* har fremskaffet for bedre at kunne spotte uoriginale
cykler blandt dem, de har til toldsyn. (Biltilsynet har sandelig ikke
råd til at anskaffe den slags)!

Fortalte ham også, at der ihvertfald var synet en GB500 i Nordjylland
sidste sommer, så mere fremmed var den heller ikke. Og at der var mindst
tre andre ikke-indregistrerede herhjemme.

Efter at have set lys i alle lygter - spurgte hverken efter den
manglende positionslygte eller det ditto E-nummer i forlygteglasset -,
følt på bremsesskiven og læst stel- og motornummer, ordnede han hurtigt
papirarbejdet og tog til sidst en hurtig runde i den begyndende regn.

"Synd der ikke er lidt mere lyd i den", syntes han. Kunne kun give ham
ret, XBR'en lyder bedre, men GB'en er jo en amerikanermodel, som blev
taget ind af Honda Tyskland i 1992, da XBR500 ikke længere kunne sælges
pga skærpede tyske støjkrav. - og jeg havde jo ikke regnet med at få den
igennem med uoriginal potte... (Ingen kommentar fra synsmanden).

Bagskærmens højde fandt han det heller ikke nødvendig at eftermåle - den
er nu også tydeligvis OK qua det lille rektangulære katteøje, der er
monteret unde nummerpladeholderen.

Meget gemytlig atmosfære hele vejen igennem - da han fik øje på
vacuumpumpen, rørene og alle slangerne til sekundærluftsystemet, der
også skæmmer motoren fælt set fra venstre side, talte vi om det, og jeg
viste ham kulkanisteren under motoren til filtrering af benzindampene
fra tank mv. (Min er en Californien-model). Han nikkede anerkendende til
det forureningsbekæmpende, men syntes alligevel: "at en cykel med sådan
et klassisk udseende burde ikke have det dallerværk siddende. Det skulle
bare væk". Jeg spurgte ham så uofficielt, om nogen ville reagere, hvis
jeg fjernede det, og cyklen siden blev kontrolleret? "Næ, næppe - vi ved
jo ikke, at det skal være der. Og cyklen er alligevel for gammel til at
komme ind under de nye 2006-miljøregler, så du får ikke lavere afgift,
selv om det skulle være effektivt nok til at imødekomme dem," sluttede
han med et smil i mundvigen.

Fin, fin oplevelse - indtil regne satte ind på vejen hjem, så det blev
med bil videre til Told&Skat i Nærum for at betale depositum og siden
motorkontoret efter pladen. Vi havde i telefonen aftalt, at jeg blot
printede den eneste GB500-vurdering ud, jeg kunne finde i
Modep-systemet, så behøvede jeg ikke ansøge om forhåndsvurdering.

Min GB er registreret knap et år tidligere og har næsten godt 6.000
miles mere på tælleren, så skattepigen overvejede det lidt og satte så
den afgiftpligtige værdi ned fra 14 til 13 kkr. Derved slap jeg med et
depositum, der var 1.800 kr lavere, end den der var i systemet. Det må
være rimelig nok - forhåbentlig er vurderingsmændene enige, når de skal
se GBen den 17. juni.

Iøvrigt rystede skattepigen ikke på hånden, da jeg fortalte hende, at
den i forvejen vurderede GB500 stod som en "CB500", og bad hende skrive
min rigtigt ind i systemet. Typenummeret PC16 for dem begge var åbenbart
nok, og vi var rørende enige om, at det ikke er den eneste slåfejl i
Modep-systemet. Som T&S-medarbejderne som hende iøvrigt først blev
orienteret om, samme dag det blev åbnet - selv om de også har skreget på
det i årevis. Pudsig etat, den Told&Skat.

Så nu er depositum betalt, pladen skruet på og vi mangler bare lidt mere
tørvejr, før GibBernakken for alvor kan komme ud og svinge på de
nordsjællandske sogneveje. Men indtil nu er den ihvertfald blevet godt
behandlet af systemet - motorkontoret gav mig mod forventning både den
tyske afmeldelsesblanket plus Fahrzeugbrief'et med tilbage. Sidsnævnte
blev blot påstemplet "Annulleret" på godt dansk de to første sider. Så
har jeg det til historikken

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-05-03 18:58

Richard wrote a long story.

Dejligt at høre en positiv oplevelse med told&skat og syn.

Nogen der kender til 2006 kravene og hvilke maskiner der allerede
overholder det ?

/A

Fra : Futte & Co.

Dato : 14-05-03 20:11

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message

>en masse positiv snak

> Så nu er depositum betalt, pladen skruet på og vi mangler bare lidt mere
> tørvejr, før GibBernakken for alvor kan komme ud og svinge på de
> nordsjællandske sogneveje.

Hej Richard !

Tillykke med din positive dag . En gang imellem får mistroen til systemet
et bovskud. Men fortvivl ikke, mistroen kommer langsomt snigende, næsten
uden man selv lægger mærke te'et
Jeg glæder mig til at møde GibBeernakken en glad solskinsdag i det
Nordsjællandske

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Richard

Dato : 14-05-03 21:04

Hej Jørgen,

Futte & Co. wrote:
> [...]

Ja undskyld jeg glemte at advare om længden

> Tillykke med din positive dag . En gang imellem får mistroen til systemet
> et bovskud. Men fortvivl ikke, mistroen kommer langsomt snigende, næsten
> uden man selv lægger mærke te'et

Suk, nu var jeg lige på den grønne gren. Kender du da nogen i den
Kø'strupske vurderingskommision?

> Jeg glæder mig til at møde GibBeernakken en glad solskinsdag i det
> Nordsjællandske

Ja det må vi snarest arrangere, selv om det så er mig der er den lille.
Jeg ringer en dag det er godt vejr.

Fra : N/A

Dato : 14-05-03 20:55

Fra : Richard

Dato : 14-05-03 20:55

Hekto wrote:
> Jeg har både været i Frederikssund og i Avedøre, og begge steder var de
> somend ganske hyggelige!

Med de ventetider, de stillede mig i udsigt, var jeg parat til hvad som
helst nord for Køge-Roskilde. Også selv om Gruby havde en kedelig
oplevelse i Fr.sund. Ironisk nok nævnte Agusta-Claus forleden, at
Avedøre-folkene var lidt strenge i øjeblikket, så jeg var forberedt på
en anmærkning for manglende positionslys og måske også den amerikanske
forlygteparabol.

Men det gik jo meget bedre

> I Frederikssund fik jeg enda den ene gang både en køretur og
> bremseprøvning med, til prisen. Der blav skam ikke overladt noget til
> tilfældighederne. Faktisk syntes jeg det var helt OK, jeg havde jo
> betalt for det, og iøvrigt klargjort cyklen til det.

Sådan en bremseprøve på rullefelt? - det blev jeg snydt for, øv.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-05-03 21:09

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så nu er depositum betalt, pladen skruet på og vi mangler bare lidt mere
> tørvejr, før GibBernakken for alvor kan komme ud og svinge på de
> nordsjællandske sogneveje.

Tillykke! Du må endeligt huske at svinge her forbi; jeg vil meget gerne se
den i levende live og med lyd på - så kan du jo samtidigt se trailerne :)

--
Jørgen

Fra : Richard

Dato : 14-05-03 21:16

Hej Jørgen,

Jørgen Winther wrote:

> Tillykke! Du må endeligt huske at svinge her forbi; jeg vil meget gerne se
> den i levende live og med lyd på - så kan du jo samtidigt se trailerne :)

Ja tak skal du have - og jeg så meget apropos din annonce for van Vossen
i TouringNyt, der kom i dag - godt at du nåede at få den med.

Kigger forbi lageret inden du må flytte det til større lokaler for at
dække efterspørgslen på de smarte trailere

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-05-03 21:29

> Ja tak skal du have - og jeg så meget apropos din annonce for van Vossen
> i TouringNyt, der kom i dag - godt at du nåede at få den med.

Ja, der er en del at se til, men nogle gange når jeg da noget af det :)

> Kigger forbi lageret inden du må flytte det til større lokaler for at
> dække efterspørgslen på de smarte trailere

Uha uha, helst ikke mere flytteri lige forløbigt - nogle fjernlagre lyder
som en bedre idé ;)

--
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-03 21:37

On Wed, 14 May 2003 19:14:56 +0200, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

Tillykke med pladen og tak for en kanon historie.

> [...]
>printede den eneste GB500-vurdering ud, jeg kunne finde i
>Modep-systemet, så behøvede jeg ikke ansøge om forhåndsvurdering.

Jeg kan nikke genkendende til din beskrivelse af den behandling man
får hos SBI i Avedøre.
Bare alle statens "butikker" var som dem.

> [...]
>orienteret om, samme dag det blev åbnet - selv om de også har skreget på
>det i årevis. Pudsig etat, den Told&Skat.

Jeg har også en mistanke om at min XN85 er registreret hos T&S som en
GS650.
Ingen der har forespurgt på en lignende model og som henviste til min
har kunnet formå T&S til at finde den i Modep-systemet.
Så nu er vi spændt på at se hvorledes det går med min nabo's XN85.
Den er på vej gennem systemet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 15-05-03 17:15

Steen Gruby wrote:
> Tillykke med pladen og tak for en kanon historie.

Tak Steen - så godt at du klarede at få din SFox igennem - det var godt
gået...

> Jeg har også en mistanke om at min XN85 er registreret hos T&S som en
> GS650.

....jeg så også en VF750F med første reg. 1/1 1970 - 15 år før tiden...

> Ingen der har forespurgt på en lignende model og som henviste til min
> har kunnet formå T&S til at finde den i Modep-systemet.

....apropos papirarbejdet var jeg også spændt på, hvad de ville sige til,
at GB'en stod som droslet fra 44 til 27Hk i de tyske papirer, selv om
droslingen var blevet fjernet igen. (Sælgeren ville bare have en
billigere forsikring, så han gjorde som mange andre, sagde han dengang).
Men synsmanden kiggede på lang afstand efter den indskrevne og ret
præcist beskrevne blænde i indsugningen, men troede så på min forklaring
at den var blevet fjernet og skrev så de 44 hk ind som effekt.

T&S opdagede også den rettede angivelse i Fahrzeugbrief, men vi blev
enige om, at hun skrev de 39 hk, som den GB der stod i Modep i forvejen
(som en CB som nævnt). Keine hexerei.

I virkeligheden har GB'en kun 38 Hk iflg. Honda D's prospekt fra '92 og
det tidligere US'ske, men min cykel var kommet ind som grå året før
Honda D selv solgte den, så parallelimportøren havde skrevet XBR500's
effekt 44 Hk ind i stedet. Det er den så blevet godkendt med nogle gange
gennem årene i D, ind til den en dag blev fremstillet og droslingen
skrevet ind.

Men det er tankevækkende, at en cykels effekt kan blive registreret så
lemfældigt, når man tænker på, hvad der ellers skal til af attester fx
for at få en cykel som din Super Fox ind igen, i forb. med
enkeltgodkendelser og ved drosling af allerede registrerede cykler. Men
jeg er naturligvis glad for, at det gik så gelinde, det havde jo ikke
været rart at skulle have den tilbage til D og have afdroslingen skrevet
ind og så hjem igen og gennem møllen en gang til

> Så nu er vi spændt på at se hvorledes det går med min nabo's XN85.
> Den er på vej gennem systemet.

Nej skal han også have en XN85 - hvor mange er der herhjemme?

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-03 00:12

On Thu, 15 May 2003 18:15:24 +0200, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

>Tak Steen - så godt at du klarede at få din SFox igennem - det var godt
>gået...

Tak. Men det tog også sin tid.
Det dumpede en registreringsattest ind ad postkassen i dag )

>...jeg så også en VF750F med første reg. 1/1 1970 - 15 år før tiden...

Bate de selv kan finde ud af det

>T&S opdagede også den rettede angivelse i Fahrzeugbrief, men vi blev
>enige om, at hun skrev de 39 hk, som den GB der stod i Modep i forvejen
>(som en CB som nævnt). Keine hexerei.

Nu tror jeg ikke det er så interessant hvad der står i papirene når vi
er i den ende af skalaen, og med den alder.
Dår er det vist mest til benefice for forsikringen, og når det er
ældre cykler er de vist også til at have med at gøre

> [...]
>effekt 44 Hk ind i stedet. Det er den så blevet godkendt med nogle gange
>gennem årene i D, ind til den en dag blev fremstillet og droslingen

Man kan vel ikke rigtigt klantere dem for det.
De ved sikkert ikke meget om enkeltmodellerne, hverken ved TÜV eller
SBI, så det er jo papirene der gælder.

> [...]
>været rart at skulle have den tilbage til D og have afdroslingen skrevet
>ind og så hjem igen og gennem møllen en gang til

Det er lidt sjovt med de opgivelser af mål og vægt.
Min XN85 er opgivet til 235 Kg tørvægt, men min nabo har fået 250 Kg i
sine papirer, idet det er den svenske opgivelse der er ført direkte
over, og de regner med "tjenestevægt", og dermed fuld tank

>Nej skal han også have en XN85 - hvor mange er der herhjemme?

Jo Jo - Og han fik pladen i dag.
Torben stillede med pladen, en foremaskine, to øl med flag i og mente
at jeg skulle befæstige det dyre aluminium på hans skønhed
Jeg skal beskrive papircirkusset med den ved lejlighed, men den er
lige nu for lang til DFM.
Nabo's er nr. 2 på plader i DK - den er 1:1 mage til min samme farve,
samme stand 22.000 Km.
Eneste forskel (indtil videre) er lydpotten.
Min lyder ikke som en turbine mere
Jeg ved der er et par stykker mere i landet, men de har ikke plader
på.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 18-05-03 21:47

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Dår er det vist mest til benefice for forsikringen, og når det er
> ældre cykler er de vist også til at have med at gøre

Gik egentlig ud fra, at de var mere kritiske med den slags data. Men det
skulle glæde mig, når jeg en dag stiller med GB'en med SLR650-motoren,
der står og venter. Den har heldigvis samme 39 hk, men 40-50pct højere
drejningsmoment, så jeg håber da heller ikke, det bliver svært at få den
godkendt med den

> Man kan vel ikke rigtigt klantere dem for det.
> De ved sikkert ikke meget om enkeltmodellerne, hverken ved TÜV eller
> SBI, så det er jo papirene der gælder.

Det er så igen et ulige forhold; TÜV kræver dokumentation eller
typegodkendelser for det mindst, selv en banal stålfleks-bremseslange
skal ledsages af papir for at blive accepteret. Så en effektforskel på
10-13 pct afhængig af, hvad vej man regner, burde da interessere dem IMHO.

> Jo Jo - Og han fik pladen i dag.
> Torben stillede med pladen, en boremaskine, to øl med flag i og mente
> at jeg skulle befæstige det dyre aluminium på hans skønhed

Flot, det må have været festligt. Så har I vel været ude på sognevejene,
kunne jeg tænke mig

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-03 22:33

On Sun, 18 May 2003 22:47:24 +0200, Richard
> [...]

>der står og venter. Den har heldigvis samme 39 hk, men 40-50pct højere
>drejningsmoment, så jeg håber da heller ikke, det bliver svært at få den

Jeg kan ike forestille mig at det giver besvær med SBI.
Men pas på T&S

> [...]
>skal ledsages af papir for at blive accepteret. Så en effektforskel på
>10-13 pct afhængig af, hvad vej man regner, burde da interessere dem IMHO.

Jeg mener man må øge motorefekten 20% uden at det giver problemer, så
hvis det kun er 10% det drejer sig om er det vel uden betydning.

>Flot, det må have været festligt. Så har I vel været ude på sognevejene,
>kunne jeg tænke mig

Hæ, den fik en lille tur i går, sådan i al fredsommelighed.
Torben har nye dæk på, så det lagde lidt "låg" over løjerne.
Man kan blot håbe på at næste week-end viser sig fra den pæne side.

Dog var det sjovt at komme ud med XN85 igen.
Det er to år siden jeg rigtigt var på landevejen med den - Alt andet
er jo foregået på Paso'en.
Det der slog mig mest er hvor neutral Turbo'en er i styringen - Man
kan stort set placere den hvor man vil, og den følger blot det man
selv gør, modsat Paso'en, der har overstyringstendenser.
Den skal der virkelig arbejdes med.
Forskellen i motorkaraktestik er også markant.
Paso'en trækker fra stående start som en raket, hvor Turbo'en er noget
sløv i betrækket indtil møllen er oppe i fart.
Men når alle 7 barrer i displayet lyser og den så lige får et gear
ned, så skal der holdes fast i håndtagene - Der kan Paso'en ikke følge
med (men hvad pokker - den har heller ikke "åndedrætsbesvær") )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 19-05-03 18:27

Steen Gruby wrote:
> Dog var det sjovt at komme ud med XN85 igen.
> Det er to år siden jeg rigtigt var på landevejen med den - Alt andet
> er jo foregået på Paso'en.

Har den så stået helt stille siden - troede du luftede dem alle indimellem?

> Det der slog mig mest er hvor neutral Turbo'en er i styringen - Man
> kan stort set placere den hvor man vil, og den følger blot det man
> selv gør, modsat Paso'en, der har overstyringstendenser.

Det er jo egentlig ret imponerende for en japaner - hvilke dæk har du på
XN'en? - vel ikke tilfældigvis diagonal mod radial på Pasoen?

> Forskellen i motorkaraktestik er også markant.
> Paso'en trækker fra stående start som en raket, hvor Turbo'en er noget
> sløv i betrækket indtil møllen er oppe i fart.

Ja det er skægt at skifte mellem forskellige cykler; mine to er dog
rimelig ens mht træk: Pænt fra bunden og i mellemområdet, men ingen
grund til at tage de sidste par tusind omdrejninger med

> Men når alle 7 barrer i displayet lyser og den så lige får et gear
> ned, så skal der holdes fast i håndtagene - Der kan Paso'en ikke følge
> med (men hvad pokker - den har heller ikke "åndedrætsbesvær") )

Det lyder heftigt; men hvad indikerer de 7 barrer - overtrykket i
indsugningen?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 20:53

On Mon, 19 May 2003 19:26:45 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Har den så stået helt stille siden - troede du luftede dem alle indimellem?

Det burde jeg vel også, men sådan er det ikke helt
i 99' tilbagelagde Turbo'en 6500 Km, i 2000 3400 Km, i 2001 blev det
til 691 Km og i 2002 100 Km, som jeg ikke selv kørte.
Nu hvor naboen har en mage til får jeg sikkert kørt lidt mere med den.

>Det er jo egentlig ret imponerende for en japaner - hvilke dæk har du på
>XN'en? - vel ikke tilfældigvis diagonal mod radial på Pasoen?

XN85 er monteret med Macadam 50, Paso'en med Michelin M59.
Jeg ved faktisk ikke om Macadam er radialdæk, men det er et fantastisk
godt all round dæk.

>Ja det er skægt at skifte mellem forskellige cykler; mine to er dog
>rimelig ens mht træk: Pænt fra bunden og i mellemområdet, men ingen
>grund til at tage de sidste par tusind omdrejninger med

Der er markant forskel på en V2 og en 4 cyl. række med
åndedrætsforstærker.
V2 er nogenlunde ligeglad med i hvilket omdrejningstal den er når der
lukkes op - den lægger bare fra.
XN85 skal holdes mellem 5 og 6000 RPM hvis der skal være max. træk i
den.
Det giver en noget mere stresset køreform, men det er ikke mindre
sjovt.
Ved cruse er ladetrykket meget lavt, og det giver en dejlig rolig
moter at arbejde med - man må så finde sig i at skal der accelereres
er det så langt ned i gear at omdrejningstallet er højt nok til at
sparke møllen igang.

>Det lyder heftigt; men hvad indikerer de 7 barrer - overtrykket i
>indsugningen?

Jep, det er ladetryksindikatoren.
Når den skifter fra 6 til 7 er ladetrykket 0,5 bar, og når hele
registret begynder at blinke er 1 bar nået.
Normalt ladetryk for fuld skrue er 0,7 bar, men ved at fifle lidt med
en fjeder på waste gaten kan det sættes lidt op (jeg syntes det er
synd).
Ved 1,2 bar tager tryksikringen al strøm til motoren hvilket er
rimeligt ubehageligt.
Fra at hænge i håndtagene har man pludselig øjenkontakt med forlygten.
Det sker dog kun når der er en waste gate der hænger.
Den hængende waste gate er en standardfejl på XN85, så jeg har lavet
en lille ændring formedest en boremaskine, en snittap og en
smørenippel, og siden har der været fred i lejren.

Når vi nu er ved det med de ædlere dele, så har XN85
benzinindsprøjtning, hvilket den vist nok var den første MC der havde.
Tænk på den er fabrikeret i 1983.
Og her er der virkelig gjort noget ud af det.
Trykcensoren bliver også benyttet til at justere brændstoffet, sammen
med et airflow meter der måler luftmængden, en temperaturcensor i
indsugningen, trottle possision, motor RPM og for at fylde bægeret op
en High Altitude Censor (HAC) der måler det aktuelle lufttryk.
Der er ikke noget at sige til at den var en dyr krikke efter datidens
forhold
Da vi satte en mere åben potte på den var vi spændt på hvad den ville
sige til det.
Til alles overraskelse justerede den blot til de nye forhold uden at
kny, og der kom virkelig liv i kludene
Brændstoføkonomien er i top.
Næsten ligegyldigt hvad jeg gør ved den ligger den mellem 20 og 22 Km
pr liter - det er ikke så tosset.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 19-05-03 21:07

Steen Gruby wrote:

> XN85 er monteret med Macadam 50, Paso'en med Michelin M59.
> Jeg ved faktisk ikke om Macadam er radialdæk, men det er et fantastisk
> godt all round dæk.

Mac. 50 er et diagonaldæk, og også et rigtig godt all round-dæk efter
min meneing. A/M59 var vist det første radialdæk på markedet, og som
radialdæk kan det måske tilskrives en del af Pasoens mere levende -
hysteriske som man nu vil - svingegenskaber. Men det er jo også en
italiener, så det er man vel forberedt på/ude efter

> Ved 1,2 bar tager tryksikringen al strøm til motoren hvilket er
> rimeligt ubehageligt.
> Fra at hænge i håndtagene har man pludselig øjenkontakt med forlygten.

Det uhyggeligt - de burde vist have installeret en air bag.

> [...]
> en High Altitude Censor (HAC) der måler det aktuelle lufttryk.
> Der er ikke noget at sige til at den var en dyr krikke efter datidens

Ja det er flot udstyr, alderen taget i betragtning. Ikke underligt det
kostede.

> Brændstoføkonomien er i top.
> Næsten ligegyldigt hvad jeg gør ved den ligger den mellem 20 og 22 Km
> pr liter - det er ikke så tosset.

Så behøver du da ikke have aktier i DONG! Og nu var jeg ellers lige så
glad for GB'ens 26 km/l - hvis din XN går så langt med alt det, den skal
slæbe rundt, burde den lille encyl. gå over 30. (Det kan den vist også,
men så er det jævn hastighed på lige landevej, og hvem gider efterprøve
det?

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 23:19

> Gruby - - - -
>
> A/M59 var vist det første radialdæk på markedet,

Først sete radialer sad monteret på baghjulet af Honda VF1000, og var et
Bridgestone!

> ......radialdæk kan det måske tilskrives en del af Pasoens mere levende -
> hysteriske som man nu vil - svingegenskaber. Men det er jo også en
> italiener, så det er man vel forberedt på/ude efter

Der er umådelig stor forskel alene imellem forskellige motorcykler, hvorfor
det ikke ebhøver at skyldes dækkene alene.
Duc 750SS ie f.eks, oplever jeg som temmeligt understyrende, der ligefrem
kræver at man glider frem i sædet og lægger knæet ind i kurven for at få
modellen med rundt indenfor midterlinie hhv grøftekant!!

GPZ1100 A2 (den med ½-kåben) kom også i '83, og inden da havde forgængerne
(først den med en brødkasse-stor inddækning af instrumenterne, og siden den
med styrkåbe) kørt med et lidt mere primitivt inspr.sys. i et par år!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 23:36

On Tue, 20 May 2003 00:18:53 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>kræver at man glider frem i sædet og lægger knæet ind i kurven for at få
>modellen med rundt indenfor midterlinie hhv grøftekant!!

Paso'en er stik modsat.
Den vil gerne selv, så kontrastyring er en fin diciplin her på bjerget

> [...]
>med styrkåbe) kørt med et lidt mere primitivt inspr.sys. i et par år!!

OK, den har jeg faktisk set.
Jeg troede faktisk den var yngre
Spøjs konstruktion.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 20-05-03 21:12

<Steen Gruby> skrev i en news:frmicv8t51gh6k7u19nll3bq7amipd7u7b@4ax.com...
> [...]
>
> Hej Armand.

> Paso'en er stik modsat.
> Den vil gerne selv, så kontrastyring er en fin diciplin her på bjerget

Kontrastyring??
Hvis den overstyrer i samme grad som Eddike's R6'er (som jeg prøvede på
prøveplader inden at han dressede den op til race), så er det da blot et
spørgsmål om en bredere indlægning i kurver/hjørner og tidligere gas til at
kompensere for at modellen helst vile have været skarpt rundt om hjørnet!

> OK, den har jeg faktisk set.
> Spøjs konstruktion.

Og lang, fandeme!
Næstem liss'om at have en blokvogn efter sig rund i krogene
Grunden til at jeg umiddelbart kunne erindre 1100 A2'eren som værende fra
'83, skyldes at netop dét forår gik alle klubens medlemmer og følte sig
fattige, og ale var af same grund enige om at priserne på den nye årgang
ville kvæle hele mc-branchen - Men ikke desto mindre skete der det at tre
mand troppede op indenfor samme uge med nyindkøb de havde foretaget
uafhængigt af hinanden: En 1100'er Goldwing (Gyyyllen-gli'er), en 7½'er Bol
d'Or og netop en GPZ 1100 (i)!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 20-05-03 06:55

Armand wrote:

> Først sete radialer sad monteret på baghjulet af Honda VF1000, og var et
> Bridgestone!

Det var nu Michelin.de og ikke Gruby, der var kilden

> Der er umådelig stor forskel alene imellem forskellige motorcykler, hvorfor
> det ikke ebhøver at skyldes dækkene alene.

Ja, naturligvis forskelligt fra mc til mc, og derfor også "måske
tilskrives", men langt hen ad vejen (undskyld) giver radialdæk den
egenskab ifht diagonaldæk IMHO.
Og ønsket om styrevillighed/-følsomhed er vel også *en af* hovedgrundene
til at radialdæk blev udviklet i det hele taget