Montering af progressive fjedre....
Fra : GRISEN

Dato : 14-05-03 16:36

Så er mine nye fjedre ankommet fra Hein-Gericke...

Brugsforvirringen fortæller, hvilken vej de skal vende, så det er ikke noget problem.
Hvordan med olie?
Samme mængde som med de originale?

*
Jan

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 14-05-03 16:56

> Så er mine nye fjedre ankommet fra Hein-Gericke...
>
> Brugsforvirringen fortæller, hvilken vej de skal vende, så det er ikke
> [...]

Det kan du ikke gå ud fra - medmindre det er "friske" versioner af dem som
sad i forvejen.

Hvis de nye fjedre fysisk fylder mere eller mindre vil der jo så være
mindre/mere luft ved samme mængde olie.

Prøv at se i din manual, om ikke der står en afstand ned til olien som der
skal være i gaffelbenet.

Fra : GRISEN

Dato : 14-05-03 17:08

On Wed, 14 May 2003 17:55:38 +0200, "Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote:

>Det kan du ikke gå ud fra - medmindre det er "friske" versioner af dem som sad i forvejen.

Nix, de gamle var ikke progressive....

>Prøv at se i din manual, om ikke der står en afstand ned til olien som der skal være i gaffelbenet.

Haynes siger:
Fork oil capacity (fully compresed) 535 ml
Fork oil level (fully compressed) 116 mm belov top of inner fork tube

Det er altså sidstnævnte jeg skal regne med....

"inner fork tube" = "indvendig gaffel rør", så må være fra lige under 'proppens' gevind og ned til olien... ???

*
Jan

Fra : Knud Dam

Dato : 14-05-03 19:03

<slet.hsl.@code12.dk> wrote:

> Haynes siger:
> Fork oil capacity (fully compresed) 535 ml
> Fork oil level (fully compressed) 116 mm belov top of inner fork tube
>
> Det er altså sidstnævnte jeg skal regne med....

Hej Jan.

"Fully compressed" er uden fjeder i, ikk ?

Mvh

KD Bandit 600 S

Fra : Richard

Dato : 14-05-03 16:57

GRISEN wrote:
> Så er mine nye fjedre ankommet fra Hein-Gericke...
> Brugsforvirringen fortæller, hvilken vej de skal vende, så det er ikke noget problem.

Det var da et hel

> Hvordan med olie?
> Samme mængde som med de originale?

Ja, som udgangspunkt. Fylder du lidt mere i, forstærker det
fjedervirkningen pga det mindre rumfang af luft over fjedern og omvendt,
hvis du putter mindre i. Naturligvis forudsat at o-ringene i gaflen er
tætte (du skriver ikke hvilken cykel det er til, og der kører sikkert
endnu en stribe gamle cykler rundt med gafler, man kun tætnede for oli i
bunden.

Tilsvarende kan du justere dæmpningen ved at skifte til forgaffelolie
med lavere eller højere viskocitet - sælges typisk i spring af 5, men to
forskellige kan blandes til at ramme en bestemt viskocitet/"sværelse".

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : RacerNiels

Dato : 14-05-03 21:35

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> wrote in message
> Hvordan med olie?
> Samme mængde som med de originale?

Nu ved jeg ikke hvor langt du er nået, men start med at måle afstanden ned
til olien med de GAMLE fjedre i inden du tapper olie af.
Ud med fjedrene, af med olien, i med nye fjedre og på med olie til den igen
når X mm fra top i udstrakt tilstand.
Der skal sikkert mindre olie i, men det hønger sammen med at der er mere
fjeder til at fylde nede i bunden.

Thumbs up,
Niels
S FAU

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 15-05-03 16:25

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
> "GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> wrote in message
>
> Nu ved jeg ikke hvor langt du er nået, men start med at måle afstanden ned
> til olien med de GAMLE fjedre i inden du tapper olie af.
snip
vær lige opmærksom på at oliestanden mig bekendt altid måles med
sammenpresset inner tube, og UDEN fjedre.
vær ligeledes opmærksom på om et evt. afstandsstykke skal udelades ved
genmonteringen. Progressive fjedre er ofte længere end de originale, f.eks.
WP til en RF900R
m.v.h. Ervin
RF900R med helt nye White Power fjedre.

Fra : RacerNiels

Dato : 16-05-03 19:47

"Ervin Metzdorf" <metz@tdcadsl.dk> wrote in message
> vær lige opmærksom på at oliestanden mig bekendt altid måles med
> sammenpresset inner tube, og UDEN fjedre.

Ja, men som jeg skriver - der er mere fjeder i bunden af gaflen med de
tættere vindinger. _Mere_ fjeder betyder _mindre_ plads til luft i toppen
ved samme mængde olie. Derved bliver gaflen ENDNU hårdere end bare det, som
den nye fjeder vill ha gjort den til.
Jeg vil hermed udråbe min måde at gøre det på til den korrekte måde.
Med hensyn til afstandsstykker, må man gå ud fra at producenten af de nye
fjedre har vedlagt nye afstandstykker hvis der skal bruges andre end de
originale. Dette er f.eks. også tilfældet ved Wilbers (tror jeg nok) til en
SV650S.

/Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 17-05-03 08:02

> [...]
> fjedre har vedlagt nye afstandstykker hvis der skal bruges andre end de
> originale. Dette er f.eks. også tilfældet ved Wilbers (tror jeg nok) til

Med White Power fjedre på en RF900R skal de originale afstandsstykker blot
udelades, dette er faktisk ikke beskrevet i medfølgende papir, som er en
meget generel beskrivelse af forskellige fjederben. Fakta er at hvis man
ikke udelader dette afstandsstykke, så står cyklen helt i top selv i
"blødeste" indstilling, så de blev fjernet efter første tur. Men om dette er
tilfældet ved andre modeller skal jeg lade være usagt.
m.v.h. Ervin (som kører til racerbanen Tor Poznan i morgen tidlig.)