/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
til kaburatorgenierne....
Fra : S.G


Dato : 12-05-03 22:29

Jeg har smidt et kn-filter + komplet Yoshimura system på min RF600, men jeg
mistænker det for at være et system med ABE, da røret igennem potten er
lille af diameter (cirka 3cm). Den larmer pænt når jeg lukker op for gassen
og siger ikke meget når du bare triller, så det er jo perfekt

Jeg har dysset lidt om osv. Prøvede først med at smide 120´ere i (original
er 112,5) men måtte sande den fik alt for fed blanding. Så endte på 115, og
prøver nok lige 117,5 imorgen. Nålen er hævet 1 hak, men vil lige forsøge at
give den en mere imorgen osse
Derudover har jeg boret vacumhuller i spjældene op til 3,5mm og kortet
fjedrerne op med 12 vindinger.

Alt dette er gjort over mange gange for at finde den nøjagtige balance i
hele området.

Mit problem er som følgende.

Mellem 3500 og 4000 omdr. dykker kurven en smule. Det mærkes tydeligt på
trækket og gasresponsen som er enormt især i de lave omdr, da vacumhullerne
boret op og fjedrerne kortet.
Den har haft det lige siden jeg smed det komplette system på. Dvs efter hver
enkelt justering af kaburatoren (fra original stand, derefter kn, derefter
mange gange med forskellige indstillinger af fjedre, blandingsskruer og
dyser. Jeg har prøvet stort set alt!!!
Idag forsøgte jeg at stille blandingsskruerne ud til 2½ (original er de på 1
1/4). Det hjalp faktisk en del, men der er stadig lidt. Jeg synes bare de
er enormt langt ude, taget i betragtning af at de kun er 11/4 normalt.
Men omvendt når den holder i tomgang og man giver gas og slipper, så falder
omdrejningstælleren jævnt og hurtigt lige lidt ned under de 1100 og derefter
stabilt 1100. Så det er jo som det skal være

Mit 1000,- kroners spørgsmål er så hvad der kan afjælpe faldet ml de 3500 og
4000 omdr. Skal den have mere i blandingsskruerne?
Skal vacumhullerne bores en lille smule mere op???
For problemet må jo være at den ikke løfte spjældene jævnt ml. de 3500 og
4000 omdr.
Men hvordan får jeg den til det????




 
 
Armand (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-03 16:10


S.G <diller@NOSPAMmbox301.get2net.dk> skrev i en
news:okUva.357$GA2.18@news.get2net.dk...
> Jeg har smidt et kn-filter + komplet Yoshimura system på min RF600,
> Jeg har dysset lidt om osv.

Omkring dysning er det først og fremmest nødvendigt at slå nogle basale ting
helt fast:

> Prøvede først med at smide 120´ere i men måtte sande den fik alt for fed
> blanding. Så endte på 115, prøver nok lige 117,5

Hoved-dysen, som er den der her omtales, er på det nærmeste en plombe der
begrænser det maximale flow af bensin til nåledysen (hvor selve
forstøvningen foregår). Derfor dækker justeringen af hoveddysen kun
fuldgas-stillingen (= i praksis den sidste kvarte drejning af rullen!)!
Ergo kan hoveddysningen kun kontrolleres ved fuld-gas kørsel, og bruger man
tændrørsfarvningen som indikator gælder det at man ikke skal køre mange
meter for lav gasgivning for ikke at ødelægge tændrørsfarvningen - Metoden
kræver altså at man lukker øjeblikkeligt af og efterfølgende ruller
motorløst ind på en planlagt rasteplads for at checke tændrørsfarven!

> Nålen er hævet 1 hak, men vil lige forsøge at give den en mere imorgen
osse

Dysenålens højde vedrører mellemområdet (for gasgivningen!), og som ovenfor
foregår en kontrol ved kun ½ gasgivning!!

> Derudover har jeg boret vacumhuller i spjældene op til 3,5mm

Dét med opboring af "vacuum-hullerne" er et K&N-trick, som skulle gælde
gasresponsen!

>............og kortet fjedrerne op med 12 vindinger.

Øh?
At korte fjederen op vil gøre at gasspjældet lettere vil kunne "suges" op,
hvilket i praksis svarer til at løfte nålene (endnu mere)!

> Mit problem er som følgende.
> Mellem 3500 og 4000 omdr. dykker kurven en smule. Det mærkes tydeligt på
> trækket og gasresponsen ... Den har haft det lige siden jeg smed det
> komplette system på.

Enhver motorkonstruktion kan afstedkomme uheldige forløb af effektkurver og
dette gælder især for udstødningssystemers layout :-|
Omkring åbne udstødninger, skal man ikke være blind for at at der på sådanne
oftest er focuseret på top-end effekt, hvorfor der kán være givet køb
omkring nedre og mellem -området under udviklingen :-/

Triumph's TT600 har været hele turen igennem indtil flere gange uden at
fabrikken endnu har kunnet give motoren bare en rimelig karakteristik, så
fald ikke i svime over at din model har et "hul" et sted efter at du har
monteret et alternativt udstødnings-system!

> Idag forsøgte jeg at stille blandingsskruerne ud til 2½ (original er de på
> 1 1/4). Det hjalp faktisk en del, men der er stadig lidt. Jeg synes bare
de
> er enormt langt ude, taget i betragtning af at de kun er 11/4 normalt.

Blandskruerne et kun(!) til for indbyrdes trimning af karbunaderne!!! :-|
Hvis der skal dyses ind for et område hvor blandskruerne ændrer noget, er
det tomgangsdyserne der skal pilles ved!

> Mit 1000,- kroners spørgsmål er så hvad der kan afjælpe faldet ml. de 3500
> og 4000 omdr. Skal den have mere i blandingsskruerne?
> Skal vacumhullerne bores en lille smule mere op???
> For problemet må jo være at den ikke løfte spjældene jævnt ml. de 3500 og
> 4000 omdr.
> Men hvordan får jeg den til det????

Du har gjort hvad man kan magte "på gaden" vil jeg mene, og den eneste måde
at få helt klar besked om hvorvidt problemet kan klares ved fin-inddysning
er at få den "rullet" ved en mekaniker med rullefelt og CO-tester!!

--
Armand.






Hans Joergensen (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-05-03 23:05

Armand wrote:
> meter for lav gasgivning for ikke at ødelægge tændrørsfarvningen - Metoden
> kræver altså at man lukker øjeblikkeligt af og efterfølgende ruller
> motorløst ind på en planlagt rasteplads for at checke tændrørsfarven!

Og her kan dødemandsknappen anbefales ;)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en billig løsning"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste