/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
EPROM og hjemmebrændt???
Fra : ulrich lopdrup


Dato : 12-05-03 20:22

Hjælp er der nogen der har erfaring med dette:

Jeg overvejer at investere i en mc med elektronisk insprøjtning, der ikke
kører med den originale EPROM chip, men har en hjemmebrændt chip med
dowloaded program fra internettet. Jeg er meget skeptisk over for om der
(som sælger siger)
ikke er nogen forskel på chips´ne. Jeg forestiller mig, at, hvis der er
forskel og motoren har kørt med original udstødning og en hjemmelavet chip,
kan den have gået for magert/fed og muligvis taget skade! Jeg ringede til
aut forhandler, der siger, at man skal holde sig langt væk fra de
downloadede hjemmelavede chips, men det skal han jo sige? Hvad skal man tro
kære mc freaks??

Ulrich





 
 
Ninja Rider (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 12-05-03 21:11

Hejsa



ulrich lopdrup wrote:
> downloadede hjemmelavede chips, men det skal han jo sige? Hvad skal man tro
> kære mc freaks??

Jeg vil i hvertfald ikke begynde at indvistere i en hjemmebrændt chip
til frø'en. Det har jeg den alligevel for kær til!

Mvh Emil

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


John Jensen (12-05-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 12-05-03 21:54


"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3EBFFFBE.7020203@tdcadsl.dk...
> Hejsa
> ulrich lopdrup wrote:
> > downloadede hjemmelavede chips, men det skal han jo sige? Hvad skal man
tro
> > kære mc freaks??
>
> Jeg vil i hvertfald ikke begynde at indvistere i en hjemmebrændt chip
> til frø'en. Det har jeg den alligevel for kær til!
>
> Mvh Emil
>
> --
Jeg vil nu mene det kommer helt an på hvilken form for "hjemmebrændt" vi
snakker om.

Som jeg har forstået det så kan man med en Powercommander ændre/optimere den
originale
chip så den passer optimalt til ex. et andet udstødningssystem, det gøres jo
i stor stil af de
pågældende forhandlere/experter, og disse såkaldte "maps" kan downloades via
nettet.

Hvis det er dette der er snak om her, så tror jeg ikke der er nogen grund
til den store bekymring.

Mht. deciderede "uoriginale" chips, så leverer alle leverandørerne af potter
til Millen også en anden
chip med, og dem er der da mig bekendt ikke nogen der er bange for at bruge.

MEN hvis du allerede på nuværende tidspunkt er så meget i tvivl om hvad du
skal, så find dig en anden
cykel.

/ John



Armand (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-03 21:51


ulrich lopdrup <ulopdrup@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ebff357$0$97255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hjælp er der nogen der har erfaring med dette:
>
> Jeg overvejer at investere i en mc med elektronisk insprøjtning, der ikke
> kører med den originale EPROM chip, men har en hjemmebrændt chip med
> dowloaded program fra internettet. Jeg er meget skeptisk over for om der
> (som sælger siger)
> ikke er nogen forskel på chips´ne. Jeg forestiller mig, at, hvis der er
> forskel og motoren har kørt med original udstødning og en hjemmelavet
> chip, kan den have gået for magert/fed og muligvis taget skade! Jeg
ringede til
> aut forhandler, der siger, at man skal holde sig langt væk fra de
> downloadede hjemmelavede chips, men det skal han jo sige? Hvad skal man
> tro kære mc freaks??

-
En "fast" EPROM hentet ned fra nettet, svarer vel til hidtidige lidt kantede
anbefalinger af dyse-spring ve dmontering af definerede udstødninger og
andre sager - og de har ikke altid holdt hvad de lovede.
Såeeehh: Forudsat at man har et rullefelt og en CO-tester at
vurdere/korrigere "inddysningen" efter, er ideen som sådan god nok :-/

--
Armand.

--
Armand.






Lasse Lundberg (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 13-05-03 07:22

jeg ved at på nettet kan man dl emprom koden, så man selv kan brænde
chips....disse empromer er ikek hjemmestrukket...men derimod kopier af de
chips der medfølger de forskellige udstødnings anlæg, eller kopier af
optimerings chips.

Lasse
Mille & Karin & Neelix



Janner (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 13-05-03 07:42


"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in message
news:b9q2ug$8qg$1@news.net.uni-c.dk...
> jeg ved at på nettet kan man dl emprom koden, så man selv kan brænde
> chips....disse empromer er ikek hjemmestrukket...men derimod kopier af de
> chips der medfølger de forskellige udstødnings anlæg, eller kopier af
> optimerings chips.


Ja nemlig ..... havde der stået Super Racing jeg skal gi dig på chippen og
den havde kostet en hel overmund havde du vel jublet. Så som andre skriver
få scooteren rullet en tur på et felt og se hvordan den opfører sig *S*
Sammenlig gerne med andre effekt forløb fra samme model , er sagerne iorden
her ville jeg ikke være bange for slå til.

Hygge
Onkel Jan
www.gugmc.dk



Rune Larsen (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-05-03 08:45

Armand wrote:

> En "fast" EPROM hentet ned fra nettet, svarer vel til hidtidige lidt
> kantede anbefalinger af dyse-spring ve dmontering af definerede
> udstødninger og andre sager - og de har ikke altid holdt hvad de lovede.
> Såeeehh: Forudsat at man har et rullefelt og en CO-tester at
> vurdere/korrigere "inddysningen" efter, er ideen som sådan god nok :-/

Du har fat i det helt rigtige hér!
Hvis det nye software man henter fra nettet skal passe optimalt til ens
motor, skal det alligevel trimmes ind efterfølgende.
Pga. variationer i produktionen på motorerne er der ikke to motorer som
trækker vejret ens, og bruger man software som er lavet og optimeret på en
anden motor, kan det næsten kun være ikke-optimalt på ens egen motor.

Det kan sagtens være at softwaren er bedre end den originale, det afhænger
lidt af hvor meget fabrikken har gået op i at gøre motorcyklen kompatibel
til hele verdensmarkedet. Motoren skal jo kunne køres af alle tumper, selv
dem der ligger i en australsk ørken med håndtaget i bund, og derfor
belaster motoren hårdt varmemæssigt. Fabrikken "dysser ind" så motoren
holder over det hele, og giver derved køb på noget effekt her på vores
breddegrader.

Som et svar til det oprindelige spørgsmål. Hvis motorcyklen har været på
rullefelt har sælger vel en CO og HC kurve du kan kigge lidt på? Hvis du
ellers får den originale eeprom med til cyklen, kan du vel skifte tilbage
til den.

/Rune

Biker Mike (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 13-05-03 12:41

ulrich lopdrup wrote:
> Hjælp er der nogen der har erfaring med dette:
>
> Jeg overvejer at investere i en mc med elektronisk insprøjtning, der
> ikke kører med den originale EPROM chip, men har en hjemmebrændt chip
> med dowloaded program fra internettet. Jeg er meget skeptisk over for
> om der (som sælger siger)
> ikke er nogen forskel på chips´ne. Jeg forestiller mig, at, hvis der
> er forskel og motoren har kørt med original udstødning og en
> hjemmelavet chip, kan den have gået for magert/fed og muligvis taget
> skade! Jeg ringede til aut forhandler, der siger, at man skal holde
> sig langt væk fra de downloadede hjemmelavede chips, men det skal han
> jo sige? Hvad skal man tro kære mc freaks??
>
> Ulrich


Chiptuning er ret almendeligt til biler, og har vist ingen synderlige
bivirkninger andet end at de ikke kan synes hvis de fejler emmitionstesten,
det er også derfor at det er så populært at chiptune biler, grundet de
skrappe miljøkrav yder motorene ikke det de i virkeligheden kan, der er
flere HK at hente , bedre moment, og mere forurening.

Om det forholder sig sådan med MC motorer skal jeg være usagt, men hvis du
får den originale uændrede chip med er der vel ingen problemer i at der har
været en anden i styringen, med hensyn til slid kan du jo bare tage en
kompressionstest.

Hilsen Michael






ulrich lopdrup (13-05-2003)
Kommentar
Fra : ulrich lopdrup


Dato : 13-05-03 21:49

Mange tak for Jeres indlæg. Den pågældende MC har IKKE været på felt, og da
sælger skiftede EPrommen kom han til at bøje/ødelægge den originale EPROM -
så den kan altså ikke bruges igen. DA jeg ved et eventuelt køb nok inden for
kort tid vil investere i et sæt carbonpotter hvor der jo medfølger ny eprom
er det mest hvorvidt mc'en kan have taget skade af at køre 12000 km med en
uoriginal chip og ikke har været på felt.

comments?????


ulrich






"Biker Mike" <xxxdko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:b9r9ah$2kts$1@news.cybercity.dk...
> ulrich lopdrup wrote:
> > Hjælp er der nogen der har erfaring med dette:
> >
> > Jeg overvejer at investere i en mc med elektronisk insprøjtning, der
> > ikke kører med den originale EPROM chip, men har en hjemmebrændt chip
> > med dowloaded program fra internettet. Jeg er meget skeptisk over for
> > om der (som sælger siger)
> > ikke er nogen forskel på chips´ne. Jeg forestiller mig, at, hvis der
> > er forskel og motoren har kørt med original udstødning og en
> > hjemmelavet chip, kan den have gået for magert/fed og muligvis taget
> > skade! Jeg ringede til aut forhandler, der siger, at man skal holde
> > sig langt væk fra de downloadede hjemmelavede chips, men det skal han
> > jo sige? Hvad skal man tro kære mc freaks??
> >
> > Ulrich
>
>
> Chiptuning er ret almendeligt til biler, og har vist ingen synderlige
> bivirkninger andet end at de ikke kan synes hvis de fejler
emmitionstesten,
> det er også derfor at det er så populært at chiptune biler, grundet de
> skrappe miljøkrav yder motorene ikke det de i virkeligheden kan, der er
> flere HK at hente , bedre moment, og mere forurening.
>
> Om det forholder sig sådan med MC motorer skal jeg være usagt, men hvis du
> får den originale uændrede chip med er der vel ingen problemer i at der
har
> været en anden i styringen, med hensyn til slid kan du jo bare tage en
> kompressionstest.
>
> Hilsen Michael
>
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste