Brænde ventiler??
Fra : Kent Sørensen

Dato : 12-05-03 12:29

Hej NG.

Jeg fik et spørgsmål fra en kammerat forleden dag jeg ikke kunne svare på.
Da jeg købte min CBR1000 SC24, sad der nogle andre potter på som giver en
helt igennem fed lyd.
Kammeraten spurgte mig om jeg vidste om cyklen var dyset ind til at køre med
dem i forhold til de originale, så den ikke brændte ventiler ??????

Øhh...det går jeg da ud fra ?????

Hvordan får jeg det undersøgt uden at skulle lave større indgreb?

Den er også monteret med KN filter, men det har vel ikke noget at sige?

Er der nogen der kan hjælpe, eller har et godt råd??

Hilsen

Kent

Fra : Moller

Dato : 12-05-03 13:28

> Kammeraten spurgte mig om jeg vidste om cyklen var dyset ind til at køre
med
> dem i forhold til de originale, så den ikke brændte ventiler ??????

Øh, brænde ventiler ligefrem... men jo, ikke korect inddyset system, kan
betyde endten for stort benzinforbrug, eller for magter system, og derved
alt for høj motor temperatur..

> Hvordan får jeg det undersøgt uden at skulle lave større indgreb?

Op på rullefeltet, og få en vudering, det er ik så dyrt, ellers den
billige løsning er at lave tændrørs testen.

> Den er også monteret med KN filter, men det har vel ikke noget at sige?

Ja, mere luft, derved mere magert, lige som med råge jern gir mere
gennemluftning, og mere magert...

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 12-05-03 16:17

Moller <news@molnit.com> skrev i en
> [...]
kan
> betyde endten for stort benzinforbrug, eller for magter system, og derved

=> => => brændte udstødningsventiler, hvis ikke ligefrem et hul midt i
stemplet

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-05-03 13:43

Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en
> [...]
>
> Den er også monteret med KN filter, men det har vel ikke noget at sige?
>
> Er der nogen der kan hjælpe, eller har et godt råd??

Find ud af hvad den var dyset originalt og se hvad den nu er dyset. Dog
ulempen, hvis den skal være helt præcist synkroniseret, at tage topen af en
karburator for at kigge på nålen; men normalt ændrer synkroniseringen sig
overhovedet ikke ved dette. Den anden mulighed som du jo alligevel bør
kontrollere efter at have købt en motorcykel er tændrørenes farver; altså
vedr. det med mulige brændte ventiler da om de er for lyse, så de altså har
det for varmt med en for tynd forbrændingsblanding - altså samtidig med
kontrol af at det er de rette tændrør. Tændrørene tjekkes jo ved helst et
par km lige ved med samme gas, efterfulgt af pludselig udkobling samtidig
med slukning af motoren, og derefter kiggen på helst 2 tændrør (på din 4
cylindrede). Og dette gentaget ved nogle forskellige hastigheder, dem man
aktuelt bruger. KN filter siges ofte at resultere i et nummer op i
hoveddyse.
Vedr. det med samme gas så har jeg mærket mit gashåndtag ud for 0 åbning,
1/4, 1/2, 3/4 og fuld åbning, så jeg ved justering/kontrol af dysning ved
hvilken del i karburatoren der aktuelt har mest betydning og skal ændres
hvis tændrørene ikke er ok.

Gert Thorgersen

Fra : Kenneth S

Dato : 13-05-03 14:44

> [...]
>
> Den er også monteret med KN filter, men det har vel ikke noget at sige?
>
> Er der nogen der kan hjælpe, eller har et godt råd??

Find et værksted med et rullefelt og lambda-sonde.

...ellers kig på tændrør efter en tur på motorvejen.

For tør blanding kan blive meget dyrt.

Kenneth
R1