Forhjul af på ZZR 1100
Fra : Carsten

Dato : 11-05-03 17:44

Det kan bare ikke passe !! Jeg kan simpelthen ikke få forhjulet af min ZZR
1100. Det er dyb krise !! Den sider bare fast fast fast.
Jeg har fået en rørnøgle som passer ind i venstre side (17 mm). Dette ser
ud til at være "møtrikken" på min cykel - passer det ?
Der står godt nok i min haynes at "wheel spindle" (hjul-akslen) skal tages
af fra højre side, men her er den 22mm og sådan en rør/unbraco har jeg
ikke lige. Jeg skulle jo mene, at det var lige fedt om man tager
"møtrikken" af eller om man skruer "bolten" ud fra den anden side - right ?

Gør jeg noget forkert ? skal skal skal den bare ud fra højre ?

På forhånd tak,

Carsten

Fra : Leiv A. Lagestrand

Dato : 11-05-03 18:07

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
?

> Gør jeg noget forkert ? skal skal skal den bare ud fra højre ?

På min zx9r er det det samme hvilken vei den taes ut.
Jeg fikk heller ikke Haynes til å stemme på dette!
Har du løsnet det små umbrakoskruer nederst på gaffelen?
Mvh.
Leiv
ZX9R

Fra : Carsten

Dato : 11-05-03 18:23

Leiv A. Lagestrand wrote:

> [...]

> Jeg fikk heller ikke Haynes til å stemme på dette!
> Har du løsnet det små umbrakoskruer nederst på gaffelen?

Klart klart, jeg har løsnet "pinch bolts" - forsøgt med at gøre det i
begge sider på en gang, og også kun i den side hvor "møtrikken" sidder.

Måske jeg må opgive og køre til en forhandler der vil tage mig i (biip)
for at gøre det på 2 minutter

Carsten

Fra : Armand

Dato : 11-05-03 20:00

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en news:b9m0uc$561$1@abbeden.bunk.cc...

ZZR

> Klart klart, jeg har løsnet "pinch bolts" - forsøgt med at gøre det i
> begge sider på en gang, og også kun i den side hvor "møtrikken" sidder.

"pinch-bolts"? Jeg har aldrig set dem benævnt som andet end "clamp-bolts"!

Boltene er dem der ved spænding bevirker at enden af forgaflen klemmes
(á: clamp) om aksel eller "møtrik" og derved låser disse!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 11-05-03 22:06

Armand wrote:

> [...]
> Boltene er dem der ved spænding bevirker at enden af forgaflen klemmes
> (á: clamp) om aksel eller "møtrik" og derved låser disse!

Meget muligt, men "pinch" betyder altså at "knibe". Det er noget man gør
enten ved pigerne eller også... ved forgaffelben

Carsten

Fra : Leiv A. Lagestrand

Dato : 11-05-03 19:44

> [...]
?

> Gør jeg noget forkert ? skal skal skal den bare ud fra højre ?

Tja, merkelig.
Men hvis du løsner mutteren ¨på den ene siden, og prøver å skyve evt. dunke
den forsiktig tilbake igjen(inn igjen), så skulle bolten komme ut på motsatt
side?
Jeg løsner alle fire umbrako skruer, som låser bolten.
Håper dette er til hjelp.
Med venlig hilsen
Leiv

Fra : Carsten

Dato : 12-05-03 07:44

Leiv A. Lagestrand wrote:

> [...]
> side?
> Jeg løsner alle fire umbrako skruer, som låser bolten.

Jeg forstår ikke helt. Foreslår du, at jeg ikke forsøger at løsne selve
akslen, men at jeg bare løsner pinch-boltene (de små unbraco's) og så
driver hele akslen ud fra en af siderne ? Kan det lade sig gøre ?

Carsten

Fra : casper jensen

Dato : 12-05-03 14:51

> [...]
> akslen, men at jeg bare løsner pinch-boltene (de små unbraco's) og så
> driver hele akslen ud fra en af siderne ? Kan det lade sig gøre ?

Nope kan ikke lade sig gøre. akselen diameter hvor den går gennem lejeren er
mindre en i enderne.
Desuden er der et bryst på møtrikken og akselender ligger and på gaffelbene.

Hvis det var min der sad så fast ville jeg prøve med en luftslagnøgle med en
umbrakotop på møtrik enden, samtidigt med at klemboltene var spændt i
akselen og selfølgeligt løsnet i møtrik enden. Og selffølgelig med begrænset
slag til at starte med.

mvh
Casper