Så røg 1. gear
Fra : Buck

Dato : 08-05-03 20:47

I løbet af en lille uges tid er følgene udvikling sket med mit 1. gear på
hondaen:

Først begyndte den at hoppe lidt under accelleration i 1. gear. Dvs. den
slap et brøkdel af et sekund og tog fat igen. (Uanset hvor hårdt jeg
accellerede).

Så begyndte den at hoppe helt ud af 1. gear til en mellemting mellem 1. og
frigear. (Lyder forfærdeligt og den kommer ingen vejne).

Til sidst (nu) kan jeg næsten ikke sparke den ned i første. Uanset om jeg
sætter igang eller gearer ned fra 2. Den skærer kun tænder af mig og jeg
skal sparke flere gange frem og tilbage før den tager fat.

Jeg mistænkte først koblingen, men det kan vel kun være tale om 1. gears
tandhjul der fysisk er smadrede?

Jeg forstår ikke hvordan det kunne ske. Nogen ideer? Jeg synes ikke selv at
jeg kører så råddent at jeg fortjener et smadret gear.
Det der overrasker mig endnu mere er at der kun gik nogle dage (et par
hundrede kilometer) fra de første sure opstød til gearet stod helt af...

Jeg har min CZ mistænkt for at det er den der har lavet hærværk på hondaen,
bare fordi det efterhånden er længe siden CZen har været ude at køre... :o7
--
/Buck
CB 550 F1 '75 (Med 4 gear tilbage...)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-05-03 20:59

> Jeg mistænkte først koblingen, men det kan vel kun være tale om 1. gears
> tandhjul der fysisk er smadrede?

eller skiftegaflen.

Vær nu flink ved din CZ

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : GRISEN

Dato : 08-05-03 21:15

On Thu, 08 May 2003 21:46:33 +0200, Buck <buck@sol.dk> wrote:

>I løbet af en lille uges tid er følgene udvikling sket med mit 1. gear på
>hondaen:

Aldrig fedt når skidtet går i stykker, men altså alligevel lidt sjovt....
Jeg har da ofte hørt om knægte på Yamaha 4-gear, men Honda 4-gear - det er vist første gang.

Håber du finder en nem/hurtig/billig løsning på problemet.

*
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-05-03 23:39

GRISEN wrote:
> Jeg har da ofte hørt om knægte på Yamaha 4-gear, men Honda 4-gear - det er vist første gang.

Ej altså, jeg har da haft en Honda 4G :) (aka CD50).

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Peter Graff

Dato : 08-05-03 22:06

Hej Buck

Dengang (5 år siden) jeg havde en gammel CB smadrede jeg gearkassen 2 gange.
Da var det mit 2. gear der røg, dengang fik jeg at vide at det var en
svaghed cyklen havde. Men bare rolig det er ikke noget problem at sætte nye
gear i
MVH

Peter Graff

Fra : Piwo

Dato : 08-05-03 23:13

Hejsa Buck

Det er en klassisk fejl på gearkasser i de gamle CB 500 og CB 550.
Du skal skifte to tandhjul og en skiftegaffel.
Koster en del kroner, men skaf stumperne fra England, Silverspares har dem
nok.

Hvis du vil købe stumperne i DK, så regn med 2.000 til 3.000, sådan skudt
fra hoften. Det er mange år siden jeg har lavet denne reparation sidst.

Du skal flå motoren ud af stellet, vende bunden i vejret og skille blokken
ad.
Koblingen skal såvidt jeg husker af for at få tandhjulene skiftet.
Og når du bestiller tandhjul, så husk at det er første gears gearhjulet og
det tandhjul ved siden af der skal skiftes. Det er ikke det modstående
tandhjul der skal skiftes.
Det er fordi, fejlen er at de tænder der sidder på siden af tandhjulet, der
er slidt, ligesom det er de tilhørende indfræsninger i det tandhjul ved
siden af der er beskadiget.

I de gode gamle dage gjorde man det at man ved montagen sleb tænderne på
siden, således at de låste bedre i det hul i det sideliggende tandhjul, men
ind i mellem så skete der det at denne underskæring svækkede tænderne så de
blev revet af og blev kastet ind mellem de andre tænder, og så gik det
virkeligt galt. Men ved ræs var det nødvendigt.

Lang smøre, men jeg håber at det er til at forstå.

Poul T

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 09-05-03 10:10

"Piwo" <Piwo@duze.pl> wrote in message
> [...]
> virkeligt galt. Men ved ræs var det nødvendigt.
>
> Lang smøre, men jeg håber at det er til at forstå.

Det er fuldstændig korrekt. CB 750 havde også problemet. Jeg svejsede de tre
tappe op med en special elektrode og passede indgrebet til så den var
tio-top. Jeg shimsede hele gearkassen op for at sikre at tappene fik så
meget indgreb som muligt og den ene af de to jeg reparerede kører stadig
upåklageligt på 6 år. Den anden ved jeg ikke hvor er henne i verdenen men
den fungerer da forhåbentligt endnu.

--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse