Choker/startproblemer
Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 08-05-03 11:08

Her til morgen oplevede jeg at jeg havde meget svært ved at starte. Da
jeg har oplevet det en gang før vil jeg lige høre om der er nogle der
har nogle gode råd.

Jeg satte fuld choker på for at starte og motoren startede fint, men
gik så desværre ud efter ca. et sekund. Og så er problemet at nu kan
jeg ikke få den til at starte igen. Det tog mig 10 minutter i morges
før den gav sig. Er der nogle tricks til hvordan man får den startet
når der sker? Jeg har lidt en mistanke om at det kan hjælpe at give
den en pause på et minuts tid og så prøve igen, men det prøvede jeg
flere gange uden held, og da den endelig gik i gang var det tredje
startforsøg (trykker på starteren i et par sekunder og holder så en
kort pause) efter en sådan 1-minuts pause. Skal man lade chokeren stå
på fuld? Skal man prøve at give gas samtidig?

Der var en mand med der kom hen og snakkede lidt mens jeg forsøgte at
få den igang, og han nævnte noget om æter-spray (hvis jeg forstod ham
korrekt - hedder æter noget lignende på tysk?) på luftfilteret skulle
få enhver motor til at hoppe i gang i første forsøg. Er der nogen der
kender til dette?

Det skal lige siges at normalt er det ikke noget problem at starte
den, det er kun når motoren ikke helt kom i live første gang den
startede (hvilket som sagt i dag er anden gang det er sket).

/Bjarke, Bandit 600
--
Cole's Axiom: The sum of the intelligence on the planet is a constant.
The population is growing.

Fra : Jake

Dato : 08-05-03 11:23

Hej Bjarke

Var det koldt og fugtigt i morges da du forsøgte at starte.

/Jake

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 08-05-03 11:29

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Hej Bjarke
>
> Var det koldt og fugtigt i morges da du forsøgte at starte.

Nej. Der var ingen dug eller anden fugt og temperaturen var nok ca.
10-15 grader, så ikke videre koldt.

/Bjarke

Fra : Leiv A. Lagestrand

Dato : 08-05-03 12:12

"Bjarke Skjernaa" <bjarke_ng@skjernaa.dk> wrote in message
> [...]
>
> /Bjarke, Bandit 600
> --
> Cole's Axiom: The sum of the intelligence on the planet is a constant.

I Norge har vi noe som kalles startspray.
Motoren tenner umiddelbart.
Fås kjøpt på bensinstasjoner.

Mvh.
Leiv
ZX9R B2

Fra : Lasse Jeremiassen

Dato : 08-05-03 12:47

Jeg bruger lige nu noget der hedder Basta motorstart,
som jeg købte på en tankstation i foråret.
Jeg sprøjter 2-3 sprøjt ned i luftfilterboksen umiddelbart før jeg
sparker den i gang.
Det er næppe rigtig sundt for motoren, men helt galt kan det heller ikke
være...jeg har brugt det de sidste 8 år på min bike mindst 2 gange om
måneden.
Men hvis det er et helt nyt problem skal du måske hellere prøve at finde
ud af hvad
der er galt.
Når du har fået liv i den uden æter lyder det for mig som om der kan
være noget
andet galt, men det skal du nok hellere få klarere hoveder end mit
til at svare på.

Jeg mener iøvrigt osse man kan bruge vidundermidlet WD-40 til
motorstart.

Mvh Lasse

Fra : Bjørn S

Dato : 08-05-03 12:57

Bjarke Skjernaa wrote:

> Her til morgen oplevede jeg at jeg havde meget svært ved at starte. Da
> jeg har oplevet det en gang før vil jeg lige høre om der er nogle der
> har nogle gode råd.

Jeg ville forsøge med lidt mindre choker på, jo varmere der er udenfor, jo
mindre har du behov for.
Det som kan ha sket er at du har delvis druknet dine tændrør, og så går
det nogen tid inden de får "dryppet af"
Kuren kan være at vænte et stykke tid hvis det sker, eller af med choceren
og fuld gas på når du forsøger at starte.
Måske er det også tegn på at du skal ha tjecket op dine tændrør og ikke
mindst dit luftfilter.

Vedrørende eter - det sælges under forskellige navn som startgas,
dieselstart, eller Start-rapid (Wurth), det er til nødbrug, da det siges
at slide hårdt på stempelringe. Tit er de i brug når græsslåmaskinen skal
igang efter vinteren

--
/Bjørn

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 08-05-03 13:38

bjosko@yahoo.com (Bjørn S) writes:

> [...]
> Kuren kan være at vænte et stykke tid hvis det sker, eller af med choceren
> og fuld gas på når du forsøger at starte.

Det var også noget i den stil jeg gættede på der kunne være problemet,
men min viden om motorere er endnu ikke så stor (jeg har kun haft den
i halvanden månede), så jeg vidste ikke rigtig om det kunne være
"druknede" ting og hvad man i så tilfælde skulle gøre for at
af-drukne den igen.

> Måske er det også tegn på at du skal ha tjecket op dine tændrør og ikke
> mindst dit luftfilter.

Den skal til 24 kkm eftersyn på onsdag, så der burde det blive
checket. Så vidt jeg husker skal jeg have benzintanken af for at komme
til luftfilteret, og det har jeg ikke turde forsøge endnu - i det hele
taget har jeg ladet være med at pille og rode ret meget - det venter
jeg med til til sommer hvor jeg kommer tilbage til DK, hvor det vil
være lidt lettere for mig at få hjælp hvis jeg kommer til at pille
mere end godt er (og når man nu er nysgerig og mener at den bedste
måde at finde ud af hvordan noget virker på er at skille det ad og
kigge, så tror jeg næsten min motorcykel skal være mere nervøs for sit
"helbred" mens det står på støttebenet end når den kører .

/Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-05-03 13:49

> [...]
> jeg ikke få den til at starte igen. Det tog mig 10 minutter i morges
> før den gav sig. Er der nogle tricks til hvordan man får den startet

Det lyder meget som om du har druknet motoren. Når jeg oplever det på min
motorcykel, så er det bedst at fjerne choker helt og prøve at starte den
uden at give gas. Når den så begynder at hoste lidt, gives der en smule
choker, og så går den normalt igang. Et par sekunder uden gas+choker
udlufter motoren og tørrer tændrørerne, så de fungerer igen.

Problemet opstår nok fordi du giver for meget choker til at starte med. Fuld
choker er normalt kun nødvendigt hvis det er rigtigt koldt, f.eks.
frostvejr. Er det 15-20 grader, er det ikke nødvendigt med ret meget choker.

På en dag som idag, skal min cykel kun have halv choker for at starte. Giver
jeg den fuld choker, risikerer jeg at drukne den, og når det først er sket,
er det ikke sådan lige at starte den.

> [...]
> korrekt - hedder æter noget lignende på tysk?) på luftfilteret skulle
> få enhver motor til at hoppe i gang i første forsøg. Er der nogen der

Jeg brugte det da jeg skulle starte min cykel op efter 2 måneders stilstand,
og den startede da også næsten med det samme. Havde jeg ikke brugt det,
skulle jeg nok køre med starteren i 20 sek, før den startede. Det skulle jeg
ihvertfald sidste år. Men jeg bruger det kun 1 gang om året, efter vinteren.
Til daglig er det aldrig nødvendigt.

Jeg tvivler også på at det virker hvis tændrørerne er druknet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-05-03 15:38

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> [...]
> choker er normalt kun nødvendigt hvis det er rigtigt koldt, f.eks.
> frostvejr. Er det 15-20 grader, er det ikke nødvendigt med ret meget

Det med choker skrevet ovenfor, altså ingen eller næsten ingen brug af
choker hvis det er 15 - 20 grader. Men her i Thailand hvor vi jo allerede
ved 8 tiden om morgenen har over 30 grader og midt på dagen 37 - 40 grader,
har jeg måttet revidere lidt på det. Med min BMW R100 fra 1976 starter jeg
hver gang uden choker, men for snart 3 uger siden købte jeg en ny Honda 125
cc firtakter; der køres næsten kun, men enorme mængder af 100 - 125 cc
motorcykler her i Thailand. Det viste sig hurtigt at jeg havde brug for
choker for at starte med det samme, eller kan det tage ½ - 1 min. uden
choker, hvis den i det hele taget starter. Min midlertidige konklusion er
at
motorcyklen er dyset til det Thailandske vejr, og samtidig dyset for at gå
længst muligt på literen, så vi her har samme startopførsel ved 20 grader
celsius - som jeg er årets laveste temperatur - som i Danmark ved under
frysepunktet.

Gert Thorgersen