Re: Bedst udnyttelse af motor på Suzuki GS~
Fra : TheHobbit

Dato : 08-05-03 09:40

Til alle der har svaret!

Det er sgu kanon at der er så mange der gider dele ud af deres erfaringer -
så man i mindre grad skal drage sine egne (dyre) erfaringer!!

Mht. at MC-folk altid hilser på hinanden - det synes jeg er en fed ting! Jeg
har dog ikke lige set en forklaring på hvordan det er startet... så jeg har
selv opfundet en! Jeg er kommet frem til at det må være fra det romerske
emperies storhedstid hvor gladiatorene hilste på Cæsar:

"We who are about to die salute you!!" (...og så vrider man højre hånd 45
grader mod syd!! - wrooom)

DOG LIGE en ting:
Mit hoved spørgsmål var noget med omdrejninger i forhold til ydelse:
En yders kyndig person sendte følgende link:
http://www.rydbergsmc.dk/rullefelt/Suzuki/sgs500.htm men det er km/t i
forhold til HK. Det kan jeg ikke bruge til ret meget - jeg ville gerne ha'
en kurve med rpm (omdrejninger pr. min) i forhold til motor-ydelse. Så jeg
ved hvornår jeg skal skifte op/ned i gear for at køre henholdvis behageligt
eller aggresivt.

Hilsen
Stephan "GS500E" Hansen
www.StephanNet.dk

PS: til Gert Bo Thorgersen - har du læst matematik på universitetet med
bi-fag i olie-kundskab?

Fra : -V-

Dato : 08-05-03 09:59

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> skrev:
> PS: til Gert Bo Thorgersen - har du læst matematik på universitetet med
> bi-fag i olie-kundskab?

Hvis du ikke vidste det i forvejen, så har GBT læst alt og ved alt.

Borset fra at det hedder 'centi stoke' og ikke 'center stokes'...

-V-

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-05-03 15:20

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en

> [...]
Vi havde da noget om olie under den almindelige maskiningeniøruddannelse,
men da jeg
jo havde rodet meget med motorcykler før studiet kendte jeg til det fra den
praktiske side.
Og det så meget ud fra praktisk smøring vedr. lejers levetid ikke ville
acceptere en formel vi
lærte under uddannelsen. Og i min søgen, i forbindelse med beregningerne i
afgangsprojektet, fandt jeg så i antikvariatet på Gl.Kongevej en bog
fra 1943, af Tekn.Dr. Arvid Palmgren:"Kullagerteknikens Grunder" (på svensk)
hvori der var en realistisk/korrekt formel, som jeg viste skulle bruges
istedet for den/det vi havde lært.

> Hvis du ikke vidste det i forvejen, så har GBT læst alt og ved alt.
>
> Borset fra at det hedder 'centi stoke' og ikke 'center stokes'...

Jeg er så dårlig til navne og sprog efter et motorcykeluheld, ved topfart
medHonda CB750én på motorvejen ud for da ikkeåbnet Hvidovre Hospital, med
kraniebrud, og 12 dage hvor jeg var opgivet; styrhjælmen var røget af under
styrtet. Jeg fik ødelagt den del af hjerne ved venstre øre hvor man lagrer
navne/ord/begreber, så derfor skrev jeg forkert center stokes, men gad ikke
slå efter.

Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-03 18:54

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> [...]
lagrer
> navne/ord/begreber, så derfor skrev jeg forkert center stokes, men gad

LOL!
Det er da godt du stadig har humor

Rittig

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-05-03 10:24

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote in message
> [...]
> Stephan "GS500E" Hansen
> www.StephanNet.dk
>
> PS: til Gert Bo Thorgersen - har du læst matematik på universitetet med

Hej igen
har nu bladret igennem flg:
http://www.gstwin.com/ (se osse deres links)
men på http://www.gs500e.fr.st/ under "La fiche technique" finder du det
diagram, du søger.

Sku' du forvilde dig ind på
>http://www.suzukicycles.org/visitors-bikes/visitors_suzuki_page_22.shtml<
så læg lige mærker til den gule GS'er......det er nemlig min !

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-05-03 10:39

> [...]
> Stephan "GS500E" Hansen
> www.StephanNet.dk
>
> PS: til Gert Bo Thorgersen - har du læst matematik på universitetet med

OK - pardon my french - fik lige gættet teksterne til de to diagrammaer på
http://www.gs500e.fr.st/. Ikke uinteressant at se en sammenligning mellem
den originale udstødning og to uoriginale. Den originale ruster alt for
hurgtigt - og pas lige på at batteriets overløbsslange ikke munder ud foran
forreste, højre fodhviler sammen med et par andre slanger. Min erfaring er
nemlig at hvis batteriet brækker sig forsvinder der en del maling fra
udstødningen ! Og så kan du godt begynde at male den om hvert år - eller
købe en ny.
Den grønne kurve (original udstødning) for moment har en bule ved ca 4.500
o/m - der ligger du på 90 i 6. gear og hygger dig fint på landevej. Max
moment kommer lige omkring 7.500 o/m, hvor du - temmeligt nøjagtigt - kører
150. I Tyskland, forstås
Dette forklarer osse mig hvorfor den altid suser op over "Kassel-bakkerne"
mellem Roskilde og Holbæk uden rigtigt at lade sig mærker med det....
Til daglig kørsel kan den trække rent ved omkring 2.000 o/m - i de lavere
gear. Men jeg syntes at have hørt at pga. mindre tryk på oliepumpen end
andre mærker skal man passe lidt på med sejtræk (lav fart/højt gear), da det
lavere olietryk kan give problemer med for stort slid på denne måde.
Nogen der kan bekræfte/afkræfte dette ?
På den anden side giver et gear eller to lavere også tit mere kontrol over
maskinen - hurtigere acceleration og især mere motorbremse. Sidste benytter
jeg mig meget af i Kbh's trafik. Men husk nu alligevel at liige lægge en
finger på forbremsen. Langt fra alle bilister ved, hvor meget en mc kan
bremse v.h.a. motoren, så jeg anser det for en rigtig god ide lige at tænde
bremselyset samtidigt. Bare sådan for ikke at få anhænger på....

Jesper
----------

Fra : TheHobbit

Dato : 08-05-03 12:49

Det var liiige det graf jeg skulle bruge!! Thnx!

Stephan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-05-03 07:17

> [...]
det
> lavere olietryk kan give problemer med for stort slid på denne måde.

Hej Jesper

Der er ingen modeller der kan tåle sejtræk i længere tid. Det kan en GS'er
heller ikke. lad være med at gå under 3000rpm, det er bedre at motoren får
lov til at spinde frit, det har den meget bedre at. Hvis jeg havde en GS'er
ville jeg køre den ved en 4-5000rpm til daglig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen