Ny pot
Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 06-05-03 19:38

Ny lyd potte

Jeg har være ude at invester i en ny pot (slip on) til min cykel men har
siden haft lidt svære ved at få den til at gå ordentlig.

Jeg har være ved at juster så den ikke får for mager blanding, men det har
gjort at den går meget dårlig i tomgang især når den er kold. Den har det
med enten at gå omkring 3000 Rpm eller også at ville gå ned omkring 1200 Rpm
men går ret hurtig i stå. Området der imellem vil den ikke gå i !!!.

Jeg har ikke skiftet Dyser i karburator, da ved en justering på luft skruen
er nok til at tændrørene er pæne brune. Det skal dog siges at luft skruen
næsten er justeret helt i bund !!!

Hva gør jeg ?

Skal den have andre dysser eller holder den op med det når den har fået lov
at køre nogle flere km.

Fra : Armand

Dato : 06-05-03 22:19

SØREN F. NIELSEN <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> næsten er justeret helt i bund !!!
> Skal den have andre dysser eller holder den op med det når den har fået

Når nu jeg fortæller at luftskruen er til for at justere tomgangen ind med,
så fatter du nok hvorfor at den har svært ved at gå i tomgang nu, ikke?

Optimering at karburator i forbindelse med ændret udstødning, benævnes som
oftest "inddysning" og deri ligger at det ér (hoved-)dyserne der skal
skiftes til fornøden størrelse!
Men afhængig af under hvilken brug at motoren går magert (hoveddyserne
dækker nærmest kun fuld gas (=> sidste trediedel af rullen)!), kan du have
held i at hæve nålene i gasspjældet ét hak (af gangen) - Ved at sænke
låseringen på nålen ét hak!!

Men start lige med at trimme dine luftsskruer så motoren går med højest
mulig tomgang (som du efterfølgende sænker fornødent på tomgangs-skruen),
før du roder videre med det andet :-|

--
Armand.

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 07-05-03 16:35

Hvordan finder jeg udaf hvilken størlse dys den skal ha ?

Mvh Søren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-05-03 19:53

> Hvordan finder jeg udaf hvilken størlse dys den skal ha ?

Jeg ville anbefale dig at tage på værksted med cyklen og få den ordentligt
justeret. Det er svært at gøre ordentligt, specielt hvis man ikke har de
rigtige værktøjer til rådighed.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 07-05-03 23:14

> Hvordan finder jeg udaf hvilken størlse dys den skal ha ?

Ved at isætte dyseoverstørrelser á kun én str. af gangen, og derefter
teste - Og så
fremdeles!

Karburatorerne skal helt af for at komme til hoveddyserne, og dét er et
helvede - Specielt for en urutineret (og utålmodig/tvivlende) hjemmeskruer!

Yderligere er det let at misforstå gasgivning hhv. omdrejninger under
granskningen fa hviklet område der kræver justering :-|
Derfor kan det kun kraftigt anbefales at betale sig fra jobbet hos en
mekaniker med et rullefelt og en CO-tester - Måske at den første test (= før
taxameteret for
alvor begynder) vil vise at det ikke er rentabelt at bruge tid på at rette
en given minimal forskel :-/

--
Armand.