Motorcyklister er nogle vildbasser
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-03 21:38

Mailet direkte til journalisten, der er skrevet den pågældende artikel...
Jeg følger op med et evt. svar.

-------------------------------

Hej Steen... Jeg har nogle spørgsmål til din artikel.. De følger her...

>Og selv om der heldigvis er flest af dem, der kører pænt og overholder
færdselsreglerne

Passer denne påstand med den du afslutter dit indlæg med?

>så er der stadig for mange,der kører helt hjernedødt, uden respekt for
gældende færdselsregler.

Mange af dem... Ja. Det er dem man lægger mærke til - så det syner af
mange... Hvordan er det nu lige med unge bilister? Eller er du kun ude på at
skabe en debat omkring de "farlige" motorcyklister. Vi er trods alt omkring
70.000 motorcyklister i Danmark. (hæng mig ikke op på dette tal - men mener
vi er omkring. Forhør dig evt. hos http://www.dmc-org.dk). Hvorfor skal vi
alle puttes i bås med den 1% der skaber sig... Vi er måske også alle
rockere?

> For campingfolket, der har "sommerboligen" på slæb, og derfor ikke er så
hurtige til at komme over vejen, er de vilde motorcyklister ubehagelige.

De vilde... Du er vild med det ord.

> At motorcyklisterne er vilde, viser en ny statestik.

Statistik... Så behøver du ikke lave den fejl mere.

> Sidste år steg antallet af dræbte motorcyklister til 40 mod 26 året før.

Hvor mange af disse skyldes inkompetente bilister, der overser
motorcyklister fordi de har for travlt med at snakke i mobiltelefon eller
råbe efter børnene. Folk skal ikke selv have lov at vælge transportmiddel?
Næste gang bør du lave en artikel om folk der kommer til skade på ski, ved
faldskærmsudspring, ved dykning, unge i hurtige biler, find eventuelt selv
på flere - og så skære alle danskere over en kam.

>Mindst 600 motorcyklister kvæstes hvert år. Som motorcyklist er risikoen
for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet pr. kørt kilometer 42 gange
større end for førere af
>personbiler.

Det måler du over den tid som motorcyklisterne tilbringer på vejen - mod den
tid bilisterne tilbringer på vejen eller taler vi her pr. kørte kilometer?

>Især de unge motorcyklister er udsatte. to ud af tre trafikdrab eller
alvorlige personskader for motorcyklister sker i aldersgruppen 18-34 år.
>Og de 18-24 årige motorcyklister har en risiko pr. kørt kilometer, der er
to-tre gange større end for motorcyklister over 35 år.

Statistik er taknemligt. Naturligvis er det de unge der har den højeste
frekvens af ulykker. På samme måde som i bil og i mange af livets andre
gerninger.

>Et godt aktuelt råd til bilisterne, specielt dem med campingvogne på slæb,
er derfor, at lade tvivlen råde og være særlig opmærksom i kryds og ved
tilkørsler samt ved
>vognbaneskift og overhalinger.

Her kan jeg godt give dig ret. Bilister - vis agtpågivenhed - Det gælder
forøvrigt i alle situationer. På samme måde som vi alle, der bevæger os ud i
trafikken, skal vise agtpågivenhed i trafikken.

>Der er også gode råd til motorcyklistern, men da mange af den er totalt
igeglade med gældende regler, skal vi undlade at bruge papir på dem.

Nu siger du mange. I indledningen til din artikel er din tone anderledes
pæn, her nævner du - citat: "Og selv om der heldigvis er flest af dem, der
kører pænt og overholder færdselsreglerne"...

Jeg er utrolig ked af din artikel, som på mange punkter ikke er objektiv.
Jeg håber at din mening med den har været at gøre bilisterne opmærksom på at
vi motorcyklister er kommet på gaden og det dermed får den effekt, som vi
alle ønsker. Nemlig at nedsætte antallet af trafikdræbte, i den danske
trafik. Desværre er den formuleret således at den vil kunne misforstås i den
retning at motorcyklister er nogle forfærdelige vildbasser, som nærmest selv
er ude om det hvis de bliver slået ihjel og dermed måske får den modsatte
virkning. At bilisterne ser motorcyklisterne som "fjender", der alligevel
ikke fortjener bedre end en hurtig død.

Håber du tager kritikken til dig. Denne mail er absolut ikke ment som et
angreb på din person. Kun på din artikel.

Med Venlig Hilsen og med håbet om en god sommer.
Allan Rasmussen, Svendborg
(og ja - jeg kører motorcykel... Pænt - ligesom de fleste af os)

// postet i news:dk.fritid.motorcykel

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 05-05-03 22:15

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse
[snip]

Fint svar, og godt at du tager det seriøst...

Umiddelbart kom mine tanker mere i retningen af følgende svar...
(Jeg kunne ikke dy mig.)

[Seriøsitet: off]

Hej Steen...
Det er tydeligt at du har valgt det forkerte transportmiddel, først og
fremmest en bil, og så har du dummet dig igen, og hængt en campingvogn
bagpå, det må da siges at være usædvaneligt uheldigt. Prøv en motorcykel en
dag...
Og, ja for helvede hvor vi motorbøller kører stærkt, helst 280km/t... -
Heletiden! - men nu er du jo så glad for statestik, så jeg synes du skal se
på antallet af fartbøder der deles ud, jeg tror at størstedelen går til
biler - men det er kun fordi vi kører så stærkt at politiet slet ikke når at
se os... Den eneste grund til at vi er nogle få der overlever, udover rent
svineheld, er at vi antager at samtlige øvrige traffikanter er ude på at slå
os ihjel, og derfor er det bare med at komme væk i en allerhelvedes fart. Jo
hurtigere man kommer væk fra bilerne, og især dem med campingvogne på, jo
større er chancen statistisk set for at overleve.
Sådan er det bare, lev med det eller dø sur...

Venligst
En ren raket.

[Seriøsitet: on]

/Kristoffer
Life is not about staying alive, it's about living...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-05-03 22:16

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> wrote in message
> [...]
> Allan Rasmussen, Svendborg
> (og ja - jeg kører motorcykel... Pænt - ligesom de fleste af os)

- Så også den "artikel" i BT's biltillæg. Ud over dette indskrænkede indlæg
var tillægget for resten befængt med flere, graverende fejl på både bil- og
campingsiden.

- Finder du dig i BT finder du dig i hvad som helst ?!

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...
Og når det ikke gør ka' jeg altså godt finde på at hænge en cv bag på den
(Volvoen - altså).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-05-03 22:20

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> writes:

> GS500E når når vejret spiller
> Volvo når vejret spilder...
> Og når det ikke gør ka' jeg altså godt finde på at hænge en cv bag på den
> (Volvoen - altså).

Hvorfor ikke også bag på din GS500? Se bare på
<http://www.virago-star.dk/vidste_du.html> (nederst), det kan sagtens
lade sig gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nondeterminism means never having to say you are wrong.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-03 22:42

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvorfor ikke også bag på din GS500? Se bare på
> <http://www.virago-star.dk/vidste_du.html> (nederst), det kan sagtens
> lade sig gøre.

Så tjek i øvrigt lige http://www.blackjacktrailers.com/motorcycle.htm. Jeg
gad godt at se en motorcykel, der kan trække de klodser fornuftigt - og i
øvrigt derefter bremse indenfor grænserne!

Bigger is better - som de siger derovre

--
Tony
Stadig få T-Shirts tilbage:

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-03 22:44

Tony Lorentzen wrote:

> Så tjek i øvrigt lige
> http://www.blackjacktrailers.com/motorcycle.htm. Jeg gad godt at se
> en motorcykel, der kan trække de klodser fornuftigt - og i øvrigt
> derefter bremse indenfor grænserne!

Jeg lægger i øvrigt lige mærke til at de nok nærmere er beregnet til at
transportere sin MC med.

Hmm...

--
Tony

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-05-03 22:52

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> [...]
>
> --
> Jacob - www.bunk.cc
> Nondeterminism means never having to say you are wrong.

Jo den ser da sød ud - men størrelsen passer vist egentligt bedre til vor
5-årige datter. Hun ville elske den !
Men hvis man nu sløjfer bagsæder og monterer en drejeskammel i stedet så ku'
man jo køre med en af dem her:
<http://www.franciscanrv.com/fifth_wheel.html>
- de ville passe bedre til familiens krav til det helt enkle og dejlige
camping-liv !

Jesper
----------

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-03 06:56

> [...]
indlæg
> var tillægget for resten befængt med flere, graverende fejl på både bil-

Den samme? Sig mig har de ikke nogle til at læse deres artikler igennem
inden de smider dem i?
Artiklen er jo tydeligvis hverken objektiv eller gennemtænkt?

> - Finder du dig i BT finder du dig i hvad som helst ?!

Nej - Så finder jeg mig fandme ikke i BT... Grrrrr...

Med Hilsen
Allan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-05-03 13:24

Kanon. Men antallet af dræbte han nævner, er vist helt ved siden af. Var det
ikke 12 der blev dræbt sidste år....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jake

Dato : 06-05-03 13:49

> Kanon. Men antallet af dræbte han nævner, er vist helt ved siden af. Var
det
> ikke 12 der blev dræbt sidste år....

Du ved overdrivelse fremmer forståelsen

/Jake

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-05-03 15:28

Det har du ret i, det kan jeg også finde på at gøre selv. Men lige i denne
sammenhæng kunne jeg godt have undværet det. Når det faktiske antal af
ulykker ligefrem er faldet....

Håber vi ses på tur igen, i nær fremtid.

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 06-05-03 14:27

Klippe Klippe
> for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet pr. kørt kilometer 42 gange
> større end for førere af
Klippe Klippe

Lige netop denne påstand er DMC i øjeblikket ved at gøre op med. De tal som
ligger til grund for de statistiske tal er nemlig ikke rigtige. Det antal
kørte kilometer/år man har beregnet at en motorcyklist kører ligger noget
under det reelle tal. Det er i al fald DMC´s opfattelse og derfor har de
iværksat en spørgeskema undersøgelse om hvor mange kilometer man kører om
året.

Så når du alligevel sidder foran skærmen så gør motorcyklismen en tjeneste
og smut ind på www.dmc-org.dk og udfyld spørgeskemaet. Der er henvisning fra
forsiden.

Og til spørgsmålet om hvorfor det ikke er lavet som en online
udflydningsformular vil jeg svare; at det er det ikke pga. DMC´s mangel på
arbejdskraft (opfordring!!) og så har det sikkert også noget med
dokumenationen at undersøgelsen at gøre. Jeg ved det ikke præcist.

--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse....som har udfyldt og indsendt
www.motortosse.dk

Fra : mc-stup

Dato : 06-05-03 21:51

Per Milborg Pedersen skrev:

> [...]
> arbejdskraft (opfordring!!) og så har det sikkert også noget med
> dokumenationen at undersøgelsen at gøre. Jeg ved det ikke præcist.

Hej Per og alle andre!

Ja, det kan se "noller" ud, men du har ret. Selv om meget kan gøres via
nettet, så vil det i denne situation være bedst, hvis vi får samlet de her
data via papir eller fax. Det sidste prøver Rolf at "magte" med en ny fax med
almindeligt papir. Men når I faxer, så vil det være bedst, hvis det bliver om
aftenen, da han så kan lade den med frisk papir, hvis der kommer mange. 98 37
28 81.
Ellers så støt os lidt ved at I samler en dynge og sender per post. Når I
møder hinanden i "mc-land" et eller andet sted i DK, så kan der sikkert samles
en lille skærv til porto, hvis det trænges.
Eksempelvis kan I mødes til Lomme-Orgie her i weekenden (Se gl. tråd/indlæg)
og udfylde, samle eller fordele...))))
(Undskyld reklameindslaget....)
Altså, internetskemaer er såmænd en god mulighed, men der KAN stilles
spørgsmål ved troværdigheden, og det vil vi helst ikke risikere. Den mistro
vil vi møde under alle omstændigheder, så vi bør helst minimere det.
Skulle vi personificere skemaerne mere, end vi gør, banker vi nemlig panden
mod registerloven.
Håber I har forståelse for valget af procedure.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-05-03 19:59

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse
> Mailet direkte til journalisten, der er skrevet den pågældende artikel...
> Jeg følger op med et evt. svar.

Tjah, jeg syntes også den artikel var under lavmålet, så jeg sendte
følgende - og jeg skal nok følge op med svaret, men jeg forventer ikke at få
et.

Hej!

Jeg er flittig bruger af DBA, og læser ofte også artiklerne, selvom jeg
naturligvis er klar over at artikler med en væsentlig tyndere budgetmæssig
baggrund end fx. FDM's artikler, ganske selvfølgeligt må få et lidt mindre
kompetent niveau - men for hulen, man køber jo heller ikke Se&Hør for at
læse "krig og fred".

Men nu er der altså en artikel på DBA.dk som i den grad har krummet mine
tæer - den er klart under jeres niveau, og bør ikke tegne jeres ansigt,
holdninger eller kompetence-niveau. Jeg synes den burde fjernes, før nogen
får den opfattelse at den er udtryk for andet end... nåja, en eller anden
fornærmet bulderbasses små-brokkeri.

Artiklen findes på Bilnyheder og har titlen "Vildbasserne er sluppet fri"

Umiddelbart fik overskriften mine tanker ind på en pudsig oplevelse jeg
havde i sidste uge. Jeg bor på en stille villevej i nordjylland, og forleden
ved midnat rullede der pludselig omkring 50 pubertets-racerbiler ned i den
ene ende af vejen (som er helt lige) og tog opstilling. Alle havde de
spoilere, 17" fælge og lydpotter der vækkede samtlige naboer, så jeg var
langfra alene om at stikke snuden ud i nattemørket for at se hvad der
foregik. Gudskelov nåede politiet frem inden vores nattesøvn kom til at
foregå i pit-området på en racerbane - med sideveje.

Men det er slet ikke det artiklen her handler om! Den handler om ansvarsløse
motorcyklister. Jeg er jo bare en kedelig familiefar med stationcar og kat,
og ikke just trafikforsker, men kig lige på disse citater:
[...]

Den artikel kan ikke have kostet meget at lave? Den er misinformerende i
grov grad, og fodrer ganske hæmningsløst endnu en af de fordomme der trækker
vor trafikkultur i retning af "det er de andres skyld". Selv Ekstra Bladet
sætter da heller ikke en nazist til at skrive en lille kort klumme om jødisk
indflydelse i dansk erhvervsliv, vel? Nej, og hvorfor ikke? Fordi det ikke
er morsomt, det er pinligt.
Det meste af artiklen er blot dårligt forfattet misinformation, baseret på
uovervejede fordomme, men den sidste linie (som også er mit sidste citat)...
DEN burde have fået jer hos DBA til at gennemskue, at dette er ikke
information der kan bruges af andre end forfatteren. Det er ganske enkelt
pinligt.

PS: Da jeg ikke har kunnet finde Frank Ludvigsens E-mail adresse, sender jeg
denne henvendelse til Support, i håbet om at I kan videregive min
henvendelse til de ansvarlige, som ønsker at holde lidt kontrol med hvilke
holdninger DBA.DK eksponerer og repræsenterer.

Mvh.
Claus Rittig
Nørremarksvej 30
9270 Klarup

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-03 21:30

> Tjah, jeg syntes også den artikel var under lavmålet, så jeg sendte
> følgende - og jeg skal nok følge op med svaret, men jeg forventer ikke at

> et.
....snip...
>9270 Klarup

Tjaaa - måske var jeg da også lidt for flink. Jeg er god til at lægge bånd
på migselv - også i sådanne situationer...
Thumbs up for et godt initiativ Rittig!

Mvh
Allan

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 06-05-03 22:16

Claus Rittig wrote:
> [...]
>
> Tjah, jeg syntes også den artikel var under lavmålet, så jeg sendte
> følgende - og jeg skal nok følge op med svaret, men jeg forventer

<big snip>

> Mvh.
> Claus Rittig
> Nørremarksvej 30
> 9270 Klarup

Godt gået !

Mon de svarer dig ?

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i) (skal syltes i pava)
bmt@poet.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-05-03 23:22

Bent Erik Thomsen wrote:
> Godt gået !
> Mon de svarer dig ?

<http://bil.dba.dk/asp/redaktionelt/detail.asp?ArtikelId=22017&NyhedskategoriID=4>

Svar på tiltale ...

Tyder på at han siger undskyld :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-03 07:07

<http://bil.dba.dk/asp/redaktionelt/detail.asp?ArtikelId=22017&Nyhedskategor
iID=4>

> Svar på tiltale ...
>
> Tyder på at han siger undskyld :)

Uha, der fik jeg nok ørene i motorcykelkæden. Min lidt sarkastiske artikel
om vildbasserne, der er sluppet fri, har i den grad bragt sindene i kog.
Men er kommet til hægterne igen!
Artiklen, om man kan lide den eller ej, er blot min måde at gøre bilisterne
opmærksomme på, at motorcyklerne nu er kommet ud på landevejen, og at man
som bilist skal tage sig i agt for dem - og respektere dem, selvfølgelig.
Mit budskab er, at få begrænset ulykkestallene så meget som muligt.
Det med de "hjernedøde" motorcyklister, trækker jeg hermed tilbage, men jeg
vil ikke undlade at fare i blækhuset over den manglende respekt mange
motorcyklister har for færdselsreglerne. Jeg bor tæt ved en amtsvej med 70
km/t.-skiltning med hestefolde helt ud til vejen, og oplever hver dag
utallige motorcyklister komme bragende med mindst den dobbelte hastighed og
overhale for fuldt optrukne striber. Flere af dem med et støjniveau, der kan
skræmme selv den mest bovlamme krikke væk!
(red: loud pipes saves lifes ??)
Alle de fornuftige motorcyklister, der opfører sig korrekt i trafikken, må
da også irritere sig over de "kammerater", der tordner afsted på veje med
uoverskuelig sving, som møver sig frem i trafikken uden respekt for dobbelte
optrukne striber og som finder det som et erklæret mål at larme så meget som
muligt. Eller hvad!
Mange af de svar, der kom til mig efter artiklen i går, går på, at
bilisterne ikke tager nok hensyn til de to-hjulede, og det har de i mange
tilfælde ret i.
Så kære bilist, med eller uden campingvogn, respekter jeres vigepligt.
En læser mener, at jeg er over 50, ejer en Ford Taunus og har campingvogn.
Det første, alderen, er god nok, men jeg har hverken Taunus eller
campingvogn. Til gengæld elsker jeg fart og spænding, som jeg får afløb for
på racerbanerne.
Og så lige til sidst: Jeg beundrer iøvrigt de motorcyklister, der tager
deres kørsel alvorligt, og nyder den friske vind og duften af de grønne
markeder. (red: hvilke grønne markeder? Er det der man finder "den grønne
slagter"?) En dag bliver jeg garanteret en af dem!
Og så lige til allersidst, så skal jeg være den første til at indrømme, at
der er endnu flere bilister, der kører som om de har ladet dele af kroppen
ligge hjemme.

-----

mvh
Allan