Problemer med gearskift
Fra : Michael

Dato : 05-05-03 08:55

Hej!

Til tider kan jeg ikke geare ned på min CB500 ´01. Problemet opstår
kun når jeg triller hen mod f.eks. et kryds og så holder helt stille.

Jeg kan så kun skifte ned ved at trykke på gearskifteren samtidig med
at jeg firer på koblingen. Hvis koblingen aktiveres fuldt kan der ikke
skiftes overhovedet.

Er det noget man må vænne sig til eller findes der en naturlig
forklaring?

Mvh

Michael

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-03 09:27

Michael wrote:

> Jeg kan så kun skifte ned ved at trykke på gearskifteren samtidig med
> at jeg firer på koblingen. Hvis koblingen aktiveres fuldt kan der ikke
> skiftes overhovedet.

Jeg ved ikke om der er en naturlig forklaring (ellers kender Armand den
sikkert) men jeg oplever også fra tid til anden at jeg ikke kan skifte ned
fra anden gear til første gear uden lige at slække lidt på koblingen. Jeg
har hørt fra en bilist at det også er tilfældet i visse biler (jeg har kun
MC kort).

--
Tony
Stadig få T-Shirts tilbage:

Fra : Aragorn23

Dato : 05-05-03 09:36

Jeg har også pålevet fra 5. ned to 2. gear uden problemmer, men for komme
ned til 1. skal jeg give halvslip på koblingen før den kan sættes ned i
første gear...

"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:b9578q$2125$1@news.cybercity.dk...

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-05-03 10:14

Aragorn23 wrote:
> [...]
for
> komme ned til 1. skal jeg give halvslip på koblingen før den

....det er dét, man i bilverdenen kalder at "stå for tand" -
opleves normalt kun i et usynkroniseret (bak)gear...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82
Ved direkte mail ændres "his" til "hans"

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 10:53

Aragorn23 <aragorn23@mail.dk> skrev i en
> Jeg har også pålevet fra 5. ned to 2. gear uden problemmer, men for komme
> ned til 1. skal jeg give halvslip på koblingen før den kan sættes ned i
> første gear...

Der er umådelig stor forskel på springet imellem 1. og 2. og gearkassens
øvrige spring!
På min tidligere GPZ900R, hvis gear-udlægning må formodes at være mere
ordinær end min nuværende ZXR400, er gearkassens udveksling:
1. gear = 42/15 (=2.8 :1)!
2. gear = 38/19 (= 2 :1)!
Ved nedgearing til 1. er der således et spring på 40% (mer-omdrejninger)
For samme tal gældende for 5. og 6. gear gælder det at:
5. gear = 30/26 (= 1.153 :1)!
6. gear = 29/28 (= 1.035 :1)!
Ved nedgearing til 5. er der således et spring på kun 11% (mer-omdrejninger)
Derfor vil(!) springet imellem 1. og 2. gear være mest besværligt ved både
op og nedadgående bevægelse!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 10:20

Michael <mib@faaborg-vaerft.dk> skrev i en
> [...]
> skiftes overhovedet.
>
> Er det noget man må vænne sig til eller findes der en naturlig

Der findes en naturlig forklaring: MC-gearkasser er ikke synkroniserede
ligesom bilers, og derfor kan tandhjulene ved stilstand komme til at stå
"tand mod tand" og derved ikke falde i hak!
At fire på koblingen er en måde at få det ene tandhjul (dét på motorsiden)
til at bevæge sig; men det er enklere at skubbe lidt frem/tilbage med
modellen og derved få det andet tandhjul (dét på udgangs-siden) til at
bevæge sig!

Så på en måde ér det noget du må vænne dig til!
Når du har problemet, så er det ikke fordi at du generelt glemmer at geare
ned når du bremser/sænker farten hen imod f.eks lyskryds? Dét er en meget
dårlig vane, derved at man altid bør befinde sig i et gear hvor motorcyklen
øjeblikkeligt kan accelerere (ud af en truende situation)!
Uanset, så vil det være mest praktisk hvis en af dine nye vaner bliver at
ende i 1. lige inden at motorcykler står stille!!

Og så er der lige det med kædeopspændingen:
En for stramt spændt kæde hæmmer gearskiftet generelt, og især i denne din
situation: For at tandhjulene af sig selv kan bevæges så de kommer fri af
"tand mod tand" behøver de lidt slup i systemet - Og dét kan den "slappe"
kæde stå for!
Når det kommer til kædeopspænding må kæden alene af hensyn til
gearskifte-komforten hellere være for løs end for stram; men da en for stram
kæde tillige belaster gearkassens udgangsleje (ved forreste tandhjul) og
baghjulslejerne (=> $$$ !) ér en stram kæde absolut af det onde!

På DMC's hjemmeside er der under FAQ'en en beskrivelse af hvorledes at man,
istedet for den til tider kryptiske fabriks-beskrivelse af opspændingen, kan
kontrollere sin egen kædes aktuelle opspænding under kørsel, og derudfra
justere kæden ind til det perfekte, for slutteligt at skabe sit eget
målepunkt derudfra! Læs det!!!
Link: www.dmc-org.dk (FAQ'en er blandt "knapperne" ude til venstre)

Hvis det viser sig at din kæde èr for stram kan du jo skrive dig denne
fornemmelse bag øret til en anden gang og derved udvikle din
"fingerspitzengefühl"!
Har du én gang haft kæden perfekt opspændt, vil du på samme måde også kunne
fornemme når kæden fremover slides og bliver slappere

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-05-03 12:28

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Der findes en naturlig forklaring: MC-gearkasser er ikke synkroniserede
>ligesom bilers, og derfor kan tandhjulene ved stilstand komme til at stå
>"tand mod tand" og derved ikke falde i hak!
Forøvrigt er der en udemærket forklaring på, hvordan gearkasser og
sekventielt gearskifte virker hos How Stuff Work:
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm

--
Kåre

Fra : Michael

Dato : 06-05-03 09:34

> Når du har problemet, så er det ikke fordi at du generelt glemmer at geare
> ned når du bremser/sænker farten hen imod f.eks lyskryds?

Det har du fuldstændig ret i - i går forsøgte jeg mig med gradvis
nedgearing når jeg kom til kryds, ved sving m.m. Det gælder bare lige
om at skifte ved det rette omdr. tal. så behøver jeg heller ikke
kobling.

> Og så er der lige det med kædeopspændingen:

Maskinen er lige returneret fra 6000 km. service - kædeopspændingen er
perfekt iflg. bogen.

Og til sidst: øvelse gør mester! Tak for de fine input.

Mvh

Michael

Fra : Armand

Dato : 06-05-03 16:51

> Maskinen er lige returneret fra 6000 km. service - kædeopspændingen er
> perfekt iflg. bogen.

"iflg. bogen" er desværre temmeligt alment skrevet og alene her fra
nyhedsgruppen har jeg kendskab til at målet for "slask" ikke er helt
letfårståeligt når det kommer til hvorledes målet tages.
Ligesom at det ikke er alle der har samme sans for hvor meget f.eks. 35 mm
er (hvem bruger et målebånd når man spænder kæde efter?)!
Prøv nu lige at læse trick'et på DMC's FAQ, og bliv klogere end din
mekaniker :-|

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-05-03 19:00

> Ligesom at det ikke er alle der har samme sans for hvor meget f.eks.
> 35 mm er (hvem bruger et målebånd når man spænder kæde efter?)!

Det gjorde jeg så sent som i forgårs da jeg justerede min ny-samlede kæde.
Jeg måler præcis der hvor manualen foreskriver at der skal måles og justerer
kæden til 30mm, som der også står i manualen.

Sjovt nok, så er cyklen også mest behagelig at køre på ved dette mål.
Strammere skal den ikke være, og hvis den bliver slappere, bliver cyklen
også lidt for slap i det.

> Prøv nu lige at læse trick'et på DMC's FAQ, og bliv klogere end din
> mekaniker :-|

Ja, nu ved jeg godt at det nok ikke er alle cykler hvis manual lige passer
med føreren. Det er heller ikke sikkert at min opspænding er optimal til 2
personer på cyklen.

signing off.. Martin Sørensen