sten op af husmur
Fra : Palle Thorup

Dato : 26-03-01 14:01

Kan nogen hjælpe mig her?
Har lage fliser rundt om huset, minus ca 50 cm.
På de 50 cm ligger nu grus, hvilket jo ikke er smart.
Jeg kunne godt tænke mig at få lagt nogle sten på størrelse med en
knytnæve,,,,de skal så ligge plant med fliserne
og skråt op mod mur, og de skal ligge fast,,,dvs i beton eller lignende.

Har nogen en iden til hvordan hvis det fx bliver lagt i beton???
revner det ikke??

eller??

mvh palle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-03-01 16:50

> Jeg kunne godt tænke mig at få lagt nogle sten på størrelse med en
> knytnæve,,,,de skal så ligge plant med fliserne
> og skråt op mod mur, og de skal ligge fast,,,dvs i beton eller lignende.

Det vil se rigtigt pænt ud det første år, og måske endda også året efter,
men har du tænkt på hvordan ukrudt breder sig? Sådan nogle sten, med gode
fordybninger på flere cm vil kunne samle en ganske anseelig mængde
jord/sand/grus, som ukrudtet gror glimrende i.
Lad stenene ligge løse, så kan de arbejde og du slipper for at ligge med en
kagegaffel for at luge hele sommeren.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-01 19:17

On Mon, 26 Mar 2001 17:49:40 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>fordybninger på flere cm vil kunne samle en ganske anseelig mængde
>jord/sand/grus, som ukrudtet gror glimrende i.

Hvis stenene er støbt fast, vil ukrudtet kun kunne gro i skidtet
ovenpå. Det er jo også slemt nok, men kan nemt holdes væk hvis man
jævnligt fejer stenene med en stiv kost.

Men den metode har bare det problem at det får man ikke gjort.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 26-03-01 20:42

Palle Thorup wrote:

> Har nogen en iden til hvordan hvis det fx bliver lagt i beton???
> revner det ikke??

Du kunne måske udstøbe det i nogle mindre felter. Med andre ord, så
laver du revnerne med det samme, men bestemmer til gengæld, hvor de skal
være. Jeg er ikke sikker på hvordan du laver adskillelsen mellem
støbefelter. Hvis du bruder tynde plader skulle du jo i hvertfald gerne
kunne få dem op igen når cementen er størknet. Til forskalling smører
man vist en slags olie på, for at de skal slippe bagefter. Men hvis
mørtelen ikke er for tynd kan pladerne måske fjernes før mørtelen er
størknet.

--Johan

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-04-01 16:39

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man vist en slags olie på, for at de skal slippe bagefter. Men hvis
> mørtelen ikke er for tynd kan pladerne måske fjernes før mørtelen er

Man fjerner ikke adskillelsen, (så vil du ødelægge kanterne) den lader du
bare sidde så rådner den med tiden, brug feks tynd masonit.
Du må under ingen omstændigheder støbe store flader i et stykke, så vil
frost og sætninger hurtigt lave naturlige revner, det skal være så betonen
kan arbejde. Ellers skal du støbe ned til frostfri.

Fremgangsmåden som Claus foreskriver er også god.

Entrepenør Ib. G. Hansen i Randers har også opfundet et nyt materiale til at
lægge mellem nedlagte sten.
Det er en form for plastik i pulverform, som også fejes ned imellem derefter
kører man en varmekanon (lign. en stor ukrudsbrænder), hen over og pulveret
stivner. Ingen ukrudt og stenene kan tages op senere hvis nødvendigt. Jeg er
ikke sikker på det endnu er kommet som gør det selv, og kender heller ikke
prisen.

Hilsen Jean

Fra : Claus Carlsen

Dato : 26-03-01 22:37

Du skal skal lægger stene ligesom du vil lægge brosten. Dvs. et komprimeret
gruslag der giver retningen/faldet. Herefter løs grus til at lægge stene i.
Når alle stene er lagt fylder du op med en sand/cement blanding eller en
grus/cement blanding. Det nøjagtige blandingsforhold må du få at vide hos en
murer, brolægger eller anlægsgartner, under alle omstændigheder skal det
"kostes" ud. Dvs der skal ikke tilsættes vand i blandingen. Den nødvendige
fugtighed kommer fra luften og det underliggende gruslag.
Jeg har set en P-plads blive lavet med mursten på højkant som ramme.
Kørearealet og de enkelte bås blev lavet med knytnæve søsten. Et ganske flot
resultat.

/claus