Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D og objektiver
Fra : Lars Chr. Christense~

Dato : 12-05-03 20:58

Jeg overvejer at købe et Canon EOS 10D camera, men jeg er i tvivl om, hvilet
objektiv jeg skal starte med. Jeg har et Pentax kamera med en Sigma 28-200mm
linse og den er jeg meget glad for. Hvis jeg skal have den samme
funktionalitet med 10D kameraet, så svarer det til en 18-125mm linse og det
findes ikke. Jeg vægter vidvinklen højest og jeg har Sigma's 15-30mm
(3,5-4,5 EX Asp DG) eller 17-35mm (2,4-4 EX Asp) i tankerne.
Jeg har hørt, at man ved vidvinkel ofte får fortegninger i sit billede.
Hvordan forholder det sig med 10D'en og disse objektiver? Med dette kamera
er vidvinklen jo ikke så ekstrem (Brændevidden skal ganges med 1,6)

Med venlig hilsen

Lars Christensen

Fra : Michael Holm

Dato : 12-05-03 22:49

Hej Lars,

Canoin har lige lavet et 17-40mm f/4.0 objektiv (Vistnok L, ikke sikker)
specielt til deres 1.6x digital kameraer. Det skulle være meget godt sammen
med 10D. Selv bruger jeg et 28-135mm USM IS, som jeg er meget glad for. Jeg
skal også have fat i et kortere objektiv (Når jeg får råd) og Sigmas 17-35mm
er vist ikke noget dårligt bud til prisen.

--Michael

Fra : max

Dato : 12-05-03 23:06

> [...]
> Hvordan forholder det sig med 10D'en og disse objektiver? Med dette kamera
> er vidvinklen jo ikke så ekstrem (Brændevidden skal ganges med 1,6)

Prøv at kigge her:
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Kender ikke 15-30'ern, men det er en meget brugbar
brændvidde, syns bare bl.3,5-4,5 er lige i underkanten.
Bruger selv 17-35 (nikon), svarer til ca. (25-52)mm en
god kombination til det meste. Der kommer snart nye
optisk stabiliserede tele zoom's, hvis du har tålmodighed
tror jeg de er værd at vente på.
Sigmas 17-35 ser ud til at klare sig godt i test - så den
vil jeg anbefale til at starte med. (lille minus 82mm filter)
Sigma's tele makro'er 90mm og 105mm ser også ud til at
være fantastiske, så det kunne være det næste køb.
-max-

Fra : Alex W

Dato : 12-05-03 23:28

Bruger selv en EX 24-70 bl .2.8 fra Sigma (35-105 digi) Det er et udmærket
objektiv til prisen. (3.800,-) Der er stort set ingen fortegning og god
farvegengivelse.
Havde kig på EX 15-30 ligeledes fra Sigma og har set testbilleder. De så
ganske fine ud. (5.200,-)
Det kan svare sig at købe Canons 17-40L (24-65) Bl. 4.0 den har en fornuftig
pris/ydelse. (6.500,-)
Canon laver et 16-35L bl. 2.8 som erstatter 17-35L bl. 2.8 da det ikke
tegnede helt skarpt nok til digi. Efter sigende skulle Canons L series lave
betydelig bedre farvegengivelse til digi-kameraet.

/Alex