Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er en telefoto linse ???
Fra : GRISEN

Dato : 12-05-03 09:45

Sådan et helt basalt spørgsmål fra en totalt uvidende begynder...

*
Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-05-03 10:24

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan et helt basalt spørgsmål fra en totalt uvidende begynder...

Det er en som trækker billedet tættere på.. En zoom linse kan man vel kalde
det.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-05-03 14:08

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote:

>"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det er en som trækker billedet tættere på.. En zoom linse kan man vel kalde
>det.

Nej. Et zoom objektiv har variabel brændvide.

Peter

Fra : enrico

Dato : 12-05-03 16:03

Det er et objektiv, man køber hos Tele Danmark.
Det er specielt godt, når man skal sende billeder med email osv.

-enrico

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-05-03 16:13

On Mon, 12 May 2003 17:03:11 +0200, enrico
<enricoool@hotmail.com> wrote:

>Det er et objektiv, man køber hos Tele Danmark.
>Det er specielt godt, når man skal sende billeder med email osv.
>
>-enrico
Ser du ikke forkert på datoen (1 April)
mvh Ebbe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-05-03 10:43

"GRISEN" skrev i en meddelelse

> Sådan et helt basalt spørgsmål fra en totalt uvidende
begynder...

En telelinse virker nærmest som en kikkert. der trækker
motivet nærmere.

En vidvinkel gør så det modsatte og skubber motivet væk, så man
kan få mere med selvom man er tæt på.

Det var måske en god ide, at starte foto-interessen
med at købe/låne en fotobog, hvor du kan læse en
masse om brugen af disse linser og andre ting man
kommer i tvivl om som nybegynder.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : lars bo

Dato : 13-05-03 21:50

> Det var måske en god ide, at starte foto-interessen
> med at købe/låne en fotobog, hvor du kan læse en
> masse om brugen af disse linser og andre ting man
> kommer i tvivl om som nybegynder.

Du kan måske ikke forklare ham det?
hilsen
lars bo

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-05-03 12:03

GRISEN <grisen@pornotrold.dk> wrote:
> Sådan et helt basalt spørgsmål fra en totalt uvidende begynder...

I ordets egentlige, originale betydning, mener jeg at huske at det er et
objektiv der er kortere end dets fokale længde - altså et 200mm objektiv
der kun er 150mm lang, f.eks.

"Nu om dage" bruges ordet om objektiver der er over 50mm (ved
35mm-formatet) - 50mm giver et normalt perspektiv, og "længere"
objektiver "forstørrer" motivet, dvs. at man kun ser et mindre udsnit af
verden, der dog fylder hele negativet/positivet ud.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-03 13:27

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan et helt basalt spørgsmål fra en totalt uvidende begynder...
>

> *
> Jan

Hej Jan

Fra gammel tid, var det rimeligt normalt, at et kamera blev leveret med et
50 mm optik, som så fik tilnavnet normal optik. Det er et glimrende
objektiv, som er rimeligt lysfølsom og har som regel en blænde 1,8, hvilket
giver et godt lys at stille skarpt på. Den har en svag " Wide " funktion, i
forhold til det indtryk du får, ved at kigge på motivet uden om kameraet. "
Wide " betyder altså, at skubbe motivet væk fra dig, og gøre synsfeltet
bredere.
" Tele " betyder lige det modsatte, trækker motivet ind til dig, men gør
samtidigt synsfeltet smallere. Ordet " Tele " anvendes normalt kun til
faste brændvidder. Hvis man har variabel brændvidde, kalder man dem " Zoom
" linser. De er ganske populære, men tegner vel knap så skarpt som en fast
tele, men man kan have et ret complet udstyr i 2 eller 3 linser. Ved 100 mm
er indtrykket gennem kamera og uden om kameraet cirka det samme.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas

Dato : 12-05-03 17:35

"
> [...]
mm
> er indtrykket gennem kamera og uden om kameraet cirka det samme.

Min faglærer har forklaret det for mig... Hvordan er det nu...
Defintionen af et vidvinkel objektiv, er et objektiv hvor brændvidden er
kortere end
negativets længste side... Altså under 36mm ved et 24x36mm negativ...

Normal brænvidden er når brændvidden er det samme som negativets diagonal...
Dvs. omkring 43,3mm ved et 24x36mm negativ.

Tele kan jeg ikke helt huske... Jeg mener at brændvidden der, skal være
mere end
dobbelt så lang som negativets diagonal... Altså over 86,6 mm...

Jeg kan ikke lige finde mine notater... Så jeg er ikke 100% sikker...
Nogen der kan
hjælpe?

Mvh. Thomas

Fra : GRISEN

Dato : 13-05-03 10:18

On Mon, 12 May 2003 18:35:23 +0200, "Thomas" <spoerg@mig.dk> wrote:

Mange svar.... mange tak.
Nogle af dem er en del mere tekniske end jeg egentligt havde behov for.

....og ja, jeg har reserveret en håndfuldbøger på biblioteket, så jeg kan komme ordentligt i gang.

*
Jan