Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale foto størrelser, på print
Fra : Hjalte

Dato : 09-05-03 07:58

Hejsa...

Jeg har et Powershot A60 kamera, det tager billeder i 1600*1200
pixels.

Hvis jeg skal have dem på rigtig foto i størrelsen 10*15 cm, skal jeg
så beskære dem, eller er det ligemeget?

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : Peter Andersen

Dato : 09-05-03 08:03

Hjalte wrote:
> [...]
> pixels.
>
> Hvis jeg skal have dem på rigtig foto i størrelsen 10*15 cm, skal jeg

De fleste digilab vil vist ik ha mere end max 10MB filer. Men hvis du laver
din billeder i 10x15 i 300dpi så får du en glimrende kvalitet. Normalt
trykker/reproducere man ikke farvebilleder i mere end 300dpi.
I øvrigt vil jeg da anbefale at få dem lavet i 13x18. Det giver altså lige
lidt extra at billedet bliver lidt større. Det gør det mere spændende at
kigge på.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-05-03 08:19

"Hjalte" skrev
> Jeg har et Powershot A60 kamera, det tager billeder i 1600*1200
> pixels.

Det giver sideforhold 1:1,33

> Hvis jeg skal have dem på rigtig foto i størrelsen 10*15 cm, skal jeg
> så beskære dem, eller er det ligemeget?

10x15 har sideforhold 1:1,5
Visse laboratorier bevarer sideforholdet, hvilket vil sige
at du antagelig får billeder retur, som er 10x13.
Men de fleste laboratorier laver billeder i fast
10x15, hvilket vil sig at de beskærer i dit billede.
Det kan så være foroven eller forneden eller begge
dele. Hvis du selv vil ha' indflydelse på, hvilken del
der forsvinder, er du nødt til selv at beskære billederne
inden du afleverer dem.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Christian Lyng

Dato : 09-05-03 16:30

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> "Hjalte" skrev
>
> Det giver sideforhold 1:1,33

nemmere at skrive 3:4

> 10x15 har sideforhold 1:1,5

og 2:3

Chr.

Fra : emj

Dato : 09-05-03 12:45

On Fri, 09 May 2003 08:57:47 +0200, Hjalte <isak@elefantcool.dk>
wrote:

>Hvis jeg skal have dem på rigtig foto i størrelsen 10*15 cm, skal jeg
>så beskære dem, eller er det ligemeget?

Med 1600x1200 som udgangspunkt, så skal billederne under alle
omstændigheder beskæres.
Jeg foretrækker selv at bestemme, hvordan der skal skæres og ikke at
overlade det til automatisk skæring hos fotohandleren. Somme tider,
kan man faktisk redde hårtotten på moster Anne, ved selv at foretage
det gyldne snit.
Skær til 1500x1000, så passer snittet til 15x10 cm
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Benja

Dato : 09-05-03 17:20

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det gyldne snit.
> Skær til 1500x1000, så passer snittet til 15x10 cm

Eller 1600x1066 for at få mest mulig med

Mvh.
Benja

Fra : Lars [8210]

Dato : 09-05-03 12:41

Hjalte wrote:
> [...]
> MVH.
> Hjalte aka. izeqb
>
> Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Hej
Jeg tror at du skal kikke på dette program:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk