Andet multimedie
bentjuul 3670
Bedste format for billeder??
Fra : Lotus

Dato : 12-01-01 23:39

Jeg er i gang med at scanne en masse billeder. Jeg skal redigere i dem
senere. Hvilket format er det bedste at gemme dem i, med tanke om, at de
måske skal redigeres flere gange. Kvaliteten skal helst ikke forringes!
Skal jeg bruge .BMP, .TIFF eller hvad er det bedste? Jeg scanner i
PaintShopPro. Kan man bruge det indbyggede .PSP-format?

Lars V

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-01-01 23:43

Lotus skrev:

>Kvaliteten skal helst ikke forringes!
>Skal jeg bruge .BMP, .TIFF eller hvad er det bedste?

TIFF! Det komprimerer, men forringer ikke billedet som f.eks. JPEG
gør. TIFF-filer fylder en del, men ikke noget i forhold til f.eks.
BMP.

>Jeg scanner i
>PaintShopPro. Kan man bruge det indbyggede .PSP-format?

Det vil jeg tro, ja. Hvis det fylder mindre end TIFF, så brug det - da
PSP helt sikkert ikke forringer filerne i komprimeringen, uden den i
det mindste oplyser om det.
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : emj

Dato : 13-01-01 03:06

Lotus skrev i <3A5F877E.1E96885D@yahoo.dk>:

> Jeg scanner i
>PaintShopPro. Kan man bruge det indbyggede .PSP-format?

Ja, det er et godt valg. *.PSP er tabsløs og kan komprimeres med LZ77
..
Hilsen emj