Hjælp! Behandling af kalket stykloft
Fra : Allan Rømer

Dato : 26-03-01 09:19

Hej gruppe

Vi har lige købt et nyt hus og skal i den forbindelse hurtigst muligt lige
shine det op så vi kan flytte ind i det. I huset er der nogle flotte kalket
styklofter. Jeg ved godt at man bør vaske dem af men det er et kæmpe
arbejde, som vi ærligt talt ikke har tid til. Er der ikke et eller andet man
kan smøre dem ind i så man kan male dem almindeligt? Hvad gør professionelle
malere?

Mvh.
Allan

Fra : per

Dato : 26-03-01 09:32

On Mon, 26 Mar 2001 10:18:45 +0200, "Allan Rømer"
<eldritch@get2net.dk> wrote:

jeg mener at de maler med noget der stopper det.

man bruger det også til sodpletter, eller til at male efter
vandskader på loft.

Men om det holder i længden er jeg ikke sikker på,

--
Per

Fra : Tina

Dato : 26-03-01 09:58

Jeg har lige prøvet det samme, og desværre var den eneste mulige løsning (så
vidt vi fandt ud af) at vaske loftet - udelukkende i vand, vi prøvede med
tapetklister, men det var et langt større arbejde at tage tapetklistret af
end at vaske kalken af - vi prøvede også at opklæbe aviser med tapetklister
i håb om at de tog kalken med af, men det var den letteste metode at vaske
det af - først fugte det med en kalkkost, derefter afvaskning af det sidste
med svamp. Derefter malede vi loftet med alm. maling og resultatet blev
godt. Vi prøvede også at male udenpå kalken, men så snart kalken blev
fugtigt fra malingen, så skallede det af.

Men det var faktisk ikke så slemt som frygtet at vaske lofterne men det er
et kæmpe svineri.

Allan Rømer <eldritch@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IXCv6.34$US2.8481@news.get2net.dk...

Fra : Morten Matzen

Dato : 26-03-01 11:55

Hej Allan

Dit loft er sikkert ikke kalket, men malet med limfarve...
Limfarve har den fordel at at man ikke behøver at male der så tit som man
gør med moderne maling. Man kan i stedet "vende" det !..
Du tager ganske enkelt en kalkkost om "vasker" rundt på loftet med rigeligt
vand. Det nævnte er en god gammel kendt metode som har været anvendt i
rigtigt mange år - inden plastmalingen blev opfundet.

Hvis nu du alligevel hellere vil male dit loft med plastmaling er der kun en
rigtitig løsning - vask loftet ned (skift vand ofte) nu kan du evt. spartle
revner med sandspartel. Grund loftet med hydrogrund fortyndet 1:1 med vand.
Det lukker for evt. løbesod og andre skjolder. Samtidig gør det at den
maling du senere skal påføre ikke tørrer for hurtigt.
Et døgn efter at du har grundet loftet kan du male over med plastmaling.
Hvis dit loft har mange revner kan det være en fordel at tapetsere med
armeringsfilt inden du maler (fås i ruller der er en meter brede) .

Det er en lang proces at renovere et gammelt loft men ingen vej uden om..
man bliver straffet med det samme hvis man springer over hvor gærdet er
lavest

God fornøjelse
Morten (kæreste med en maler)

Fra : Søren Kring

Dato : 26-03-01 20:56

Morten Matzen wrote:

> [...]
> Limfarve har den fordel at at man ikke behøver at male der så tit som man
> gør med moderne maling. Man kan i stedet "vende" det !..

Nu vi snakker om limfarve, så har vores lofter også været
malet med det. Der hvor man kunne vaske det af var det nemt
(men det sviner) værre er det der, hvor tidligere ejer har
valgt at smøre plasmaling ovenpå (det kan man med en
kalkkost) så begynder det at blive svært af få skidtet af.
I stuen valgte vi at skrue gipsplader under loftet, det
var nemmere end at skrabe den gamle maling af. Så det kommer
af at vælge den, i første omgang, nemme løsning.

hilsen Søren