Kædesmørring
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 26-03-01 08:42

Hej

Jeg er nu endelig blevet færdig med min Bell-Ray spray til kæden. (Den blev
ikke helt tom, men der var ikke mere gas på den...)

Det har ikke været verdens bedste bekendskab. Næsten uanset hvornår og
hvordan jeg smurte, så endte min bagfælg med at være fuld af det røde lort!

Faktisk er det som om det sidder bedre fast på bagfælgen end på kæden...

Nå men - hvad kan I anbefale af ting (smørring) til kæden. Jeg er ikke
interesseret i noget Scott-oiler eller i den dur - selvom jeg nok faktisk
er overbevist om at det nok er det bedste!

Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?

/Jesper
GSX-R 250 - der er træt af kulden. (ligesom sin ejer)

Fra : Jørund Seim

Dato : 26-03-01 09:01

"Jesper Lillesø" <frogskins@lycosmail.com> wrote in message
> Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?

Profi Dry Lube. Det beste jeg noensinne har prøvet.
http://www.bikebarn.co.uk/profi/profi_l.htm
http://www.road-runner.de/profidrylube/main.php3

JS

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 26-03-01 14:51

Hej Jørund

Ved du også hvor man kan købe det, eller fås det kun på nettet (her i DK) ?

Thore jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-03-01 09:11

"Jesper Lillesø

> Nå men - hvad kan I anbefale af ting (smørring) til kæden.
> Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?

Hej Jesper

Jeg bruger Motorex Chainlube 622 (grøn flaske, hvidt stads), og er meget
tilfreds. Husk følgede råd. Smør kæden efter en tur, da kæden da er varm, og
kædefedtet derfor trænger bedre ind. Lad motorcykelen stå minimum 1 time
efter smøring da kædefedtet derfor når at "tørre" lidt ind og ikke slynges
så let af.

Skal det være rigtigt fint pladrer man kæden ind i lampeolie (parafin) eller
motorolie først og tørrer den helt bank og ren først, og smører den
derefter. Hvis den får sådan en tur ofte holder din kæde rigtigt længe.
Nogen bruger petroleum eller WD40 til at rense kæde med. Det virker helt
fantastigk godt, men frarådes af nogen da de mener at det skader O-ringene i
kæden og trækker olien ud som o-ringene sidder og holder inde. Her er der en
del religion om dette emne. Gør hvad du mener er rigtigst. Motorolie og
lampeolie virker også ok og er helt sikkert.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Yamaha XJ 600 '91 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : Jan Petersen

Dato : 26-03-01 11:25

> [...]
> del religion om dette emne. Gør hvad du mener er rigtigst. Motorolie og
> lampeolie virker også ok og er helt sikkert.

Lampeolie, Petroleum eller Grilltændvædske - er det ikke det samme alt
sammen?

Mvh Jan Petersen

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-03-01 16:50

*snip*
> Lampeolie, Petroleum eller Grilltændvædske - er det ikke det samme alt
> sammen?

*snip*

Nopes, det er IKKE det samme.

Grill-tændvædske har et lavere antændelsespunkt, end fx Petroleum.
Petroleum gør dieselolie mere frostsikker, men indeholder store mængder
parrafin. Samtidig har det en dårligere brand-egenskab, som gør, at det
bedst antændes under tryk´.
Lampeolie har en lavere flamme-temperatur end grill-tændvædske.

Men at man så bruger de 3 forskellige produkter til det samme, og det stadig
virker, så er det fint )

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 29-03-01 02:39

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en

> [...]
> kæden og trækker olien ud som o-ringene sidder og holder inde.....
> Motorolie og lampeolie virker også ok og er helt sikkert.

Imens (det desværre oftest lettest tilgængelige) diesel er bandlyst
overalt hvor der forekommer gummi!!!!!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-03-01 18:01

"Jesper Lillesø" <frogskins@lycosmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er overbevist om at det nok er det bedste!
> Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?

Scott-oiler ER nok det bedste, men hvis du hellere vil bruge kædespray
(ligesom mig)...

Olie er kanon, det har bare den kedelige egenskab at det ikke er ret godt
til at blive på kæden. Jeg bruger en tyk SAE 50 olie til motocross raceren,
fordi jeg kan smøre den tit.

Når du bruger kædespray skal du være opmærksom på at kædespray indeholder
forskellige additiver fordi det skal have 10 modstridende egenskaber:
1. Det skal flyde ud over kædens flader og fordele sig overalt.
2. Det skal klæbe fast til kæden så det ikke slynges af under kørsel.
Du skal derfor være opmærksom på at det tager nogen tid for de additiver der
gør kædefedtet i stand til at fordele sig på kæden at fordampe, og først
herefter klæber det fast til kæden.

Læg mærke til, at hvis du sprøjter kædespray på kæden og kører med det
samme, så vil enhver kædespray være at finde på din bagfælg, og den vil
klæbe fremragende. Jeg har læst at det kan tage op til 20 minutter for
sådanne additiver at fordampe, så du skal altså ikke smøre kæden lige før du
skal køre, snarere lige EFTER at du har kørt, så vil den varme kæde også
hjælpe med at gøre kædefedtet let-flydende.

Altså: Smøre kæde EFTER hver køretur, så vil problemet med flyvsk kædefedt
være mindst muligt.

Jeg bruger noget molykote-fedt til omkring 80kr for 400ml som jeg køber hos
Bleva der handler med lejer, smørelse og pakninger, det er godt fordi det er
meget tørt, så det er stort set ikke at finde på min bagfælg, men man skal
lige vænne sig til doseringen, fordi kæden selv når den er velsmurt kan se
ret tør ud.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-03-01 22:38

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> lige vænne sig til doseringen, fordi kæden selv når den er velsmurt kan se

Lyder interessant, Rittig. Hvordan får du det på kæden? Med en fedtsprøjte
og en klud? Hvor langt holder dine kædekit?

Asger
ZX-10

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 15:22

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> hos
> er
> >
> Lyder interessant, Rittig. Hvordan får du det på kæden? Med en fedtsprøjte
> og en klud? Hvor langt holder dine kædekit?

Næh, nej!
Det er molykote kædefedt på spraydåse! Og det er KÆDE fedt, altså specielt
beregnet til kædesmøring, så det er bare en ret god kædespray, ingen hokus
pokus her.

Jeg køber 10 dåser ad gangen for at få lidt rabat, og mine kæder... Tjah,
det kan du nok ikke udlede ret meget af. På GS500 - aner jeg det ikke, jeg
har endnu ikke skiftet et kædesæt, så det eneste jeg kan sige er: Mere end
18.000km.
På terræn-cyklerne - et kædekit pr. sæson, men jeg er heller ikke bange for
at mishandle min kæde på det groveste, og jeg er ikke bange for vand, bare
det ikke kommer fra en vandslange.

Rittig
(Livet er for kort til at vaske motorcykel)

Fra : Jørgen Gerdorf

Dato : 27-03-01 22:15

Claus.
Hvor finder jeg firmaet "BLEVA", eller har du det nøjagtige produktnavn til
Molykote-fedt'et ?
Har du evt. et Web-link til firmaet eller produktet?

Jørgen
DKW RT250/2

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-03-01 20:44

"Jørgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> Molykote-fedt'et ?
> Har du evt. et Web-link til firmaet eller produktet?

Tjah, Bleva lå på Mineralvej i Aalborg, men de er flyttet - jeg ved ikke
lige hvorhen, men det må Kraks vel kunne hjælpe med. De er så vidt jeg ved
slet ikke i Aalborg længere.

Det nøjagtige produktnavn? Dåsen er grå og der står "Molykote kædefedt" på
den med store bogstaver, og "mkl" med små, og så er det fra et firma der
hedder Diatom eller sådan noget. Jeg har 6 dåser endnu, så der går lidt tid
før jeg tjekker op på hvor Bleva er Blevet A'.

Men det er suverænt det bedste kædespray til gadecykler jeg nogensinde har
prøvet.

Rittig

Fra : Jørgen Gerdorf

Dato : 30-03-01 00:29

Tak for svaret Claus.
Men Web-søgemaskinerne og www.krak.dk kan kun finde én Bleva, som ligger i
Ålborg og handler med Ergonomiske
arbejdspladser, Plastkasser og ESD produkter, så det er jo næppe der du har
købt Molykote-kædefedt !!
Derimod tror jeg at jeg har fundet importøren af Molykote produkterne, når du
skal købe en ny kasse kædefedt..
Firmaet hedder:
DIATOM Værktøj A/S
Advedøreholmen 84
2650 Hvidovre
Tlf. 36 77 36 00
http://www.diatom.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-03-01 17:19

> Derimod tror jeg at jeg har fundet importøren af Molykote produkterne, når
> [...]

Se DET var dejligt!
Mon ikke de kan anvise nærmeste forhandler?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 30-03-01 22:26

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Jørgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Se DET var dejligt!
> Mon ikke de kan anvise nærmeste forhandler?

Mon ikke at din arbejdsgiver kan købe engros direkte???

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-03-01 09:47

> Mon ikke at din arbejdsgiver kan købe engros direkte???

MIN arbejdsgiver?
Du må have spist søm!

Selvom vi omtaler et af vores program-komplekser som "løn-kværnen" så bruger
man altså ikke kædespray til software-udvikling.
Men måske jeg skulle prøve alligevel? Vi bruger jo tit udtrykket "Der
hoppede kæden af"...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 31-03-01 20:10

> MIN arbejdsgiver? Du må have spist søm!
> Selvom vi omtaler et af vores program-komplekser som "løn-kværnen" så
> bruger man altså ikke kædespray til software-udvikling.

Men man har vel et indkøb af en slags, eller hvad?
Kan man ikke købe ting og sager igennem firmaet hos jer??
Jeg tænker hverken på at få sagerne på hylden i firma-lageret, så det
kan
"forsvinde" af sig selv, eller at du kan spare momsen; men blot at et
firma måske kunne få det frem til en anden (engros-) pris :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:04

> Men man har vel et indkøb af en slags, eller hvad?

Ja.

> Kan man ikke købe ting og sager igennem firmaet hos jer??

Jo. Hvis de ting og sager er disketter, kabler, kontorartikler eller
joggingtøj med påtrykt firmalogo.
Kædespray? NO way! Vi er en moderne højteknologisk virksomhed og aaaalt for
højrøvede til at gøre den slags. (Sagde jeg virkelig det?) Nå, de indkøb er
ihvertfald ikke mulige på min fabrik.

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-04-01 09:36

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<9a81ko$2tf$4@news.inet.tele.dk>...
> [...]
for
> højrøvede til at gøre den slags. (Sagde jeg virkelig det?) Nå, de indkøb

Så lad lige mig prøve, man skal jo kende sin vicevært, og hvor
rekvisitionsblokken ligger...
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Søren L Hansen

Dato : 28-03-01 11:12

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<99q80p$6ch$5@news.inet.tele.dk>...
> [...]
for
> at mishandle min kæde på det groveste, og jeg er ikke bange for vand,

Eller fra skyerne...

Fra : Jon Larsen

Dato : 27-03-01 12:12

> [...]
>
> Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?
>
> /Jesper
> GSX-R 250 - der er træt af kulden. (ligesom sin ejer)

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg bruger selv noget som hedder Chain Wax.. Det virker fint, og skal kun
sidde i ca 10 min før det begynder at klæbe.... dog venter jeg altid lidt
længere før jeg køre igen.
Men husk at man lige skal køre en tur så kæden er varm ( ved der er flere
der har skrevet det.. og det passer).

Men det har en mærkelig lugt... det lugter noget hen ad Textyl som man
bruger til undervognsbehandling af biler ( der bruges mest Dinitrol i vore
dage vist nok)

Men det smørrer rigtig godt...

--
Jon Larsen.
GSX-R 250 pilot med Laser lyd ( puha den lyder godt) og mere bundtræk end

Fra : Armand

Dato : 29-03-01 01:35

> [...]
> Nå men - hvad kan I anbefale af ting (smørring) til kæden.
> Findes der noget der faktisk bliver siddende på kæden?

Den rette brug af kædespray er første forudsætning for at det ikke
havner på bagfælgen:
- Smør aldrig lige inden at du skal køre! Lad i det mindste kædesprayen
trænge ind og inddampe/koagulere over et kvarter til en ½ time, og
allerbedst. smør når du komme hjem om aftenen
- Smør behersket! Det er overfloden der ender på fælgen!
- Smør oftere istedet!

Af kædesprays har der jævnligt fremkommet "den ultimative type"; bl.a.
husker jeg netop BelRay's (tidligere?) rost for sin vedhæftning, som
kunne demonstreres tydeligt med "bussemand imellem to fingre -testen" -
Men denne evne til at hæfte på begge flader og trække "bussemænd"
medfører jo netop at der imellem tandhjul og kæde opstår en mængde
guirlander, som er udsat for at blive blæst af og over på fælg/dæk af
fartvinden :-/

P.T. er de voksagtige kædesmørelser de populæreste!

--
Armand.