På frihjul igen efter 10 måneder.
Fra : Morten Christensen

Dato : 26-03-01 01:41

Hej NG.

En lille forårsberetning fra det virkelige (Ja, endnu en *S*) liv...

Fredag den 23/3 starter dagen med at tage på motorkontoret i Rødovre for at
hente en prøveplade, der skal klæbes på den nyindkøbte mc. Huhej, vilde dyr,
busserne passer som Hans i Grethe, dog må der lige tages en 100 meters hæk,
for ikke at skulle vente 15 minutter på den næste.
Hjem og hente den i forvejen pakkede taske med alt gearet - læderdragt,
hjelm, støvler osv, afsted til banken for at hente en fine bankcheck til den
kære Hr. Sælger.
Bankdamen ved kassen som skal lave selve checken kvidrer lystigt om kap med
de første lærker, og tiden iler afsted.
Jeg havde satset på at kunne nå toget mod Jylland kl 14:00, men jo mere jeg
begyndte at blive nervøs, jo mere begyndte at kvidre. 13:48 ud af banken,
løbe overfor rødt, hoppe ind i bussen mod hovedbanen, stå af 2 stop senere
(Hovedbanen), spæne afsted i ført læderjakken, og en kæmpetaske, der også
indeholdt "rationer" af tøj til den forestående weekend hos familien i
Jylland. Bussen var ankommet kl 14:00 præcis til Hovedbanen, og i det samme
jeg træder ind i hallen, lyder det skvalt fra de gamle højttalere "Tog mod
Fyn/Jylland afgår fra spor 6 om få minutter!" Fuld galop afsted, og forsøge
at tage den forkerte rulletrappe, om-navigere den overstressede hjerne til
den næste trappe, og i 2 4-spring ned af denne, nåes *endelig* perronen.
Toget er der endnu! Og lige i det, jeg har løftet den sidste fod fra
perronen, lyder togførerens fløjt, og dørene lukker. PYHA! Hjertet galoperer
afsted med 280 slag i sekundet (sådan ca....) og så viser det sig.... Toget
er naturligvis overfyldt, så man må indtage den ædleste siddeplads af alle:
Gulvet i Vestibulen i et IC3-tog mod det mørke jylland.
Togføreren vimser omkring os, og styrter frem og tilbage mellem alle delene
af toget - men aldrig så meget som en eneste gang, falder det henne den
tanke ind, at vi på gulvet måske også burde billeteres... Men ak nej. Denne
gang får man slet ikke den fornemme ære at forgylde dette langsommelige tran
sportmiddel med ens egne surt og hårdt-tjente midler. Turen mod Horsens
fortsætter på samme farcon
Lige før vi når Storebælt, indhenter vi et tog, der var kørt afsted 7
minutter før os. Den største grund til at vi får det indhentet, er at en
eller anden dødsmart idiot, synes det er skægt at hive i nødbremsen på sådan
et gammel bumle-tog - nede midt i tunnellen under det kolde vand.
SÅ kan vi holde der, og vente. Tiden går sgu langsomt, når man skal hente
sin ny-erhvervede mc, og man må stresse afsted, for derefter at blive
yderligere forsinket af en psykopat. Toget *skulle* være ankommet 16:35 til
Horsens, men istedet blev det til et par minutter i fem. Forhandleren lukker
kl. 17 - og det kommer man i tanke om, mens man sidder i taxien på vej
derud. At ringe til forhandleren, for at høre efter, om han forhåbentlig
stadig er der. Heldigvis for mit efterhånden nedslidte sind, så er han det.
Forhandleren har det hele klar, mangler blot en underskrift og nogle
ligegyldige penge.... (nånej, det med pengene er vist ikke så ligegyldigt
alligevel ). DOg har den kære mand travlt, da han skal i byen og spise,
så mens jeg hoper i dragten, og får ommøbleret mine tasker, trækker han
maskinen udenfor og starter den op. Den springer igang med det samme - hold
kæft mand! LÆKKERT! Der var det første gang, ligefør jeg var ved at komme i
bukserne af bare glæde og dejlige forårsfornemmelser.
Mig ud af døren, og forhandleren tager afsted. Få sekunder senere, skal jeg
så lige have hjel....HELVEDE OSSE! Den ligger inde i biksen. Heldigvis
hænger der et skilt med sælgers mobilnr. Fat i ham, og få ham til at vende
hans store skude rundt, så jeg kan komme helskindet til Nordjylland uden
tilfrosne øjenlåg og kinder. Desperationen stiger sgu hurtigt sådan en
dag...
Nå, men med alt checket og dobbelt-chekket, lader jeg så den arme sælger gå,
og hopper så op på dyret. Sidespejlene sættes med stor omhu, ligesom når
håret skal sættes til "score-mode". Og så ellers afsted ned i første og ud
af den dejlige vej mod nærmeste benzintank.
Her kontrolleres en ekstra gang, at der stadig er olie i glasset, og
prøveskiltet stadig sidder bag på. Alt vel.
Ud på motorvejen, og afted mod det kølige nord. Klokken er nu blevet 17:45.
Da jeg når Ejer Bavnehøj, synes jeg ikke længere, at alt er helt som det
skal være, så ind på motorvejstanken. I det jeg drejer ind, ligger jeg
specielt mærke til en sølvfarvet Toyota, der fortsætter forbi mig.
"Toyota'er skal sgu da ikke ha' prøveplader på deres sideruder -
eller?????".
Ganske rigitgt opdager jeg inde på tanken, at det fine klistermærke, der
skulle klistre *åh-så-godt-og-stærkt* ikke sidder der hvor det blev placeret
i sin tid.
Fulde omdrejninger ud på de hurtiggående baner igen, og forsøge at finde en
sølvfarvet Toyota.
Ved Hobro er den stadig ikke fundet, så der opgiver jeg.
Lige før afkørslen til Støvring Syd/Nibe, begynder motoren at sprutte. Et
hurtig blink på tankniveau-måleren afslører da også, at denne må være
omkring der hvor der skal drejes på en hane... Ind på Q8 og tanke op. FUCK
HVOR JEG FRYSER!!! Den sølle ekspedient kigger da også noget efter mig, da
jeg fremstammer med klaprende tænder, at det er mig som har tanket på
stander 4. Da han så skal have betalingen, får jeg et kulde-gys-anfald, med
endnu mere klaprende tænder, der resulterer i endnu mere larm: tegnebogens
indhold af mønter og dørnøgler ræser rundt på disken og på gulvet i en stor
pærevælling. Tørt siger den søde rare unge mand så: "Nå, der er da vist
koldt udenfor?". Hmm.. cute er han, men mors frikadeller kan nærmest duftes
på afstand, så han får hurtigt sine penge, med et sødt blik retur, og mig
afsted igen, med rystende hænder og klaprende tænder.
Kl 19:00 ruller jeg ind i gårdspladsen hos mine forældre, 168 km efter
Horsens, og duften af frikadeller er nu afløst af Dansk Bøf med masser af
bløde løg, og nogle underlige krydrede kartofler, som min far har kreeret.
Damn, hvor jeg dog fryser, lige indtil den dejlige varme mad begynder at
gøre sit virke indenbords.
Mine forældre forstår mig ikke helt, hvorfor jeg absolut vil ha' en
motorcykel "Det er der sgu da' nøj' ve', bette mand! Du ka' da siel mærk, at
det er for koldt endnu!". Efter at den første grønne look bliver inhaleret i
3 lange hvæs, dernæst en dansk bøf med masser af løg er kørt gennem
hakkeværket, kan de nu godt aligevel se, at så slemt var det vist heller
ikke alligevel - især ikke når man har nydt det i fulde drag . Bordet
ryddes af, og far skal have noget hjælp med noget brænde ude i den nedlagte
stald.
Vi tramper derud, og han hiver mig med ned i laden. " A' har vær't ve' og
lav plads te a' bil herind - kanske, do vil ha' "den" indenfor i nat?"
Sådan noget siger man jo ikek nej til, når der er dækket op med aflåste
porte og lys og sager.
jeg skynder mig at hente nøglen inde i dragten og på vej ud af døren, kan
jeg jo godt se, at der er noget forandret ved mc'en.... Fatter sidder sgu
på'en!! "Hvaeeee... lån mæ lig' nøvlen - a vil prøv og start sådan en fanden
her!" Jaja, lad gå da. Ikke noget med at tage en gammel glæde fra en ældre
herre
Da han trykker på starten og giver den lidt øre, kan han jo godt mærke, at
det er noget *helt* andet end den gamle GS 500'er jeg havde frem til sidste
sommer. Han tør dog ikke køre den ind i laden "Det må a vist hel're la' en
fagman gør'".
Senere på aftenen, under aftenskaffen, høres der pludselig en del mørk
motorbrummen ude fra vejen. Tror i ikke de to gamle nisser til mine forældre
straks hænger i vinduet og udbryder: "Mården, Måååården - skynd dæ, kom o'
se! Motorcykler!"
Nåja, klokken 22:30 en mørk og dunkel aften, kan man også se meget mc på den
ikke oplyste vej....
Nåmen tilbage til kaffen igen, så kan de jo ikke lade være med at sige, at
"Den ser jo nu også noget bedre og mere indbydende ud, end den gamle?" og
"Den gamle var da vist kun lidt af en knallert i forhold til den her?".
Tjo... Så er det jo, at man ikke kan lade være med at vise sin begejstring
over en 10 år gammel GSX600F, man lige er blevet jer af
Og i samme anledning, så kom der straks et par skarpe tilkaffen, og mor
fremtryllede i løbet af ganske få sekunder en dejlig nybagt brun lagkage
*GUF!* Meeen, så skulle de jo også lige ha' lidt at vide om min mc-færden,
siden jeg fik kortet som 22 årig i '97, og om de kommende arrangementer, der
står for døren og ferieplanerne for den nye cykel. kl 23 bliv vi afbrudt af
telefonen - det var min bror og hans kæreste, der var kommet hjem fra et
venne-bsøg, og havde opdaget, at de desværre havde haft indbrud ;(

Lørdag var vi til en begravelse hos en af vores meget gode venner gennem
mere end 35 år (For mit vedkommende, kan det nu ikke være mere end 25
år...). Min bror, som er ansat hos denne mand, kunne ikke deltage, for hans
kæreste var fredag aften begyndt at få "pluk-veer" - ja, de ventede en
lille ny i familien, og jeg kunne snart se frem til at skulle være rigtig
onkel for første gang. Lørdag formiddag var veerne taget til, og han måtte
derfor blive hjemme. Senere lørdag aften ringede han fra Aalborg Sygehus
Nord, og overrakte mor den glædelige nyhed, at nu var hun blevet Bedste til
en lille velskabt pige. Min bror mente dog ikke at det var nødvendigt, at vi
kom ragende derud "midt om natten".
Meeeen, som minutterne gik, efter at røret var lagt på, kunne jeg jo ikek dy
mig for at sige, at hvis det var mig, der var dem, så var jeg taget afsted
med det samme - uanset tidspunkt på dagen. (Jeg ville jo gerne ud at lufte
gix'eren igen *SF*) Meen, inden jeg havde fået set mig om, så var der også
rødvin og øl på bordet - det skulle sgu fejres, at jeg ikke længere var "den
bette" i vores lille familie
Far mente nu også, at han "vidste ikke lige, om han kunne vænne sig til at
sove ved siden af en Bedste"... *hehe* Fjols, han var jo selv bedste nu *G*.
Søndag morgen, har jeg aldrig nogensinde før, oplevet de 2 gamle, være så
forvildede og ivrige efter, at klokken snart blev så meget, at besøgstiden
kunne starte. Mor mente endda, at vi måske nok havde glemt at stille uret en
time frem - men nej, det havde vi gjort inden vi gik i seng lørdag aften
(nat).
9:30 blev Astra'en startet, og jeg ville lufte den kære gix'er, så mig i
læderklunset og på nakken af en. normalt er mine forældre sådan lidt a la
"blød hat og briller på næsetippen" når de kører. Men Suki'en måtte sgu op
på 150 for at følge med ) Og da vi endelig kom derud, kunne mor alligevel
ikek dy sig for at prikke til mig, "Ku' du ikk' følge med, Morten? Ham
bedstefar der havde vist fået sat gang i hans rullator", og så kan det
ellers nok være, at det halve af fødeklinikken lå flade af grin *G*

Søndag efermiddag drog jeg mod mit hjem i København igen, solen skinnede jo
alt det bedste den havde lært, og vinden var kun svag til let.... Men jeg
blev klogere! Da jeg nåede Hobro var jeg begyndt at fryse igen, solen var
væk, og vinden var blevet til en skiftende og strid side-/modvind.
På Ejer Bavnhøj lev der gjort det første stop og tanket op med 8,4l benz,
der var forbrugt over 143 km., hvilket svarer til et forbrug på 17km/l.
Taget vinden i betragtning, og hastigheden lagde på ca. 140 km/t, så må det
siges at være pænt Dog måtte der lige tankes op med en dobbelt kop
kaffe, så istapperne fra fødderne kunne komme væk.
Da jeg 40 minutter senere kom på vejen igen, var vinden drejet mere mod øst,
og synes også at være aftaget. Men da jetg nåede den fynske motorvej, tog
den til igen. Jeg kunne tydelig mærke, at her var der mere pres på, og var
spændt på, om hvorvidt jeg kunne nå over på den anden side af Storebælt,
uden at skulle dreje over på reservetanken.
Det gik nu fint, omend hastigheden blev nedsat lidt til ca. 125-130 km/t, og
maks 110 km/t på Storebæltsbroen (Jeg har flere gange erfaret, at vinden er
totalt utilregnelig på denne bro - især lavbroen. Højbroen er det pylonerne,
som kan være drillende - derfor kører jeg aldrig stærkere end det tilladte
her).
I korsør tankede jeg 10,2 l benzin på, efter 161 km. Det giver et forbrug på
15,8 km/l. Om det er godt eller skidt ved jeg ikke, men at dømme ud fra den
forrige måling, var der jo her hele tiden strid modvind, så jeg synes selv
det er OK.
Klokken 19:10 kunne jeg så dumpe ind, total forfrossen, på mit lille
klubværelse, hvor jeg før weekenden havde lukket ned for varmen, og åbnet
ventilationskanalen... Så der var sgu ikke ret meget varme at hente her *ØV*
At åbne for fuld skrue for radiatoren, og så af dragten, og ned på grillen
at hente noget mad, for maven var sgu gået hen og blevet sulten.
Da jeg var færdig med at spise, frøs jeg ikke mere, og så ringede min
ex-kæreste, for at invitere mig til hygge. På med dragten igen, og så afsted
mod hans bopæl. Han blev ellevild, da han så min nye maskine, og ville
straks have en tur - men der måtte jeg sige nej, for jeg har ikke nogen
ekstrahjelm ;(((

Og hvad kan jeg så kort sige om denne weekend?
Jo, efter 10 måneder uden mc, er det vidunderligt at endelig eje den model,
man så gerne ville have haft, siden man fik kørekortet til den. At der så
har været pissekoldt, og køre ca. 800 km i denne kolde weekend, det rører
mig ikke spor. Bare det, at man kan dykke hånden ned i lommen, og finde en
nøgle dernede, der er til sin mc, det kan få selv det (næsten da) dårligste
vejr, til at blive til mc-vejr.
Nok er jeg jyde, men ej viking. Alligevel så ELSKER jeg mc'er i al næsten al
slags vejr.

Vi ses på trosdag til Bakkeåbning, Fellows!

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Jan Olsen

Dato : 26-03-01 01:54

Hej morten

havde det næsten på samme måde da jeg hentede min Mc i silkeborg
Fredag.....F...hvor var det koldt....DSB oplevede jeg på samme måde, men jeg
havde dog været forudseende, da min forhandler havde sat plader på dyret for
mig, det hele var klart....men koldt var det jo....

held og lykke med din nye MC...jeg har kørt rundt på storebror'en samme
årgang nogen år, og den kører sgu' egentlig meget godt......dog ikke helt
som min nye VFR800...

mvh

Jan

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-03-01 09:33

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> wrote in article
<tewv6.10465$Ov.816045@news010.worldonline.dk>...
> Hej NG.
>
> En lille forårsberetning fra det virkelige (Ja, endnu en *S*) liv...
>
> Fredag den 23/3 starter dagen...
[sniiip]
> Nok er jeg jyde, men ej viking. Alligevel så ELSKER jeg mc'er i al næsten
al
> slags vejr.

En kanon historie
Held og lykke med geden.

--
Mikkel

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 26-03-01 16:37

Sikken en histore

Tillykke med kværnen
--
M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-03-01 22:30

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> En lille forårsberetning fra det virkelige (Ja, endnu en *S*) liv...

CUT!!

Tak skal du ha' det var mange ord for at fortælle at du er glad for din
kværn.
Anyway, tillykke med det, kender følelsen, jeg havde det omtrent på samme
måde da jeg for små 2 år siden hentede Kawasaki'en lige syd for Ålborg og
kørte samme tur. Det var i juni, og dermed noget mere behageligt at køre til
Kbh.
Dog kunne min den gamle ikke nøjes med at kigge, han var ude på en 60 km's
prøvetur, og kom tilbage med væg-til-væg grin i hjelmen, indrømmende, at her
var lidt mere at gøre godt med end i hans '75'er GT 750.

Asger
ZX-10
(der lige har kørt årets første tur her til aften)

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-03-01 22:37

*snip*

> CUT!!
>
> Asger
> ZX-10
> (der lige har kørt årets første tur her til aften)

*SniP*

Nåja, men det var jo også fra det *virkelige* liv
-Og der sker faktisk meget derude :c)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Michael Helsvig

Dato : 28-03-01 01:40

Asger Steffensen wrote:

> prøvetur, og kom tilbage med væg-til-væg grin i hjelmen, indrømmende, at her
> var lidt mere at gøre godt med end i hans '75'er GT 750.

Nu du skriver GT 750, så kan jeg ikke lade være med at sige, at han ellers bør
være temmelig lykkelig for at være ejer af sådan en sjælden men berømt maskine.
Der er vist kun ganske få kørende eksemplarer tilbage. Min bror havde selv en
GT 500, 3 cylindret 2-takt, og den fulgte rask med min Yamaha RD 350 - både i
accelleration og topfart. Jeg mindes allerede lyden, og bliver helt nostalgisk!
Hvis der foreligger billeder, film eller lyde af den, vil jeg meget gerne høre
nærmere.

Fra : Armand

Dato : 29-03-01 01:58

Michael Helsvig <michael@technorave.dk> skrev i en

> Min bror havde selv en GT 500, 3 cylindret 2-takt,

Hvis den var trecylindret var det en 5½'er

T500 og GT500 var to-cylindrede og Pre-380/550/750'erne!

--
Armand.

Fra : Anneli

Dato : 02-04-01 23:41

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> En lille forårsberetning fra det virkelige (Ja, endnu en *S*) liv...

Kanon god, sjov og velskrevet historie! Jeg glæder mig allerede til at læse
om din planlagte ferie ;0)

--
Stor hilsen Anneli
Suzuki GZ 250 Marauder, lysegul :0) - og Jawa m.v.