XS 750
Fra : Thomas O'Connor

Dato : 25-03-01 22:04

Jeg har som fattig studerende anskaffet mig en XS 750, sådan en gammel
øgle. Den er fantastisk god at køre på har et godt bundtræk, og kardan.
Specielt kardanen er genial, da jeg kører hele året. Men den har et problem
der hurtigt opstod efter jeg købte den. 2 gear virker ikke rigtig, hvis man
triller i tomgang kan man være heldig at den forbliver i dette gear. Men
hvis man overvejer at "bruge" gearet hopper den fluks ud. Hvis man med foden
tvinger den til at blive i 2 gear, så presses foden bare ned. og den hopper
i frigear. Det er ret frusterende når man gerne vil hurtig fra land, at
skulle springe 2 gear over.

Så var det jeg tænkte på om der er nogen herinde der har lidt erfaring med
denne gamle svend. Og som derfor kunne give lidt hjælp til at få problemet
fixet.

Takker på forhånd

Thomas

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 26-03-01 11:17

Thomas O'Connor <meatball@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> denne gamle svend. Og som derfor kunne give lidt hjælp til at få problemet

2. gear sygen er et kendt problem på XS750 / XS850 (som jeg selv har ejet). Der sidder nogle gafler
inde i gearkassen og styrer skiftet (kan ikke huske hvad de rigtigt hedder) som er slidt. De skal
skiftes. Reparation kræver lige dele held og dygtighed. Men de er svære at få fat på, da problemet
er så udbredt.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS + EML GT2000

Fra : Armand

Dato : 27-03-01 12:22

Jørgen Mangor Iversen <sdkjmi@sdk.sas.com> skrev i en
> [...]
ikke
> huske hvad de rigtigt hedder) som er slidt. De skal skiftes.

Både ja og nej (ud fra din definitions-hukommelse):
Det er et "hjørne" i et af sporene på skifte-tromlen, der slides bort.
og kan med held renoveres igennem påsvejsning af hårdt materiale eller
udboring af hjørnet og ipresning/iskruning af en tap i hårdt materiale,
ellers er der kun at købe en original tromle - I tilgift ligger tromlen
absolut inde midt i motoren

Til Thomas: Du kan desværre forvente at sagen bliver værre og værre
indtil at du ikke engang kan komme i 2. gear (og dermed videre til 3. og
resten!)

--
Armand.

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 28-03-01 08:43

> [...]
> udboring af hjørnet og ipresning/iskruning af en tap i hårdt materiale,
> ellers er der kun at købe en original tromle - I tilgift ligger tromlen

Der var den. Fuldstændigt rigtigt. Den har været oppe at vende her før. Jeg er bange for at min
Alzheimer ikke er så "light" mere Men jeg kan dog huske at der var en lang og god artikel om
erfaringer med XS-familien i et Touring Nyt for nogle år siden hvor problemet og dets løsning var
udmærket beskrevet.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS + EML GT2000

Fra : Palle Kaarsberg

Dato : 26-03-01 17:04

Hej Thomas

Som Jørgen skriver, er det et velkendt problem med 2.gear.

Her er et link til en guldgrube af informationer om Yamaha XS750-850.
Der er en komplet beskrivelse af hvordan du kan reparere den uden at skulle
have hele motoren ud.

http://w3.one.net/~ryanr/triplesite/main.html

Hvis du er skrap til tysk, er der her et link til en tysk klub for
XS750-850

www.triples.de

Fra : Palle Kaarsberg

Dato : 28-03-01 09:23

Dette link er til en komplet beskrivelse, med fotos, om hvordan du reparerer
2. gear.

http://www.geocities.com/bill_westerhuis/2ndgear.htm