back up - hvad gør jeg
Fra : Jørgen Finnemann

Dato : 12-05-03 09:58

Jeg kan ikke fjerne filer fra min back-up CD-RW.
Samme historie for alle filerne:

- Jeg får at vide, at de er skrivebeskyttede
- når jeg i egenskaber vil slette skrivebeskyttelsen, kommer meddelelsen:
det er ikke muligt at definere attributter for xxx.doc.
- filerne er ikke skrivebeskyttet på harddisken.

Jeg kan ikke bare overskrive filerne for at lave en ny back up - for
så kommer meddelelsen igen om skriveneskyttelsen.

Hvad gør jeg?
mvh Jørgen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-05-03 10:56

"Jørgen Finnemann" wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke bare overskrive filerne for at lave en ny back up - for
> så kommer meddelelsen igen om skriveneskyttelsen.

Jeg er ikke 100% sikker på, hvordan det virker. Men jeg tror nok det
kommer an på, om du bruger ISO9660 eller UDF filsystem på CDen.

Med ISO9660 kan du tilføje sessions indtil CDen er fuld. Herefter
vil man normalt slette hele CDen og fylde den op forfra igen. Med
UDF burde det være muligt at slette eller ændre enkeltfiler på en
CD, hvis ellers din driver har support for det.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Jørgen Finnemann

Dato : 12-05-03 13:11

"Kasper Dupont" :
> Jeg er ikke 100% sikker på, hvordan det virker. Men jeg tror nok det
> kommer an på, om du bruger ISO9660 eller UDF filsystem på CDen.

Programmet NERO bruger ISO

> Med ISO9660 kan du tilføje sessions indtil CDen er fuld. Herefter
> vil man normalt slette hele CDen og fylde den op forfra igen.

Jeg kan ikke slette CD'en

mvh Jørgen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-05-03 08:39

"Jørgen Finnemann" wrote:

> Jeg kan ikke slette CD'en

Det burde ikke være noget problem. Hvorfor kan du ikke slette den?

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 11:49

"Jørgen Finnemann" <jfalken@worldonline.dk> skrev
> [...]
>
> Jeg kan ikke bare overskrive filerne for at lave en ny back up - for
> så kommer meddelelsen igen om skriveneskyttelsen.

Kasper nævner UDF, men han kommer ikke ind på, hvad det er. Det betyder, at
CD-RW'en er blevet formateret.

Det er nok ikke alle brænderprogrammer, der kan klare den proces, men
DirectCD kan. Efter formatering kan der skrives og slettes på skiven, som om
det var en diskette - bare med meget større kapacitet.

Lægger man en sådan skive i en maskine i en maskine, der ikke har set sådan
en fætter før, kan skiven ikke læses, men man tilbydes at installere en
UDF-reader. Efter installation kan der på den maskine læses formaterede
CD-RW'er uden problemer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jørgen Finnemann

Dato : 12-05-03 13:31

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse

> [...]

> en fætter før, kan skiven ikke læses, men man tilbydes at installere en
> UDF-reader. Efter installation kan der på den maskine læses formaterede

NERO/InCD-programmet bruger ISO.
Kan DirectCD findes på nettet?
En UDF-reader: et program - eller en ny maskine?
Er dette vejen frem, når jeg blot vil køre jævnlige back-up på en del store
word-dokumenter.

mvh
Jørgen

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-05-03 21:15

"Jørgen Finnemann" <jfalken@worldonline.dk> writes:

> at

> om

> sådan

> NERO/InCD-programmet bruger ISO.

InCD benytter UDF hvis du fortæller den at den skal.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 21:37

> sådan
>
> NERO/InCD-programmet bruger ISO.
> Kan DirectCD findes på nettet?

Det ved jeg ikke. Jeg har fået programmet sammen med Easy CD Creator - et
program til at brænde data- og musikCD'er. Men prøv at søg på Google.

> En UDF-reader: et program - eller en ny maskine?

En UDF-reader er et lille program, der kan installeres fra en UDF-formateret
CD-RW. På en maskine, der ikke har denne læser installeret, er
installationen faktisk det eneste, der kan ses. Til gengæld kan
installationen ikke ses, når læseren er installeret.

> Er dette vejen frem, når jeg blot vil køre jævnlige back-up på en del
store
> word-dokumenter?

Det synes jeg absolut. Det giver dig netop mulighed for at overskrive
enkeltfiler ved fornyet backup. Alternativet er, at du - når skiven er
fuld - skal slette alt og begynde helt forfra med at tage backup af alt. Jeg
har selv brugt det i et par år.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-05-03 07:08

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> installationen faktisk det eneste, der kan ses. Til gengæld kan
> installationen ikke ses, når læseren er installeret.

Det kommer nok an på hvilket program UDF filsystemet er oprettet med.
Det kan godt være, at man kan lægge både et ISO9660 og et UDF filsystem
på samme CD. (Jeg kender ikke UDF godt nok til at sige med sikkerhed om
det kan lade sig gøre.) Hvis der ved formatering udover det tomme UDF
filsystem også skrives et ISO9660 filsystem, som indeholder installationen
du snakker om, giver beskrivelsen udmærket mening. Man skal lige være
opmærksom på, at den software der dermed bliver lagt på CD'en naturligvis
fylder lidt og virker kun på nogle OSer.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-03 08:29

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev

> [...]
> opmærksom på, at den software der dermed bliver lagt på CD'en naturligvis
> fylder lidt og virker kun på nogle OSer.

Det er muligvis rigtigt, men for at se det, skal skiven lægges i
brænderdrevet på en maskine, der ikke har CDdirect installeret. Ellers ser
du nemlig kun det UDF-formaterede område.

Men hvem sidder og formaterer en CD-RW for at kunne slette og/eller
overskrive enkeltfiler - og så bagefter forsøger at etablere et ISO9660
filsystem ved siden af? Det er da ikke logisk.

Fordelen ved UDF-formateringen er jo netop, at skiven bliver tilgængelig på
nøjagtig samme måde som en diskette eller en harddisk.
Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Noelle

Dato : 21-02-04 12:25

"Erik Ginnerskov" skrev d. 13-05-03 08:29 dette indlæg :

> [...]
> http://hjem.get2net.dk/sorgin
>
>Jeg har også Nero inCD og har brugt det i flere år som backup, hvor jeg
kan overskrive filerne med nye versioner. Efter vi har installeret
windows 2000 professionel, i stedet for windows 98, har jeg haft
nøjagtigt samme problem med, at jeg får besked om, at disketten er
skrivebeskyttet. Jeg har prøvet at geninstallere programmet, men det
hjælper ikke.
Det lyder ikke logisk, at det skulle være noget med programmet, da jeg
har brugt det i flere år, hvor det fungerede fint.

hilsen Noëlle

http://www.kandu.dk/