Autolukned i OSX
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-05-03 18:27

Sædvanligvis har man den funktion at maskinen kan lukke sig selv ned
eller enog starte op på tid.

Jeg kan ikke finde den i OSX - er der noget jeg er gået glip af?

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-05-03 19:27

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Sædvanligvis har man den funktion at maskinen kan lukke sig selv ned
> eller enog starte op på tid.
>
> Jeg kan ikke finde den i OSX - er der noget jeg er gået glip af?

Nej, det er der ikke. Autolukned - hedder det virkelig det på dansk?
Hvad med et godt dansk ord for reboot=genstøvling?
--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-05-03 21:47

David Blangstrup wrote:

>Hvad med et godt dansk ord for reboot=genstøvling?

Genstart, eller hvad med Start igen

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-05-03 22:46

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Nej, det er der ikke. Autolukned - hedder det virkelig det på dansk?
> Hvad med et godt dansk ord for reboot=genstøvling?

Det er vel på tide at datamaten får nogle ordentlige danske navne, hva!

Amerikaniseret snobberi!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-05-03 23:28

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Det er vel på tide at datamaten får nogle ordentlige danske navne, hva!
>
> Amerikaniseret snobberi!

Næh, de amerikanske oprindelige betegnelser passer bare ligesom bedre i
stedet for de dårlige danske oversættelser.

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-05-03 11:32

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Næh, de amerikanske oprindelige betegnelser passer bare ligesom bedre i
> stedet for de dårlige danske oversættelser.

Men kunne vi ikke værne om de gode danske oversættelser som skrifter,
skrivebord, dokumenter, arkiver, grænseflade osv.

Værre er det med rullegardinsmenu, fastpladelager, datamat o.a.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-05-03 12:44

> Men kunne vi ikke værne om de gode danske oversættelser som skrifter,
> skrivebord, dokumenter, arkiver, grænseflade osv.
>
> Værre er det med rullegardinsmenu, fastpladelager, datamat o.a.

Det er skægt, men jeg bryder mig virkelig ikke om de danske betegnelser.
De forvirrer også bare, når man læser engelske manualer.
Amerikansk/engelsk er nu engang det international (computer) sprog. Men
det er da fint med lokaliseringer, når bare jeg ikke skal bruge dem.
Og så skal man altid vente på oversættelser.

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-05-03 13:11

> [...]

> det er da fint med lokaliseringer, når bare jeg ikke skal bruge dem.
> Og så skal man altid vente på oversættelser.

Hej.....
Udgangspunktet må vel være, at findes der et dansk ord, kan det bruges -
findes det ikke, bruger man oprindelsesordet - jeg er enig i, at
tillempede oversættelser er fjollede, uden værdi og mere forvirrende end
opklarende, men findes ordet på dansk, så bruger jeg det i hvert fald -
det gode eksempel ovenfor: Skrivebord......naturligvis hedder det
skrivebord - at sige desktop er krukket

Just min puro Meinung))))))
(kosmopolitten)
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-05-03 15:10

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> skrivebord - at sige desktop er krukket
>
> Just min puro Meinung)))))) (kosmopolitten)

Jeg siger også skrivebord Man støver jo ikke desktoppen af - så du
har ret, noget kan bruges. Min weblog er også på dansk - men selve
kontrolrummet på den er på engelsk, sådan foretrækker jeg det. God Store
Bededagsferie (den ferie, hvor man før i tiden trak alle de store beder
op).

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-05-03 16:13

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Næh, de amerikanske oprindelige betegnelser passer bare ligesom bedre i
> stedet for de dårlige danske oversættelser.

Læger har en uvane med at tildele latinske betegnelser til alt lige fra
forkølelse til ondt i knæet også i samtale med lægfolk. Derved
distancerer og hæver de sig fra almindeige mennesker, hvilket måske
kunne være bekvemt i 1803 men ikke i år 2003.

EDB-folk elsker at slynge om sig med de mest hotte computer-betegnelser
og jeg er ganske overbevist om at baggrunden er den samme - det er
dejligt at kunne overtyde sine omgivelser at man har en helt speciel og
meget vigtig viden om tingene.

Jeg synes det er snobberi og kan ikke fatte at det ikke kan hedde
auto-luk-ned og genstart, når det nu er det der er tale om.

Når oversættelseerne engang imellem er lidt utålelige er det typisk
fordi oversætteren ikke har sat sig ind i, hvad det er der tales om.
Clipping path bliver til klippe-sti, hvor det retteligt burde have været
fritskrabningskurve, afmaskning eller slet og ret "maske".

....og så skulle det da ikke undre mig om genstart blev til genstøvling,
men det er altså ikke fordi det danske sprog ikke kan bruges - kun fordi
det bruges forkert.

Stig

--
Stig Leerbeck - www.simplesoft.dk
Hovedstaden i Kina hedder Peking og ikke Beijing

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-05-03 17:11

> [...]

> distancerer og hæver de sig fra almindeige mennesker, hvilket måske
> kunne være bekvemt i 1803 men ikke i år 2003.

Der er forskel på fagsprog og dårlige oversættelse.
Verdensvævet synes jeg da er en meget poetisk islandsk betegnelse for
www.

> [...]
> og jeg er ganske overbevist om at baggrunden er den samme - det er
> dejligt at kunne overtyde sine omgivelser at man har en helt speciel og

Nej

> Jeg synes det er snobberi og kan ikke fatte at det ikke kan hedde
> auto-luk-ned og genstart, når det nu er det der er tale om.

auto-luk-ned er bare grimt
genstart er da okæ

> [...]
> Clipping path bliver til klippe-sti, hvor det retteligt burde have været
> fritskrabningskurve, afmaskning eller slet og ret "maske".

fritskrabningskurve! Det er helt surrealistisk, æh, jeg mener
overvirkeligt, æh...

> ...og så skulle det da ikke undre mig om genstart blev til genstøvling,
> men det er altså ikke fordi det danske sprog ikke kan bruges - kun fordi
> det bruges forkert.
>
> Stig

David (der i på dansk må blive til yndlingen, oversat fra hebræisk)

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 20-05-03 00:31

> Der er forskel på fagsprog og dårlige oversættelse.
> Verdensvævet synes jeg da er en meget poetisk islandsk betegnelse for
> www.

Veraldarvefurinn blir det på Islandsk (om man bryr sig)

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-05-03 10:25

Sigvaldi Eggertsson <sigvald@binet.is> wrote:

> Veraldarvefurinn blir det på Islandsk (om man bryr sig)

Det gør man da! Tak!
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-05-03 21:20

> [...]

> og jeg er ganske overbevist om at baggrunden er den samme - det er
> dejligt at kunne overtyde sine omgivelser at man har en helt speciel og

Mange, inkl. mig selv, gør det sådan set ikke med vilje. Vi er jo vokset
med med meget simplere computer-systemer, som i sin tid kun fandtes på
engelsk og derfor har man fået disse engelske udtryk ind på nethinden.
Jeg prøver såvidt muligt at bruge danske udtryk, men når det skal gå
stærkt med at forklare noget og hvis jeg ikke lige koncentrerer mig om
det, så smutter de engelske udtryk ud.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at nogen finder det smart at bruge
engelske udtryk, men det må de om.

> [...]
>
> ...og så skulle det da ikke undre mig om genstart blev til genstøvling,
> men det er altså ikke fordi det danske sprog ikke kan bruges - kun fordi

Helt enig. Jeg vænnede mig aldrig til Mac OS 8 og 9 på dansk, ligesom
Adobe's programmer bare skal være på engelsk. En dansk Photoshop... uhha
nej

Sådan har jeg det, men med OS X har jeg brugt det på dansk lige siden
10.1, hvor Apple tog sig sammen og fik alle oversættelser på plads med
det samme på alle deres systemopdateringer. Det er supegodt gået af
Apple, men samtidigt også nødvendigt, hvis de skal have en berettigelse
udenfor USA.

Jeg har oversat OmniWeb 4.x og har været i gang med Usenet-readeren
Halime. Den er dog så ustabil, at jeg ikke har fundet det umagen værd,
men OmniWeb vil jeg nok holde fast ved, da jeg synes markedet fortjener
så mange alternative browsere som muligt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-03 21:56

On Mon, 19 May 2003 22:19:47 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Mange, inkl. mig selv, gør det sådan set ikke med vilje. Vi er jo vokset
> med med meget simplere computer-systemer, som i sin tid kun fandtes på
> engelsk og derfor har man fået disse engelske udtryk ind på nethinden.

Det er nu stadigvæk sådan i dag, at en del af de IT-systemer som brugerne
ikke er i direkte kontakt med, kun findes på engelsk (eller tysk og
fransk), samt at manualerne er på samme sprog. Derfor falder det folk som
mig naturligt at bruge de engelske udtryk.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-05-03 23:09

> [...]
> fransk), samt at manualerne er på samme sprog. Derfor falder det folk som
> mig naturligt at bruge de engelske udtryk.

Netop. Unix er et glimrende eksempel.

Fra : Niels Prins

Dato : 16-05-03 10:30

In article <1fv0lzn.2ggyktq8i9f6N%wannabee@post5.tele.dk>,
wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Sædvanligvis har man den funktion at maskinen kan lukke sig selv ned
> eller enog starte op på tid.
>
> Jeg kan ikke finde den i OSX - er der noget jeg er gået glip af?

Der er et sharewareprogram ved navn iBeeZz der kan dette

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17991

Niels