BibTex og Latex på OSX - introduktioner og~
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 17:19

Godaften.

Jeg er begyndt at interessere mig for BibTeX til at indeksere alle
mine artikler, rapporter og bøger. Jeg har minus erfaring med det, men
kan se at tiden er kommet til at komme i gang og få orden i kaos. Mine
vejledere bruger typisk "Endnote" i kombination med MS-Word (både Mac
og Windows), men jeg kunne godt tænke mig et alternativ og undersøgere
nu mulighednerne til Mac, Linux (og senere Windows)

Derfor: Er her nogen der kan anbefale mig en begynder-venlig
introduktion til BibTeX? Jeg har en fornemmelse af, hvordan BibTeX kan
gøre mit liv lettere - men har _ingen_ praktisk erfaring med det,
mangler overblik og indføring i det grundlæggende:

- Hvad kan BibTeX (og hvad kan det ikke)?

- Hvordan opbygger man en base og bruger det i det daglige gennem
noget GUI-agtigt. Jeg kender et værktøj til Linux, men hvad findes
der til Mac?

- Hvad er forskelle og ligheder mellem BibTeX og
Windows/Mac-programmer som "Endnote" (som min vejledere bruger og
elsker)?

- Kan BibTex integreres med Apple Workd?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-05-03 12:37

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - Hvordan opbygger man en base og bruger det i det daglige gennem
> noget GUI-agtigt. Jeg kender et værktøj til Linux, men hvad findes

TeXShop - http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html
Dejligt program. Det er dog blevet en anelse svaerere at installere selve
latex+gs+osv med iPackages eller hvad de hedder.

Se her for nogle links om latex/bibtex: http://www.fordimankan.dk/latex/

> - Kan BibTex integreres med Apple Workd?

Sikkert ikke, men du kan bare bruge LaTeX i stedet.

En guide til latex:
http://www.fordimankan.dk/download/lshort2e.pdf

- Jens

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-05-03 12:51

"Jens Rasmussen" <hest@ko.gris> skrev i en meddelelse

> "Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

Det skulle have vaeret http://bibdesk.sourceforge.net/

- Jens

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:44

"Jens Rasmussen" <hest@ko.gris> writes:

> Det skulle have vaeret http://bibdesk.sourceforge.net/

Nydeligt software. Lige netop sådan noget jeg ledte efter. Mange
tak. Hvis det så bare kunne integreres med MS-Word eller AppleWorks,
ville der være basis for at gøre divere studerende og forskere
lykkeligere. Jeg må vist kigge på, hvor godt LyX kører på Mac OS X.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-05-03 12:55

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-05-03 16:31

Janus Sandsgaard wrote:
> [...]
> Windows/Mac-programmer som "Endnote" (som min vejledere bruger og
> elsker)?
>
> - Kan BibTex integreres med Apple Workd?

Hej Janus

Kig på:
http://da.wikipedia.org/wiki/TeX

mvh/Glenn