En brænder giver knas med OSX
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 16:04

Min gruppefælle, som er sprunget glad ud som iBook-ejer et stødt på et
irriterende problem: Han kan ikke umiddelbart bruge sin USB-drevne
cdrom-brænder med OSX (10.2.x).

OSX genkender drevet (synligt under maskin-info), men når han sætter
en cd i mountes den ikke, og han kan derfor ikke læse fra den. Der
følger kun Windows-drivere med til drevet, og han har ikke kunne finde
noget OSX-drivere på producentes website. Der er tale om et drev ved
navn "ITEON", model " LXR-24101A".

Havd gør vi?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 16:39

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> følger kun Windows-drivere med til drevet, og han har ikke kunne finde
> noget OSX-drivere på producentes website. Der er tale om et drev ved

Kan han ikke bare sætte en brænder i, som OS X kender ? Jeg går ud fra
at det er et eksternt drev ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 17:00

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Kan han ikke bare sætte en brænder i, som OS X kender ?

Øhh.. joda, men sådan en koste jo penge. Han har dette drev i forvejen
og det er nyt og helt fint.

> Jeg går ud fra at det er et eksternt drev ?!

Korrekt. Eksternt og forvundet via USB.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 17:11

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Øhh.. joda, men sådan en koste jo penge. Han har dette drev i forvejen
> og det er nyt og helt fint.

> Korrekt. Eksternt og forvundet via USB.

Jeg købte et Lite-On drev i går, som jeg gav 329,- for...........

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 17:21

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg købte et Lite-On drev i går, som jeg gav 329,- for...........

OK. Tillykke (jeg går ud fra at det var brug/venne-pris?) - mem
hvordan får Christian sin brønder til at spille med OSX? Meget svært
at forklare ham, at han skal købe ny brænder, når han har købt
"verdens mest avancerede operativsystem".

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 17:39

> [...]

> at forklare ham, at han skal købe ny brænder, når han har købt
> "verdens mest avancerede operativsystem".

Nej det var nypris. Desværre skal den returneres i morgen, da det ikke
var brænderen som var defekt, men derimod elektronikken bagved.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-03 18:13

> [...]

> følger kun Windows-drivere med til drevet, og han har ikke kunne finde
> noget OSX-drivere på producentes website. Der er tale om et drev ved

Det er et Lite-On drev, som kører med USB 2.0. Mac'en kan kun køre USB
1.1 og det vil sige max. 12 Mbit/s, hvilket vil give højst 4x
brænderspeed. Det er er lidt synd med en 40x brænder.

På denne side kan man se, at den IKKE er Mac-kompatibel:

http://www.str8buy.com/iompred24usb.html

Han er bedre stillet med at sælge den og købe en Firewire brænder, som
kan bruges på Mac'en og PC'en, hvis den har et Firewire PCI kort.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 19:25

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det er et Lite-On drev, som kører med USB 2.0.

Det tror jeg ikke du har ret i. Hvor får du det fra? Brænderen er
ganske vist nogenlunde ny, men har spillet med en små-gammel PC med
Win98, som jeg stærkt tvivler på har USB2.0-port. Selvom brænderen
skulle være USB2.0 er den vel bagudkombatbel.

> På denne side kan man se, at den IKKE er Mac-kompatibel:
> http://www.str8buy.com/iompred24usb.html

Hm, det er til gengæld nogenlunde overbevisende, men "str8buy" er vel
en forhandler (som måske ikke har undersøgt alle muligheder). Kan det
tænkes at Apple har lavet en driver, eller at man på anden vis kan få
den til at virke med OSX?

> Han er bedre stillet med at sælge den og købe en Firewire brænder,
> som kan bruges på Mac'en og PC'en, hvis den har et Firewire PCI
> kort.

Det er en den netop udgåede iBook G3-700/128mb/cd. Den har vel
WireFire?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-03 21:00

> [...]

> Win98, som jeg stærkt tvivler på har USB2.0-port. Selvom brænderen
> skulle være USB2.0 er den vel bagudkombatbel.

Hvad har jeg ikke ret i? At det er en Lite-On, eller at den kører USB
2.0? Hvis du kigger på siden, så står der følgende:

"The LITE-ON 24x10x40 External USB 2.0 CD-RW drive boasts higher speeds
due to higher throughput of USB 2.0. This drive is also compatible with
USB 1.1, which limits the drive speeds to 4x4x6."

Lige som jeg skrev.

> [...]
> en forhandler (som måske ikke har undersøgt alle muligheder). Kan det
> tænkes at Apple har lavet en driver, eller at man på anden vis kan få

Hvis det ikke virker nu, så er der jo ikke en driver... Det er dog
ganske sandsynligt at Toast virker, da det understøtter næsten alle
drev, men der er selvfølgelig undtagelser.

En brænder som denne er nok ikke højeste prioritet, da den er en
"dårlig" brænder til Mac-brug, da den kun kan køre med USB 1.1 hastighed
og det vil de færreste nok synes om. Derfor er det meget usandsynligt,
at Apple skulle lave en driver til den.

Det har den.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 21:22

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Hvad har jeg ikke ret i? At det er en Lite-On, eller at den kører
> USB 2.0? Hvis du kigger på siden, så står der følgende:

Du har ret. Det er USB2.0 i brænderen.

> Hvis det ikke virker nu, så er der jo ikke en driver...

OK. Finder OSX selv evt. drivere fra net?

> Det er dog ganske sandsynligt at Toast virker, da det understøtter
> næsten alle drev, men der er selvfølgelig undtagelser.

OK. Folkene bag Toast skriver altså deres egne drivere?

Æv!

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-03 21:25

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> OK. Finder OSX selv evt. drivere fra net?

Nej, de er allerede installeret i systemet. Med hver ny opdatering
(10.x.x) kommer der som regel nye drivere, men jeg tvivler som sagt på,
at lige denne brænder bliver understøttet, men man ved jo aldrig.

> OK. Folkene bag Toast skriver altså deres egne drivere?

Ja. Toast understøtter næsten alt.