Scanner III/Ofoto m.v.
Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 22:31

God aften.....

så kom softwaren på plads, men softwaren kan ikke finde scanneren, og
beder mig tjekke kabler og SCSI ID?

Systemprofil har scanneren på SCSI-bus 1 ID 1 -

Harddisken sidder på bus 0 SCSI ID 1 -

kablerne sidder fast nok, der er lys i lamperne, scanneren kører sin tur
ved start, og det virker, som om, alt fungerer.

Blot kan softwaren ikke finde scanneren?

Det gælder både OneScanner Dispatche og Ofoto?

Der sidder en stor sort dims på bagsiden af scanneren ved siden af
stikket - en ødelægger, har jeg ladet mig fortælle - skal den væk?

Det hele foregår på en PM 8100/100Mhz/128MB RAM og næsten 400MB ledig
harddisk.....

Håber, jeg har husket det hele, og at nogen véd, hvad der foregår -
udvidelser er på rette plads - der er genstartet - både maskine og
scanner.....

På forhånd tak fra
Morten

--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 22:41

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Håber, jeg har husket det hele, og at nogen véd, hvad der foregår -
> udvidelser er på rette plads - der er genstartet - både maskine og

Et lille P.S.
I systemprofil siges der, at der er valgt en startenhed, men
systemprofil kan ikke finde ud af, hvilken???????
M.
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 13-05-03 23:11

> [...]

> Håber, jeg har husket det hele, og at nogen véd, hvad der foregår -
> udvidelser er på rette plads - der er genstartet - både maskine og

Uden i øvrigt at have brugt megen tid på scanning og uden nogen form for
garanti, så var det vist noget med at scannere skal sidde sidst i
SCSI-kæden (fysisk) og at den er tændt inden Mac'en startes og bør sidde
på SCSI-ID 6 som er det første SCSI ID nr. der registreres ved start.

(SCSI ID 0 er reserveret til intern harddisk, SCSI ID 7 er reserveret
til maskinen selv, og under start søges efter en gyldig Systemmappe _i
baglæns rækkefølge_, fra 7 og ned til 0, derfor starter en Mac fra en
startdiskette, hvis den er puttet i, inden maskinen startes, og du kan,
uanset valgt startdisk, tvinge din Mac til at starte fra en ekstern
enhed med en gyldig Systemmappe, ved at holde æble-alt-skiftetast-delete
nede inden velkommen til Macintosh-skiltet vises - lang forklaring).

Om muligt skader det sikkert heller ikke, at scanneren sidder på samme
SCSI- bus, men som sagt blot ukvalificerede bud på løsning.

Dur Photoshop plug-in ??

Go' fornøjelse

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-03 04:26

Hej Mogens

Mogens Thyregod wrote:

> [...]
> SCSI-kæden (fysisk) og at den er tændt inden Mac'en startes og bør sidde
> på SCSI-ID 6 som er det første SCSI ID nr. der registreres ved start.

Det behøver de ikke på fx. en 8100 - eller de fleste PowerMac i det hele
taget. Og det var heller ikke alle SCSI scannere, der skulle det, men jeg
mener at kunne huske, at Apples egne scannere foretrækker det. - Jeg selv har
normalt altid kørt scanneren på ID 2, ID 4 eller ID 6.

Det er korrekt, at scanneren skal være tændt før computeren selv.

> [.....]
> Om muligt skader det sikkert heller ikke, at scanneren sidder på samme
> SCSI- bus, men som sagt blot ukvalificerede bud på løsning.

Det kan man ikke i en 8100. Den har dual-channel SCSI controller, så der er
en kæde til interne enheder og en til eksterne. Så scanneren vil altid
registreres på den eksterne BUS, men ellers er det rigtig, - en scanner kan
sagtens sidde på samme kæde som startdisken og andet internt, og det gør de
ved fx. en PM 7200, der kun har en single-channel controller.

Der må dog aldrig være ID sammenfald - i.e. der må ikke være 2 enheder med
samme ID.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-03 23:28

Morten Lind wrote:

> God aften.....
>
> så kom softwaren på plads, men softwaren kan ikke finde scanneren, og
> beder mig tjekke kabler og SCSI ID?

Har du en scanner driver i udvidelsesmappen...?

Sorte terminatorer er specielle, de virker kun på Mac II fx,
og jeg kan ikke huske forklaringen på dette...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-03 04:12

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> så kom softwaren på plads, men softwaren kan ikke finde scanneren, og
> beder mig tjekke kabler og SCSI ID?
>
> Systemprofil har scanneren på SCSI-bus 1 ID 1 -
>
> Harddisken sidder på bus 0 SCSI ID 1 -

Øh... hvorfor sidder disken ikke på ID 0? - Det er da det normale på en
intern HD.

Men da det er en dual-channel SCSI controller, burde det ikke have noget at
sige, at de har samme nr.. - Prøv evt. at sætte scanneren til ID 6.

> kablerne sidder fast nok, der er lys i lamperne, scanneren kører sin tur
> ved start, og det virker, som om, alt fungerer.
>
> Blot kan softwaren ikke finde scanneren?
>
> Det gælder både OneScanner Dispatche og Ofoto?

Sidder den alene på SCSI kæden? - Har du så husket at terminere scanneren?

> Der sidder en stor sort dims på bagsiden af scanneren ved siden af
> stikket - en ødelægger, har jeg ladet mig fortælle - skal den væk?

Sådan en fyr sidder der også på den ene af de 2 OneScanner, jeg har
stående, men svj. kan se, så er det kun en stikkonverter.

Det kabel, du bruger, - har det lige som en rund 'klump' i den ene ende?
eller er det et ganske alm. glat kabel hele længden? - Hvis den har
'klumpen', så er det en autoterminator, og så kan der evt. være en defekt
dér. Ellers skal du have en terminator med Centronics DB-50, der passer til
den ene af stikkene bagpå scanneren. Den skal _altid_ sidde i, når
scanneren sidder sidst i en SCSI kæde.

> [...]
>
> Håber, jeg har husket det hele, og at nogen véd, hvad der foregår -
> udvidelser er på rette plads - der er genstartet - både maskine og

- Og du har husket at scanneren skal være tændt _før_ computeren?

- Har du checket i 'Vælger', om du kan se en driver dér? - og har du i så
fald markeret den?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-05-03 08:28

> Hej Morten

> Øh... hvorfor sidder disken ikke på ID 0? - Det er da det normale på en
> intern HD.

Det véd jeg da ikke - sådan har jeg fået den?

> Men da det er en dual-channel SCSI controller, burde det ikke have noget at
> sige, at de har samme nr.. - Prøv evt. at sætte scanneren til ID 6.

Og hvordan i den vide verden skulle jeg bære mig ad med det? Jeg er
falleret rocksanger og afdanket billedkunstner kosmopolitisk
exilflygtning - så det véd jeg ikke noget om))))))))))

> Sidder den alene på SCSI kæden? - Har du så husket at terminere scanneren?

Den sidder som systemprofiler siger - og jeg terminerer ikke
nogetsomhelst - højst nogle liberiske skovsnegle(terminatorsnails)

> [...]
> dér. Ellers skal du have en terminator med Centronics DB-50, der passer til
> den ene af stikkene bagpå scanneren. Den skal _altid_ sidde i, når

Ingen udposning på kablet - véd godt, hvad du mener - det er et helt
normalt(gammelt) kabel.

> - Og du har husket at scanneren skal være tændt _før_ computeren?

Nej, men det har jeg nu - jeg lod den være tændt natten over, startede
maskinen hér til morgen og scannede et billede.......

> - Har du checket i 'Vælger', om du kan se en driver dér? - og har du i så
> fald markeret den?

Uha, uha.......den vælger har jeg tjekket mange gange - der er ingen
driver, der kan vælges. Driveren ligner en flatbedscanner med åbent låg
- fra siden/blå - og ligger i mappen udvidelser i systemmappen.

> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> *Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
> *Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I må meget undskylde, jeg belemrer Jer med den slags åbenlyse
almindeligheder, men som jeg tidligere har nævnt, er jeg først kommet
rigtigt med fra iMac233 og USB.

Jeg aner ikke en fløjtende fis om disketter, scsi, vga, DB15, ADB,
seriel, PCI, Nubus, controller, terminator..........osv

Andet end hvad jeg har lært af Jer - og tak for det.

Kan I ikke huske, lige da jeg havde hentet 8100´eren?

Jeg ku´ ikke forstå, der ikke kom skærmbillede på? Indtil jeg blev
belært om, at det hele skal være slukket, mens man monterer - og så kan
man tænde.

Og den slags forstår jeg ikke - jeg skifter da også en pære uden at
slukke kontakten

Til gengæld er jeg et meget nysgerrigt menneske, meget lærevillig og
-nem.........så jeg skal nok komme efter det. Og ind i mellem rinder
noget jo i hu fra min rockmusikertid i midten af halvfjerdserne.

Jeg har vist også tidligere nævnt, at jeg selv har bygget en 60W
basforstærker - og den virkede Så jeg er ikke nervøs over det - jeg
skal bare have fat i tegningen, og det får jeg masser af hjælp til fra
Jer.

Som sagt, scanneren virker efter hensigten og tusinde tak til alle Jer,
der bar))))))

Næste projekt er to stk IIfx´ere, der ikke starter - strømforsyning?
(Det får vente lidt)

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-05-03 08:46

Morten Lind wrote:

> Næste projekt er to stk IIfx´ere, der ikke starter - strømforsyning?
> (Det får vente lidt)

Mac II fx'er der ikke vil starte, skal bare ha' nogle nye batterier,
og det er vel at mærke 2 stk. pr. maskine.

Mac II fx er en speciel maskine, den har selvstændige hjælpeproces-
sorer på de forskellige porte, og mange andre smarte ting, set med
datidens øjne, var det en megga-super-kraftig computer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-05-03 09:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> sorer på de forskellige porte, og mange andre smarte ting, set med
> datidens øjne, var det en megga-super-kraftig computer.

Hej Niels - jeg har givet dem batterier, det hjælper ikke, men det
virker også som om kontakten bag på er i stykker?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 02:51

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Det véd jeg da ikke - sådan har jeg fået den?

Det kunne tyde på, at der har siddet en disk mere i den på ID 0, - formentlig så
en større disk...

> Og hvordan i den vide verden skulle jeg bære mig ad med det? Jeg er
> falleret rocksanger og afdanket billedkunstner kosmopolitisk
> exilflygtning - så det véd jeg ikke noget om))))))))))

Bagpå scanneren sidder der et lille vindue med to små kanpper - én foroven og én
forneden. Imellem dem der der et lillebitte vindue med tal i. - Den kan du
skifte rundt på fra tallene 0-9 (ja, OneScanner har 9 ID numre). - Tryk på en af
de små kanpper til den viser ID 6...)

> Den sidder som systemprofiler siger - og jeg terminerer ikke
> nogetsomhelst - højst nogle liberiske skovsnegle(terminatorsnails)

OK, - har du andre SCSI enheder sat til, - fx. en ekstern harddisk eller en
ekstern CD-R/RW brænder, så sæt kablet fra computeren til scanneren først og fra
det andet stik på scanneren sætter tu den til fx. brænder/HD. De fleste eksterne
harddiske og brændere har autoterminering, så de virker også som terminator for
scanneren. Husk at tage den 'sorte klods' fra, før du prøver at sætte et kabel
i.

> Ingen udposning på kablet - véd godt, hvad du mener - det er et helt
> normalt(gammelt) kabel.

OK, så er der ingen terminator på. Sidder scanneren som enten eneste eksterne
enhed eller sidst, så skal den termineres. Se ovenfor og den anden mail.

Mangler du kabler med terminator, så har jeg vist nok en del liggende, - jeg har
ihvertfald mindst 5 af dem...

> Nej, men det har jeg nu - jeg lod den være tændt natten over, startede
> maskinen hér til morgen og scannede et billede.......

Så _må_ det være termineringen, der er noget galt med.

> Uha, uha.......den vælger har jeg tjekket mange gange - der er ingen
> driver, der kan vælges. Driveren ligner en flatbedscanner med åbent låg
> - fra siden/blå - og ligger i mappen udvidelser i systemmappen.

Du har en OS 9.x CD? - Brug så 'TomeViewer' til at åbne den fil, der hedder
'Store Systemdele' og marker 'Apple OneScanner' og arkiver den på skrivebordet.
Bagefter smider du den over den lukkede systemmappe og klikker OK og genstarter.
Åbn Vælger og så skulle der meget gerne ligge en driver dér til scanneren.
Marker den så en enkelt gang, og du vil formentlig få en besked om en eller
anden form for autoopsætning.. Klik så lige igen på din printerikon og luk
Vælger. ...et comme si, comme sa, c'est finis!.

> [...]
> Jer.
>
> Som sagt, scanneren virker efter hensigten og tusinde tak til alle Jer,

Hehe... spørg dog løs... Der er mange som dig, der enten kun har haft de nyeste
maskintyper eller som aldrig har haft en Mac før, og som så får en 'olding' for
at prøve hvad Mac er, - de spørger da også her i gruppen...

> Næste projekt er to stk IIfx´ere, der ikke starter - strømforsyning?
> (Det får vente lidt)

Når det er et par så gamle fyre, så er det nok nærmere PRAM batterierne, der er
døde.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-05-03 06:44

moth@mothsoft.dk (mogens thyregod) writes:
>Om muligt skader det sikkert heller ikke, at scanneren sidder på samme
>SCSI- bus, men som sagt blot ukvalificerede bud på løsning

Det er simpelthen rigtigt - bølge!

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-05-03 06:45

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Det er korrekt, at scanneren skal være tændt før computeren selv.
Nej, de skal bnare være tændt før du åbner din scanningssoftware eller de
programmer du scanner fra.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 02:20

Hej Frank

Ikke de Agfa scannere, jeg har / har haft. - De nægter simpelthen at virke,
hvis de ikke har været tændt før computerstart...

Frank Løkkegaard wrote:

> Nej, de skal bnare være tændt før du åbner din scanningssoftware eller de
> programmer du scanner fra.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 08:00

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Ikke de Agfa scannere, jeg har / har haft. - De nægter simpelthen at
>virke,
>hvis de ikke har været tændt før computerstart...
Hmm, det er sgu lidt mystisk dette her - netop det at have scanneren tændt
før Mac'en startes virkede jo også for Morten. Og det svarer til dine
erfaringer. Jeg har i mellemtiden tjekket om jeg havde problemer med
henholdsvis en Microtek og en Agfa. Det havde jeg ikke, blot scannerne var
tændt før Photoshop blev åbnet. Tjaaa, der er vel kun tilbage at
konstatere at livet er mangfoldigt )

Frank Løkkegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-05-03 11:02

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> henholdsvis en Microtek og en Agfa. Det havde jeg ikke, blot scannerne var
> tændt før Photoshop blev åbnet. Tjaaa, der er vel kun tilbage at

Nemlig, Frank......det er med til at gøre det værd at leve))
M, der afprøver din måde i aften)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)