Skaléring af billeder i PageMaker
Fra : Martin Petersen

Dato : 13-05-03 08:04

Der sidder nok et par dtp-eksperter her, så ...:

Jeg sidder og layouter vores beboerblad i PageMaker. Det skal "trykkes
rigtigt", med postscript og alt det ...
Spørgsmålet er: Kan jeg skalere lidt op og ned på mine 300 dpi billeder
inde i PageMaker, eller bør man altid "gå ud" igen og skalere til
korrekt størrelse i sit billedbehandlingsprogram. Billederne er ikke
"included in publication", men ligger i en mappe ved siden af, som PM så
linker til.

Det lylder umiddelbart bøvlet at man FØRST skal sidde der og tilpasse og
lave det rigtig fint, og så slette alle billederne, og gå "ud" og
skalere "originalerne" til rigtig størrelse inden man så sætter ind
igen.

Hvilken betydning kan det få for kvaliteten hvis man "kun" skalerer inde
i PM?

v.h
den dovne layouter
MartinP

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-05-03 08:23

Martin Petersen wrote:
> [...]
> igen.
>
> Hvilken betydning kan det få for kvaliteten hvis man "kun" skalerer inde

Hej dovne

Du kan roligt skalere billederne ned i størrelse i PM.

Hvis du vil skalere dem op, så skal det nok ikke være mere end 20 %.
Du skal huske på, at uanset om du skalerer billederne op i PM, eller i
et billedbehandlingsprogram, så mister du kvalitet.

mvh
Ole-J

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-05-03 08:38

Ole Jensen <o-jensen@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> Du skal huske på, at uanset om du skalerer billederne op i PM, eller i
> et billedbehandlingsprogram, så mister du kvalitet.

Fedest!
v.h
MartinP