Windows-CD
Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 10:03

God søndag til alle......

Nu overgiver jeg mig.......

Er det virkelig rigtigt, at Windows 98SE ikke kan.....nej, for det kan
den godt med spil.

Projekt:

1 stk 18MB PDF på en CD skal åbne af sig selv, uanset hvilket
styresystem, der bruges.

Mac OS intet problem.

Win98SE - stort problem.....
(Ikke at åbne fra START/KØR/GENNEMSE/E-DREV/PDF/ÅBNE/OK

Det er (fandenmig) syv kommandoer for at læse en bog - det kan ikke være
rigtigt......

Jeg har prøvet at vedlægge en info-fil i CD´ens rod - ja, jeg har
vedlagt snart seks forskellige.

1.: [autorun]
open=start.exe/AcrobatReader Borgervaebning.pdf
icon=btw.ico
label=BTW

2.: [AUTORUN]
shellexecute=Borgervaebning.pdf
icon=Borgervaebning.pdf

3.: [autorun]
open=/Acrobat/Acrobat.exe Borgervaebning.pdf
icon=btw.ico
label=BTW

4.: tre andre, der ligner 1 og 3 med forskellige kombinationer af samme
indhold.

Så håbede jeg, Toast Titanium kunne klare den lille detaille, men nej -
desværre
(medmindre jeg skal gøre noget i Toast, som jeg ikke ved - jeg har først
prøvet Toast her til formiddag)

Det eneste, de autorunkommandoer bevirker er, at Windows siger, at den
ikke kan finde programmet Acrobat.exe....

Men det har jeg også på CD´en - der er to installere på CD´en - ém til
Mac og én til Windows - helt officielle installere fra Adobes
ReaderExchaceProgram.

Det var dét, jeg prøvede at tage højde for i "autorun#3" ovenover......

Så nu vil jeg gerne spørge Jer, om I véd, hvordan pokker man kan brænde
en CD, indeholdende 2 stk. README(.rtf & .html) 2 stk. Reader-installere
samt selve bogen, som er en enkelt PDF-fil således, at CD´en opfører sig
på en WindowsPC nøjagtig som på en Machintosh.

Jeg er iøvrigt klar over, at Windows kun er gearet til at forstå
"autorun.inf" som åbning af enten .exe eller .com, og at man kan købe et
program, der hedder StarterFile, der "overruler"(véd ej, hvad det hedder
på dansk) den begrænsning, men det program kan jeg ikke bruge på en
Machintosh(tror jeg(?)).

I håbet om, I synes det er en interessant opgave))

Hej fra
Morten, der edermanemig er træt af Windows

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Jens

Dato : 11-05-03 10:24

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Men det har jeg også på CD´en - der er to installere på CD´en - ém til
> Mac og én til Windows - helt officielle installere fra Adobes

Som jeg læser ovenstående har du lagt en Acrobat-installer på CD'en -
ikke selve Acrobat programmet (acrobat.exe) - som Windows følgelig ikke
kan finde

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 11:50

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Som jeg læser ovenstående har du lagt en Acrobat-installer på CD'en -
> ikke selve Acrobat programmet (acrobat.exe) - som Windows følgelig ikke
> kan finde
>
> Jens

Så har jeg ikke udtrykt mig klart nok.....Acrobat Reader ligger i en
mappe, der hedder AcrobatReader 5.1Windows og indeni den ligger
AcroReader51_DAN_full.exe

Og mappen har jeg taget højde for i "autorun.inf"

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-05-03 15:12

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Så har jeg ikke udtrykt mig klart nok.....Acrobat Reader ligger i en
> mappe, der hedder AcrobatReader 5.1Windows og indeni den ligger
> AcroReader51_DAN_full.exe

Det skal være installeret på PCen før du kan køre en pdf fil. Det er ikke
nok at installeren ligger på CDen.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 16:54

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Det skal være installeret på PCen før du kan køre en pdf fil. Det er ikke
> nok at installeren ligger på CDen.
>
> Martin

Den er OGSÅ installeret på PC´en - hjælper stadig ikke noget, Martin...
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-05-03 14:55

Hej Morten

Har du tænkt på at spørge nogle PC-folk????

> [...]

> samt selve bogen, som er en enkelt PDF-fil således, at CD´en opfører sig
> på en WindowsPC nøjagtig som på en Machintosh.

Øh du skal altså ikke have installeren til readeren til at læse bogen
vel? Så er du jo nok nødt til at lave selve programmet på CD'en også,
ikk'?

> [...]
> program, der hedder StarterFile, der "overruler"(véd ej, hvad det hedder
> på dansk) den begrænsning, men det program kan jeg ikke bruge på en

Nej det kan du jo nok ikke uden softwin; men har du brug for at bruge
det?

> I håbet om, I synes det er en interessant opgave))
>
> Hej fra
> Morten, der edermanemig er træt af Windows

Tak det er du jo ikke den eneste, der er; derfor er vi vel her

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 17:02

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> det?

> Tak det er du jo ikke den eneste, der er; derfor er vi vel her

Jamen hvordan pokker får spilproducenterne deres spil til at åbne - af
sig selv?????

Og jeg er ligeglad, hvem, hvad & hvilket program, der læser/åbner
bogen.....jeg skal bare kunne sætte CD´en i en riskoger med vinduer på,
og så skal CD-ikonet poppe op på skærmen - ligesom på en Mac.

Målgruppen for bogen/CD´en er måske 25 pensionerede generaler i dette
land, to eller tre museer og så hofmarskallatet og jeg kan da ikke
forlange, at de skal kunne finde ud af at åbne en bog på en CD - hvis
øvelsen kræver mere end at sætte den i drevet, vel?

Møgjob

Hej fra
Morten, der ender med at skulle betale mig fra det - og dét ville jo
være surt, ikke sandt..........))))))
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-05-03 23:26

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jamen hvordan pokker får spilproducenterne deres spil til at åbne - af
> sig selv?????

Aha, det har vel ikke noget at gøre med, at der kan startes en exe-fil,
når CD'en sættes i med sådan en autorun-kommando?

Måske kunne den starte en .bat, som du så kunne lave, så den kunne en
masse???

Spørg lige nogle PC-folk, jeg sender dig lige en bekendts e-post
offliste.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-05-03 18:47

On Sun, 11 May 2003 11:02:34 +0200, Morten Lind wrote:

> Det eneste, de autorunkommandoer bevirker er, at Windows siger, at den
> ikke kan finde programmet Acrobat.exe....

Den hedder da vist også acroread.exe, gør den ikke?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 19:17

> Den hedder da vist også acroread.exe, gør den ikke?

Det står der også i det tredie indlæg af mine.
M.
(Undskyld, jeg vrisser)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-05-03 20:08

On Sun, 11 May 2003 20:16:38 +0200, Morten Lind wrote:

> Det står der også i det tredie indlæg af mine.

Ikke så vidt jeg kan se. Et nøjere tjek viser også at den hedder
acrord32.exe (på en WinXP tihvertifald).

Hvorfor autostarter du ikke bare en web-side, så kan folk også vælge at
installere readeren, læse læs mig-filen eller læse pdf-bogen via nydelige
links? IE kan du være ret sikker på at Windåserne har.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 20:45

> [...]
> installere readeren, læse læs mig-filen eller læse pdf-bogen via nydelige
> links? IE kan du være ret sikker på at Windåserne har.

Hej Martin....

Det var også mit udgangspunkt - egentlig var udgangspunktet et helt
site(lokalt) - men forfatteren bryder sig ikke om udseendet på et
browservindue.

Når der skal vælges mellem to onder, falder valget på Acrobatvinduet.
Bogen er konstrueret i Acrobat og der er masser af links. Og de er
nydelige.

Jeg kan ikke gå ud fra, at folk sidder med XP. Min fællesnævner hedder
Win98/98SE, og hvad readeren hedder, gør jeg mig ikke klog på udover,
hvad Adobe kalder den.

Og den udgave jeg har fået gennem Adobes distributionsprogram til
flytbare medier, hedder altså AcroReader51_DAN_full.exe - som nævnt i
mit tredje indlæg

Men du har en pointe......hvis jeg kan autostarte en html-side kunne jeg
komme tættere på.

Og véd du så, hvordan man gør dét?

Det skal være sådan, at CD´en puttes i riskogernes drev, og så skal der
ske noget, der udførligt og pædagogisk fører brugeren videre.

Og kommandogangen skal være kort.

Det må ikke være sådan, at brugeren skal vide, om Acrobat Reader er
installeret. Hvis den ikke er, skal det bare ske.

Vi to véd så godt, at der nok ikke findes ret mange maskiner UDEN A. R.,
men slutproduktet er en kommerciel enhed og skal derfor virke.

Jeg gik i min håbløse naivitet ud fra, at når man kan lægge millioner af
transistorer på en chip på størrelse med en 10-øre, så kunne det da ikke
være svært at få Windows til at åbne en CD, uden at skulle igennem seks
eller syv kommandoer.

Jeg kunne også bare være ligeglad og trykke en brugsanvisning på
coveret:

"Hvis du sidder med Windows 98 eller nyere, skal du efter ilægning af CD
i CD-drev føre musemarkøren på skærmen ned i venstre hjørne og trykke på
det knaplignende felt, hvorpå der står START.

Dette vil medføre, at der åbnes en kolonne af ................."

Kan du se, hvad jeg mener?

Men nye og også andre inputs er mere end velkomne, og véd du det med
websiden - der skal åbne af sig selv - så bare kom med det.

Evig taknemmelig vil jeg være dig ))))

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-05-03 21:06

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Det må ikke være sådan, at brugeren skal vide, om Acrobat Reader er
> installeret. Hvis den ikke er, skal det bare ske.

Det kan du ikke uden at skreve et program der tjekker om den er
installeret.

Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-03 21:27

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Det kan du ikke uden at skreve et program der tjekker om den er
> installeret.
>

> Martin

Ja, du har nok ret
Tak fra
Morten
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-05-03 21:31

On Sun, 11 May 2003 21:45:04 +0200, Morten Lind wrote:

> Hej Martin....
>
> Det var også mit udgangspunkt - egentlig var udgangspunktet et helt
> site(lokalt) - men forfatteren bryder sig ikke om udseendet på et
> browservindue.

Det kan jo åbnes så man ikke ser at det er et browservindue. Du har vel
set pop-up rekvalmer før, har du ikke?

> Når der skal vælges mellem to onder, falder valget på Acrobatvinduet.
> Bogen er konstrueret i Acrobat og der er masser af links. Og de er
> nydelige.

Hvis du autostarter pdf-filen, så skal du være sikker på at Acrobat
Reader er installeret. Det kan du ikke gøre med en simpel autostart-fil.

> [...]
>
> Og den udgave jeg har fået gennem Adobes distributionsprogram til
> flytbare medier, hedder altså AcroReader51_DAN_full.exe - som nævnt i

Ja, det er installeren. Selve programmet hedder det jeg siger det hedder.

> Men du har en pointe......hvis jeg kan autostarte en html-side kunne jeg
> komme tættere på.
>
> Og véd du så, hvordan man gør dét?

[autorun]
OPEN=start index.htm

Det virker på Win95, 98 og Me, men ikke andre.

Din version med shellexecute virker kun fra Win2K og frem. Hvis du skal
have en løsning med en ren autostart af pdf'en, der skal virke på alle
versioner af Winblows, så skal du bruge noget Winblows-software til at
generere diverse filer med.

> [...]
>
> Det må ikke være sådan, at brugeren skal vide, om Acrobat Reader er
> installeret. Hvis den ikke er, skal det bare ske.

Så skal du lege med en bat-fil til din autostart. Alternativt noget
javascript, der installerer Acrobat Reader hvis dens plug-in ikke er
installeret.

Batfilen kunne se således ud (sakset andetsteds fra og modificeret):

@echo off

rem check for existance of Adobe program if exist
C:\progra~1\adobe\acrord32.exe goto inst_ok

rem run setup
\AcroReader51_DAN_full.exe
echo Wait until setup is completed
pause

:inst_ok
rem run adobe with the pdf
C:\progra~1\adobe\acrord32.exe \Borgervaebning.pdf

> Vi to véd så godt, at der nok ikke findes ret mange maskiner UDEN A.
> R., men slutproduktet er en kommerciel enhed og skal derfor virke.

Der findes masser af Windåser uden Acrobat Reader. Det er ikke en del af
hverken Windows- eller Office-installationen.

> [...]
> kunne det da ikke være svært at få Windows til at åbne en CD, uden
> at skulle igennem seks eller syv kommandoer.

Man kan altså bladre sig ind til pdf-filen på en Windåse på samme
måde som man gør det på en Mac. De har også noget der hedder en
stifinder. Hele operationen kan klares med skadedyret.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-03 07:59

> Det kan jo åbnes så man ikke ser at det er et browservindue. Du har vel
> set pop-up rekvalmer før, har du ikke?

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men lidt overflødigt nu, da bogen jo er
færdig

> Hvis du autostarter pdf-filen, så skal du være sikker på at Acrobat
> Reader er installeret. Det kan du ikke gøre med en simpel autostart-fil.

Det er jeg klar over - det fremgår også af README, at den skal
installeres, hvis den ikke er det - jeg var lidt for hurtig med at sige,
at det skulle den selv klare, sorry

> Ja, det er installeren. Selve programmet hedder det jeg siger det hedder.

OK

> [autorun]
> OPEN=start index.htm

Fint tak - det prøver jeg..........

> Det virker på Win95, 98 og Me, men ikke andre.

Kan man så lægge forskellige udgaver af [autorun] på - altså én, der
læses, hvis det er 2000 og XP og så dén, du nævner?

> [...]
> have en løsning med en ren autostart af pdf'en, der skal virke på alle
> versioner af Winblows, så skal du bruge noget Winblows-software til at

OK.....gentag: - tidligere/i begyndelsen af tråden fortalte jeg om et
Windowsprogram, der hedder StarterFile og som "overruler" Windows´
begrænsning i autorun til kun at læse .exe & .com

Hvis jeg købte det program - installerede det på en Windåze - og brændte
produktet(PDF-bogen) derfra - ville den så kunne læses på en Machintosh,
på samme måde, som vi er vant til?

> [...]
>
> :inst_ok
> rem run adobe with the pdf
> C:\progra~1\adobe\acrord32.exe \Borgervaebning.pdf

OK - tusind tak, Martin......det hér gemmer jeg, men som nævt ovenover
var jeg lidt for hurtig - er A.R. ikke installeret, må de installere den
- derfor også "exchange-installere" vedlagt Men de skal jo så gøres
opmærksom på det, ikke sandt

> Man kan altså bladre sig ind til pdf-filen på en Windåse på samme
> måde som man gør det på en Mac. De har også noget der hedder en
> stifinder. Hele operationen kan klares med skadedyret.

Ja, ja......og det virker også fint - men det er for omstændigt

Men tusinde tak til alle, der bidrog, jeg melder tilbage, når jeg er
kommet lidt videre

(hvad skulle jeg gøre uden Jer?
Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-05-03 14:23

On Mon, 12 May 2003 08:58:57 +0200, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men lidt overflødigt nu, da bogen jo er
>færdig

Det kan jo være at du får en ny opgave...

>Det er jeg klar over - det fremgår også af README, at den skal
>installeres, hvis den ikke er det - jeg var lidt for hurtig med at sige,
>at det skulle den selv klare, sorry

Så lav read-me filen som en html-fil og autostart den. Der kan du så
have en link til installeren og en til pdf-filen.

>Kan man så lægge forskellige udgaver af [autorun] på - altså én, der
>læses, hvis det er 2000 og XP og så dén, du nævner?

Nope.

>OK.....gentag: - tidligere/i begyndelsen af tråden fortalte jeg om et
>Windowsprogram, der hedder StarterFile og som "overruler" Windows´
>begrænsning i autorun til kun at læse .exe & .com

Og den slags programmer er din eneste mulighed hvis du vil dække alle
Win-versioner.

>Hvis jeg købte det program - installerede det på en Windåze - og brændte
>produktet(PDF-bogen) derfra - ville den så kunne læses på en Machintosh,
>på samme måde, som vi er vant til?

Ja. Der bliver dog muligvis et problem med installeren af
Mac-versionen af Acrobat Reader. Jeg ved at Nero kan brænde
HFS-format.

> [...]
>var jeg lidt for hurtig - er A.R. ikke installeret, må de installere den
>- derfor også "exchange-installere" vedlagt Men de skal jo så gøres

Jo, og det fik du et forslag til i forrige indlæg (detektion af
plug-in).

Hvordan skal Mac-brugerne åbne filen?

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-03 14:49

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Det kan jo være at du får en ny opgave...

Hæ, hæ......ja, det ku´ jo være

> Så lav read-me filen som en html-fil og autostart den. Der kan du så
> have en link til installeren og en til pdf-filen.

Tror også, det er den bedste løsning.

> Ja. Der bliver dog muligvis et problem med installeren af
> Mac-versionen af Acrobat Reader. Jeg ved at Nero kan brænde
> HFS-format.

Hmm.........(?)

> Jo, og det fik du et forslag til i forrige indlæg (detektion af
> plug-in).

Yep, & tak

> Hvordan skal Mac-brugerne åbne filen?

Ligesom vi plejer...... Man sætter en CD i drevet og dobbeltklikker
på det CDikon, der dukker op på skrivebordet - i det åbne vindue
dobbeltklikker man på "bogen"/readme eller installer eller......

Intuitivt, du véd))))

Og sådan sku´ det også være for de stakler, der er prakket en WindowsPC
på.......

Jeg arbejder i hvert fald videre med html-løsningen - forløbig
tak.....hvis den er holdbar - løsningen altså - slipper jeg udenom
StarterFile & Nero, og det vil jeg helst

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-05-03 19:55

On Mon, 12 May 2003 15:48:49 +0200, Morten Lind wrote:

> Hmm.........(?)

Svjv har en Mac-programfil det ikke godt med at ligge på en
ISO9660-partition.

> [...]
> på det CDikon, der dukker op på skrivebordet - i det åbne vindue
> dobbeltklikker man på "bogen"/readme eller installer eller......

Der skal eet ekstra dobbeltklik til på en Windåse for at nå samme sted
som på Mac'en.

> Og sådan sku´ det også være for de stakler, der er prakket en
> WindowsPC på.......

En instruktion der lyder noget ala

1.Dobbeltklik på ikonet "Min Computer" [illustration]
2.Dobbeltklik på Borgervaebning[illustration] (du indsætter naturligvis
et fint ikon til CD'en og kalder den Borgervaebning)
3.Dobbeltklik på Borgervaebning{pdf/html - filendelsen kan garanteret ikke
ses}[illustration]

Hvis punkt 3 vælges som en html-løsning med detetktion af plug-in, så kan
den fortælle at man skal installere Acrobat Reader. Hvis du vælger at man
skal dobbeltklikke direkte på pdf'en, så kan det næste punkt lyde
nogenlunde således:

4. Hvis Windows siger at den ikke kan finde et egnet program til at åbne
borgervaebning med, så skal du installere Acrobat Reader ved at
dobbeltklikke på AcroReader51_DAN_full.exe [illustration] og følge
instruktionerne på skærmen.

> Jeg arbejder i hvert fald videre med html-løsningen - forløbig
> tak.....hvis den er holdbar - løsningen altså - slipper jeg udenom
> StarterFile & Nero, og det vil jeg helst

Der er jo altså stadigvæk de begrænsninger jeg beskrev tidligere, nemlig
at den samme autostart-fil ikke fungerer på hhv Win95, -98, Me og WinNT,
-2k, XP.

Så vidt jeg forstod, så var bogen en ret limited edition, så du kan også
bare sige "op i røven med det", og så lave en CD til 95, 98 og Me, en til
NT, 2K og XP og en til Mac. Det vil gøre projektet et par hundrede kr
dyrere, men du får en løsning alle* helt sikkert kan bruge.

* Medmindre du løber ind i en OS/2-bruger.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 07:53

> Svjv har en Mac-programfil det ikke godt med at ligge på en
> ISO9660-partition.

Hvorfor ikke?

> Der skal eet ekstra dobbeltklik til på en Windåse for at nå samme sted
> som på Mac'en.

Dén vej lyder OK

> [...]
> et fint ikon til CD'en og kalder den Borgervaebning)
> 3.Dobbeltklik på Borgervaebning{pdf/html - filendelsen kan garanteret ikke

Særlig med den forklaring - men hvis bedstefar låner lil´nikkelajs PC og
den har både CD-drev & brænder, så er der jo TO CD-ikoner, man kan
trykke på

> [...]
> borgervaebning med, så skal du installere Acrobat Reader ved at
> dobbeltklikke på AcroReader51_DAN_full.exe [illustration] og følge

Jeg taler med forfatteren/udgiveren senere idag og præsenterer ham for
mulighederne.

> Der er jo altså stadigvæk de begrænsninger jeg beskrev tidligere, nemlig
> at den samme autostart-fil ikke fungerer på hhv Win95, -98, Me og WinNT,
> -2k, XP.

Martin......jeg har lige afprøvet dit forslag......det virker. På
Win98SE.....

Åbner "denne computer" og her ses et fint Windowsikon, der er navngivet
"BORGERVAEBNING" - så langt, så godt.

Men så kan Win ikke finde AR, selvom den er installeret, så det bliver
nok en forklaring om installation.....(?)

> [...]
> dyrere, men du får en løsning alle* helt sikkert kan bruge.
>
> * Medmindre du løber ind i en OS/2-bruger.

Jeg forelægger muligheden, tak.

Det er pænt af dig at lægge så meget energi i det, tak(også til I andre)

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-03 12:29

On Tue, 13 May 2003 08:53:14 +0200, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Hvorfor ikke?

Jeg mener helt bestemt at ressource-grenen har det med at forsvinde.

>Særlig med den forklaring - men hvis bedstefar låner lil´nikkelajs PC og
>den har både CD-drev & brænder, så er der jo TO CD-ikoner, man kan
>trykke på

Det er derfor du skal give CD'en et navn og et fint ikon og bruge
samme i vejledningen. Så skal bedstefar bare finde det ikon på
computeren, der svarer til det i vejledningen.

>Martin......jeg har lige afprøvet dit forslag......det virker. På
>Win98SE.....

Jeps, men så virker det ikke på en Win2K eller XP.

> [...]
>
>Men så kan Win ikke finde AR, selvom den er installeret, så det bliver
>nok en forklaring om installation.....(?)

Hvordan prøver du at åbne dokumentet?

>Jeg forelægger muligheden, tak.
>
>Det er pænt af dig at lægge så meget energi i det, tak(også til I andre)

Jamen velbekommen da.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 12:58

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvordan prøver du at åbne dokumentet?

Dobbeltklikker naturligvis....... findes der andre
måder))))))))))))?

> Jamen velbekommen da.

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-05-03 20:24

Hej Morten

Jeg kommer lige tilbage i denne tråd

> Jeg mener helt bestemt at ressource-grenen har det med at forsvinde.

Det har Martin ganske ret i; men hvorfor laver du den ikke som en hybrid
CD???

Det kræver (er meget nemmere) at du gør det på Mac'en; men så laver du
et projket med fælles filer, (dvs PDF'en og HTML dimserne og readme, og
så laver du nogle filer, der er specifikke for win og nogle, der er
specifikke for Mac.

Eneste problem kan blive, at Mac'en vil kunne komme af med at åbne begge
"sessions", så der altså dukker både MAc- og windelen op på
skrivebordet.

Men det er vist kun, hvis man har et eller andet 3-parts installeret.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 21:05

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Morten

Hej Seb

> Jeg kommer lige tilbage i denne tråd

> Det har Martin ganske ret i; men hvorfor laver du den ikke som en hybrid
> CD???

AURGH......jeg har ikke bestilt andet......den er brændt snart hundrede
gange i forskellige udgaver - men ALLE gange som hybrid - både med
discburner og toast

> Det kræver (er meget nemmere) at du gør det på Mac'en;

Er gjort.......hele tiden, alle gangene

> [...]

> Eneste problem kan blive, at Mac'en vil kunne komme af med at åbne begge
> "sessions", så der altså dukker både MAc- og windelen op på

Nej, nej - det er ikke noget problem - det gør den ikke.......øhhhh,
Sebastian......har du læst den del af tråden, du har været væk fra?(hæ,
hæ)

Nej spøg til side Seb, men Martin & Jørgen har hjulpet mig MEGET langt,
og jeg holder lige et par dage fri fra det - så det kan bundfælde -
ligesom cognac

Og jeg husker skam også dit generøse tilbud om brændingen, men en
hybridCD er ikke et problem at lave.

Det er selve processen med åbningen af CD´en på en Windowsmaskine, der
skal simplificeres.

Det ultimative resultat viste bogens omslag på skærmen, ti sekunder
efter, man havde lagt CD´en i drevet.

Hvis du kan det, så ..............

Hej fra
Morten

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-05-03 22:42

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nej, nej - det er ikke noget problem - det gør den ikke.......øhhhh,
> Sebastian......har du læst den del af tråden, du har været væk fra?(hæ,
> hæ)

Jo jo, men jeg tænkte vist ikke så godt ,_()

> [...]
> ligesom cognac
>
> Og jeg husker skam også dit generøse tilbud om brændingen, men en

OK, fint nok.

> Det er selve processen med åbningen af CD´en på en Windowsmaskine, der
> skal simplificeres.

Hmm, de er dumme de maskiner, spørg dem to, jeg sendte dig om.

> Det ultimative resultat viste bogens omslag på skærmen, ti sekunder
> efter, man havde lagt CD´en i drevet.

Hmm, hvad med at sprørg nogle af spilfabrikanterne? Dem der laver
børnespil, de gør jo den slags!

> Hvis du kan det, så ..............

Beklager, men det gør spillet "Bamses Cirkus", som de lige har fået på
vort bib, og som fruen så i Føtex i dag, så måske???

/Seb

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-05-03 09:04

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> @echo off
>
> rem check for existance of Adobe program if exist
> C:\progra~1\adobe\acrord32.exe goto inst_ok

Tjo men det virker kun hvis programet er isntalleret på den placering...

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-05-03 10:58

On 12 May 2003 10:04:12 +0200, Martin Schultz <di020172@brok.diku.dk>
wrote:

>Tjo men det virker kun hvis programet er isntalleret på den placering...

Naturligvis, men der er det standardiserede sted at installere det.
Hvis folk selv ændrer hvor programmet skal lægges, så kan de også selv
finde ud at at åbne et pdf-dokument.

Fra : J. A. Langdorf-Joerg~

Dato : 12-05-03 16:35

On 20030512/1548, Morten Lind wrote in message
<1fuurkg.owr9xsotj7dxN%mortenlind@mac.com>:

> [...]
>
> Intuitivt, du véd))))
>
> Og sådan sku´ det også være for de stakler, der er prakket en

Paa en BlimpDOS-maskine vil man smide CD'en i drevet og enkelt- eller
dobbeltklikke[1] paa det CD-ikon der altid er at finde under "My
Computer"[2]. I det vindue der nu er aabent klikker man paa bogen,
readme, AR-installeren eller whatever.

Men som jeg har laest dine andre posts i denne traad, skal denne proces
vaere automatiseret paa Gates-bokse? Hvorfor forskellen?

/Joergen

[1] - Afhaengigt af maskinens eller brugerens opsaetning.
[2] - Eller paa desktop'en - brugerens afgoerelse.

--
The address in the From: header is valid, but rarely checked.
To mail me, use this (and have a good reason!):

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-03 16:53

J. A. Langdorf-Joergensen <hilleroed@engineer.com> wrote:

> [...]
>

> /Joergen
>

> [1] - Afhaengigt af maskinens eller brugerens opsaetning.
> [2] - Eller paa desktop'en - brugerens afgoerelse.

Hej Jørgen.....
Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du mener?

CD´en skal kunne lægges i en hvilken som helst gængs computer, og
indholdet skal kunne tilgås uden hierakisk stistruktur.

CD´ens målgruppe er (måske/sandsynligvis) ikke computerbrugere og er med
stor sandsynlighed over deres bedste alder(positivt ment).

For så vidt de overhovedet har computeradgang, gås der ud fra, at
størstedelen er "Gates-bokse"

Hej fra
Morten, der håber, det var det rigtige, jeg svarede på)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : J. A. Langdorf-Joerg~

Dato : 13-05-03 10:23

Jamen jeg mener skam det samme som Martin Edlich skrev:

"Der skal eet ekstra dobbeltklik til på en Windåse for at nå samme sted
som på Mac'en."

Og lad mig tilfoeje: Der skal _hoejst_ eet ekstra dobbeltklik til.
Afhaengigt af maskinens opsaetning kan det faktisk fungere lige som du
skrev i <1fuurkg.owr9xsotj7dxN%mortenlind@mac.com>, uden yderligere
anstrengelser.

/Joergen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 12:31

> [...]

> Og lad mig tilfoeje: Der skal _hoejst_ eet ekstra dobbeltklik til.
> Afhaengigt af maskinens opsaetning kan det faktisk fungere lige som du

Jo, tak skal du have, Jørgen - det er pænt af dig.

Nu er det hele ved at falde ned på de rigtige kontakter - jeg var jo
længe ikke opmærksom på "denne computer", men havde stirret mig blind på
"START" > KØR > osv - osv.....

Men nu er jeg på sporet......og jeg (tror, jeg) har fanget det)

Tak igen, mange hilsener fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : J. A. Langdorf-Joerg~

Dato : 13-05-03 13:03

On 20030513/1331, Morten Lind wrote in message
<1fuwg1a.91l12s13akc3eN%mortenlind@mac.com>:

> Tak igen,

Selv tak; glaeder mig hvis jeg har vaeret til hjaelp.

/Joergen