E-Mail
webnoob 5265
MX record
Fra : jens

Dato : 15-05-03 12:00

Hej NG

Kan man finde et domænes MX ip via en simpel cmd commando ?

mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-03 12:29

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> Kan man finde et domænes MX ip via en simpel cmd commando ?

Ja. Kig på host(1) eller dig(1). De følger som standard med de fleste
former for Unix, og ellers kan de hentes på nettet. Fx:

$ host -t mx bunk.cc
bunk.cc mail is handled by 10 mail.bunk.cc.
bunk.cc mail is handled by 100 mailgate.cybercity.dk.

Eller med dig:

$ dig -t mx bunk.cc

; <<>> DiG 9.2.1 <<>> -t mx bunk.cc
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 35685
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 2

;; QUESTION SECTION:
;bunk.cc. IN MX

;; ANSWER SECTION:
bunk.cc. 7200 IN MX 100 mailgate.cybercity.dk.
bunk.cc. 7200 IN MX 10 mail.bunk.cc.

;; AUTHORITY SECTION:
bunk.cc. 7200 IN NS ns4.zoneedit.com.
bunk.cc. 7200 IN NS ns.szn.dk.
bunk.cc. 7200 IN NS ns.bunk.cc.
bunk.cc. 7200 IN NS ns1.zoneedit.com.

;; ADDITIONAL SECTION:
mail.bunk.cc. 7200 IN A 212.242.94.26
ns.bunk.cc. 7200 IN A 212.242.94.26

;; Query time: 9 msec
;; SERVER: 212.242.94.26#53(212.242.94.26)
;; WHEN: Thu May 15 13:27:51 2003
;; MSG SIZE rcvd: 201

--
Jacob - www.bunk.cc
Are you having fun yet?

Fra : jens

Dato : 15-05-03 13:26

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Ja. Kig på host(1) eller dig(1). De følger som standard med de fleste
> former for Unix, og ellers kan de hentes på nettet. Fx:

Tak for den, men med cmd mener jeg det som ligner dos i xp...... den forstår
ikke umiddelbart de komandoer.

Det jeg mangler er et oplag på mudja.dk
MX burde pege på www.mudja.dk

Men jeg er ikke sikker på den gør det..........

mvh Jens

Fra : Henrik Walther

Dato : 15-05-03 13:44

On Thu, 15 May 2003 14:26:14 +0200, jens wrote:

> Det jeg mangler er et oplag på mudja.dk
> MX burde pege på www.mudja.dk
>
> Men jeg er ikke sikker på den gør det..........

Gå i CMD prompt, skriv NSLOOKUP og skriv herefter set type=mx

Indtast nu det pågældende domain og du får oplyst evt. MX records for
domænet.

--
Henrik Walther
http://www.winjunkie.net

Fra : jens

Dato : 15-05-03 14:44

"Henrik Walther" <spam@winjunkie.net> skrev i en meddelelse

> Gå i CMD prompt, skriv NSLOOKUP og skriv herefter set type=mx
>
> Indtast nu det pågældende domain og du får oplyst evt. MX records for
> domænet.

takker.

Det giver at :"www.mudja.dk MX preference = 10, mail exchanger =
www.mudja.dk"

http://www.mudja.dk virker, hvorfor gør mail så ikke ?
(en side 403)

mvh Jens

Fra : jens

Dato : 15-05-03 15:00

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Walther" <spam@winjunkie.net> skrev i en meddelelse

> [...]
Hehe, fordi der er et www for meget der.

mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-03 16:14

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> Det jeg mangler er et oplag på mudja.dk
> MX burde pege på www.mudja.dk

Det gør den ikke. Der er ikke nogen MX-record for mudja.dk. Der er
faktisk ikke engang en A-record for den host.

Der er en A-record for www.mudja.dk, som peger på 62.61.145.28.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nostalgia isn't what it used to be.

Fra : jens

Dato : 15-05-03 16:46

> Det gør den ikke. Der er ikke nogen MX-record for mudja.dk. Der er
> faktisk ikke engang en A-record for den host.
>
> Der er en A-record for www.mudja.dk, som peger på 62.61.145.28.

Men der er en MX på www.mudja.dk = www.mudja.dk
Det burde vel virke med mail@www.mudja.dk

Jeg har ikke adgang til DNS opsætningen hos Gratisdns på det domæne.
Det er omdirigeret hertil mens ejeren flytter.

Træls

mvh jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-03 17:10

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> Men der er en MX på www.mudja.dk = www.mudja.dk

Ja. En A-record ville i øvrigt være nok.

> Det burde vel virke med mail@www.mudja.dk

Ja.

--
Jacob - www.bunk.cc
The greatest of faults is to be conscious of none.

Fra : jens

Dato : 15-05-03 19:07

> Ja. En A-record ville i øvrigt være nok.

Vil det sige en MX record ikke er nødvendig ?

> Ja.

Og det gør det.

mvh Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-03 19:15

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev...

> Vil det sige en MX record ikke er nødvendig ?

I dette filfælde, ja. Generelt, nej.

Behold den bare i tilfælde af at der skulle være defekte mailservere
derude.

--
Jacob - www.bunk.cc
Paranoia doesn't mean the whole world isn't out to get you.

Fra : jens

Dato : 15-05-03 20:58

> I dette filfælde, ja. Generelt, nej.
>
> Behold den bare i tilfælde af at der skulle være defekte mailservere
> derude.

Den skal nu ændres til mudja.dk

Men tak for svarene.

mvh Jens