Skærme
Fijala 3554
Umuligt fænomen?
Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 09-05-03 21:57

Selve glasset på min 19" Samsung SyncMaster 900SL+
er begyndt at støde. Jeg troede ikke at glas kunne være
strømførende. Er der nogen forklaring?
Jeg har målt spændingen til omkring 100V~,
samme spænding som er på kabinettet - mellem mig
og glasset, når jeg sider med bare tæer og røre ved
trægulvet.

Når jeg ikke rører ved gulvet, så falder spændingen til
små 11V~.

Mit spørgsmål er:
Er glas virkeligt strømførende?

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©
Hushjælp søges snarest muligt:

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-05-03 22:59

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har målt spændingen til omkring 100V~,
> samme spænding som er på kabinettet - mellem mig
> og glasset, når jeg sider med bare tæer og røre ved

Hmm hvordan kan man måle på glas Hvis du sætter noget strømførende
marteriale på skærmen, og måler derfra, så lyder det nu meget rigtigt...

> Når jeg ikke rører ved gulvet, så falder spændingen til
> små 11V~.

Ja, der er ikke noget andet portentiale at måle med.. Du bliver næsten i
samme portentiale som skærmen.. Når du så rører noget der ikke har samme
portentiale for du stød.

> Mit spørgsmål er:
> Er glas virkeligt strømførende?

Tja eller legeringen er måske...

Jeg har ligeleden en 900SL+´er... Da jeg var til netparty, selvfølgelig uden
nogen jordforbindelse, sad jeg også hele tiden og fik stød af skærmen når
man sad med bare tæer... Hvis du læser bag på skærmen står der også noget i
retning af "må kun tilsluttes jordet stikkontakt"

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 24-05-03 08:07

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ebc1622$0$89578$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Selve glasset på min 19" Samsung SyncMaster 900SL+
> er begyndt at støde. Jeg troede ikke at glas kunne være
> strømførende.

Lad være med at røre ved glasset, det afsætter bare fedtede mærker :)

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 24-05-03 08:24

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Lad være med at røre ved glasset, det afsætter bare fedtede mærker :)

Det er ikke engang lyv.

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©

Fra : Henrik Hilskov

Dato : 07-06-03 21:35

jeg har arbejdet med produktion af 200" tv skærme og fænomenet du omtaler er
helt normalt..
Der manger en jordforbindelse eller den er løs. Lad være med at
fremprovokerere "stødene" da de faktisk kan ødelægge elektronikken. Jeg har
selv ødelagt en stereovideo på den måde dengang de kostede 6000 kr. og andre
ting som plastposer kan også give stød, hvorfor hardware plastposer er af en
helt special type.
Mennesker og dyr oppearbejder også statisk stød og kan skade elektronok med
det. Skal du skifte dele i din pc sørg for lige at have haft jordforbindelse
ved at røre ved din radiator.

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ecf1e06$0$97193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...