Skærme
Fijala 3554
Forskel på LCD og TFT ..?
Fra : fdhansen

Dato : 02-05-03 21:43

Hey, jeg har i den sidste uges tid kigget lidt på flat panel skærme, og
faldet over to begreber .. Jeg har læst lidt løbende igennem gruppen og jeg
kan ikke lige umiddelbart finde svar på mine spørgsmål.

Er der nogen forskel på LCD og TFT?
Hvis der ikke en en forskel, undrer jeg mig over at der nogen steder står at
skærmene både er LCD og TFT ..weird?

Jeg har forstået at det ikke går alverden om man bruger DVI eller Analog ..
Jeg mener jeg har hørt engang i tidernes morgen, at man ikke måtte sætte
fingre på LCD displays (eller var det TFT, hmmm), det ville efterlade
"sorte" mærker .. Er dette en skrøne?

Jo da, skærmen som følger med Dell et tilbud er en Dell E171FP 17" Flat
Panel Monitor
Mere info kan ses her:
http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/choose/learnmore_moni
tors_popup_flat_all_details.htm

Hvis en gad at give sit besyv med om dette er en ok skærm, udelukkende til
kontor brug (word, excel, homebanking, surf) ville jeg også blive glad!

Venligste hilsener ..

Fra : Erik W.

Dato : 02-05-03 23:40

"fdhansen" skrev ...

http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/choose/learnmore_moni
> tors_popup_flat_all_details.htm

Når du laver så lange links kan outlook express ikke vise dem korrekt. En
løsning er at gå til http://shorterlink.com og paste dit lange link ind. Så
får du returneret et kortere link du kan bruge.

Der er flere oplysninger om skærmen her http://shorterlink.com/?CUCUGX

> Hvis en gad at give sit besyv med om dette er en ok skærm, udelukkende til
> kontor brug (word, excel, homebanking, surf) ville jeg også blive glad!

Det er den sikkert udmærket til. Almindelig kontorbrug er IMHO det som TFT
skærme er allermest egnet til, og derfor vil selv halvsløve TFT skærme snilt
kunne konkurrere med CRT skærme på det felt. Kontrasten ser middelmådig ud
men det vil kun have betydning for Video og computerspil..

Mvh Erik

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-05-03 08:37

Erik W. wrote:

http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/choose/learnmore_moni

> Når du laver så lange links kan outlook express ikke vise dem
> [...]

En anden løsning findes i min signatur, den løser blandt andre netop det
problem med knækkede links. Kan anbefales til alle brugere af OE!

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **

Fra : Erik W.

Dato : 03-05-03 09:45

"Thomas Eg Jørgensen" skrev ...
> problem med knækkede links. Kan anbefales til alle brugere af OE!

Tak, - men det ændrer jo ikke på at, man bør bruge http://shorterlink.com,
hvis man vil være sikker på at alle kan bruge linket. Installationen af
fixet løser jo kun problemet i min ende, eller har jeg misforstået noget?
Mvh Erik

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-05-03 12:03

Erik W. wrote:
> [...]
> linket. Installationen af fixet løser jo kun problemet i min ende,
> eller har jeg misforstået noget? Mvh Erik

Det er helt korrekt. Men spørgsmålet er om det at sende en lang url i et
indlæg er "forkert"? jeg tror snarer det er en fejl i Outlook og ikke en
fejl i indlægget som sådan. Problemer bør imo normal fixes hvor problemet
opstår, dvs i dette tilfælde i outlook...Men nu kom jeg da vidst også OT,
sorry...

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **
** Kandu.dk-brugere betragtes som useriøse og ignoreres! **

Fra : fdhansen

Dato : 03-05-03 10:14

> Når du laver så lange links kan outlook express ikke vise dem korrekt. En
> løsning er at gå til http://shorterlink.com og paste dit lange link ind.

> får du returneret et kortere link du kan bruge.

* skrives bag øret ...*

> Der er flere oplysninger om skærmen her http://shorterlink.com/?CUCUGX

Utroligt hvad man kan finde på Dells ellers så forvirende hjemmeside

> [...]
snilt
> kunne konkurrere med CRT skærme på det felt.

Det lyder godt

> Kontrasten ser middelmådig ud men det vil kun have betydning for
> Video og computerspil..

Det vil ikke aktuelt.. højest noget spil.tv2.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-05-03 12:47

Thomas Eg Jørgensen skrev:

> En anden løsning findes i min signatur, den løser blandt andre
> netop det problem med knækkede links. Kan anbefales til alle
> brugere af OE!

Quotefixet løser ikke problemet med knækkede links. Det er den
version af OE som du pt. kører med der gør det (6.00.2800.1123).

Problemet med knækkede links i tidligere versioner af OE opstår
fordi at OE ikke aner hvad et link er, eller rettere så bliver der
ikke gjort forskel på indsatte links og skreven tekst. Det vil sige
at hvis du har bedt OE om at ombryde tekst ved f.eks. 72 tegn, som
er standardindstillingen, og du indsætter et link som er f.eks. 160
tegn langt, så vil OE knække det ved 72 tegn og smide resten af
linket ned på en ny linie og så virker linket ikke hos modtageren.
Hvis linket derimod står på en enkelt linie, så vil det kunne bruges
direkte hos langt størsteparten af modtagerne.

FUT: <news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express>.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : Erik W.

Dato : 03-05-03 10:03

fdhansen" skrev ...
> Er der nogen forskel på LCD og TFT?
> Hvis der ikke en en forskel, undrer jeg mig over at der nogen steder står
at
> skærmene både er LCD og TFT ..weird?

Jeg har svaret på din post i en anden tråd, men glemte at svare på det her
spørgsmål.
http://www.webopedia.com/TERM/L/LCD.html
http://www.webopedia.com/TERM/T/TFT.html
Som artiklerne bag de to links beskriver, er TFT skærmene en videreudvikling
af den oprindelige LCD type, og i praksis er alle LCD skærme i dag af TFT
typen. Derfor ser man også de to betegnelser blive brugt som synonymer. Med
andre ord: Det er det samme.
Kun hvis du køber f.eks en gammel bærbar computer eller PDA, skal du være
forsigtig hvis der står at skærmen er af LCD type. - For så er der
sansynligvis tale om den gamle forældede og uudholdelige teknologi.

Mvh Erik

Fra : fdhansen

Dato : 03-05-03 10:19

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote:

> Jeg har svaret på din post i en anden tråd, men glemte at svare på det her
> spørgsmål.
> http://www.webopedia.com/TERM/L/LCD.html
> http://www.webopedia.com/TERM/T/TFT.html

Ok, så fik jeg da det på det rene!

> [...]
> af den oprindelige LCD type, og i praksis er alle LCD skærme i dag af TFT
> typen. Derfor ser man også de to betegnelser blive brugt som synonymer.

Kanon .. Men, jeg syntes ikke rigtigt der er nogen som har svaret på mit
spørgsmål omkring "fingre på skærmen". Umiddelbart vil tro at det ikke har
den store betydning da der er en glasplade for, eller et plast agtigt
materiale.