Skærme
Fijala 3554
opdaterings hastidhed på DVI
Fra : Lars Jørgensen \(275~

Dato : 25-04-03 11:13

Hejsa NG.

Har en Sony SDM-M81.

Den er tilsluttet med DVI, men kan ikke få den til at opdatere med mere end
60 Hz?
Er det pga det er DVI eller hvad?

Hilsen Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-04-03 11:20

Lars Jørgensen (2750) wrote:
> Den er tilsluttet med DVI, men kan ikke få den til at opdatere med mere end
> 60 Hz?
> Er det pga det er DVI eller hvad?

Det er en fladskærmsting. De kører normalt ikke mere end 60 Hz, men det
betyder ikke billedet flimrer som det ellers ville gøre på en moderne
CRT skærm så ingen grund til bekymring.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Jørgensen \(275~

Dato : 25-04-03 11:40

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en fladskærmsting. De kører normalt ikke mere end 60 Hz, men det
> betyder ikke billedet flimrer som det ellers ville gøre på en moderne
> CRT skærm så ingen grund til bekymring.

Hvis jeg sætter den til via VGA kan den sagtens køre 85Hz, det er derfor den
undre mig lidt at den ikke kan på DVI..

Fra : Anders

Dato : 25-04-03 14:20

> Hvis jeg sætter den til via VGA kan den sagtens køre 85Hz, det er derfor
den
> undre mig lidt at den ikke kan på DVI..

Det er fordi DVI ikke har brug for mere end 60 Hz. Hvor det _kan_ være en
lille fordel ved brug af et analogt signal. Sikkert nogle A/D konvertere der
arbejder bedere ved højere frekvens da samplingen af signalet bliver mere
præcis.

Mvh
Anders

Fra : Erik W.

Dato : 25-04-03 14:23

"Lars Jørgensen (2750)" skrev ...

> Hvis jeg sætter den til via VGA kan den sagtens køre 85Hz, det er derfor
den
> undre mig lidt at den ikke kan på DVI..

Hvorfor er det lige at du gerne vil have den til at køre med mere end 60Hz?
Fladskærme bygger på en helt anden teknologi end CRT skærmene, og derfor
giver det ingen mening at gå op i mere end 60Hz opdaterings frekvens på en
TFT. På en CRT skærm scanner en elektron kanon konstant masken for at få det
fluorescerende materiale på indersiden af skærmfladen til at lyse op.
Materialet lyser kun et kort tidsrum (afhængig af skærmens efterglød), så
derfor skal frekvensen være høj for at undgå at billedfladen kommer til at
blinke ubehageligt.
Sådan fungerer TFT skærme slet ikke. Her er en pixel enten tændt eller
slukket, og når den er tændt, så er den det uden at blinke. På en TFT skærm
er det til gengæld responstiden som er vigtig.
Et godt eksempel på ovenstående kan du få hvis du ser TV de næste par
dage.... I nyhedsudsendelser og lign ser man ofte en aller anden ekspert
sidde ved siden af sin computer. Hvis skærmen er en CRT skærm vil du på
fjernsynet se den stå og blinke fordi der går inteferens imellem skærmens og
fjernsynets opdateringsfrekvens, hvis skærmen derimod er en TFT vil du se
billedet stå helt roligt.
Jeg vil tro at det eneste du får ud af at gå op i frekvens er dårligere
billedkvalitet, da højere frekvens også giver større risiko for feedback og
anden støj, så du får ghosting og flimmer på skærmen.
Og til sidst et bud på et svar på dit spørgsmål: Når du kan køre 85Hz via
VGA indgangen er det givetvis fordi VGA standarten er udviklet til CRT
skærme. Når DVI indgangen kun kan køre 60Hz er det fordi den er lavet
specielt til TFT skærme.

Mvh Erik

Fra : Dr.Ralph

Dato : 25-04-03 16:11

SÅDAN, Erik - jeg har næsten skrevet et identisk indlæg som svar til en
anden her i gruppen for et par dage siden !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Erik W.

Dato : 25-04-03 23:00

"Dr.Ralph" skrev ...
> SÅDAN, Erik - jeg har næsten skrevet et identisk indlæg som svar til en
> anden her i gruppen for et par dage siden !

Ja - Jeg så det godt, og jeg tænkte at jeg lige ville give mit besyv
med.
har du forresten set det her?
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1514617902
Jeg hentyder til Anders' og Jakobs kommentarer...
Mvh Erik