Afgift på ny motor?
Fra : Jens Nielsen

Dato : 25-03-01 18:53

Jeg overvejer at importere en pænere tysk cykel for at bruge motor og
stumper på et stel, som allerede er indregistreret i DK.

Mit spørgsmål er nu, om der skal betales nogen form for afgift ved sådan
et projekt? Eller kan man bare bygge løs, hvis blot stellet er
indregistreret?

På forhånd tak for gode råd -og sorry hvis emnet allerede har været
debatteret...

/Jens

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 18:58

On Sun, 25 Mar 2001 19:52:35 +0200, Jens Nielsen <jens@nospam.dk>
wrote:

>Mit spørgsmål er nu, om der skal betales nogen form for afgift ved sådan
>et projekt? Eller kan man bare bygge løs, hvis blot stellet er
>indregistreret?

Ja,hvis du gør det skifter køretøjet afgiftsmæssigt identitet og der
skal svares ny afgift,idet det kun er tilladt at udskifte for en vis
procentdel af køretøjets værdi pr. år (kender ikke den absolutte
værdi,men i størreslesordenen 30 %)
T&S kan oplyse om den præcise værdi og ellers er det sikkert at finde
www.retsinfo.dk

I praksis er det dog ganske umuligt at kontrollere,så afhængig af din
lovlydighed er det ganske muligt at skifte alle dele så længe stellet
er intakt og indregistreret.....Og mange har gjort,gør og vil gøre det
).

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Jens Nielsen

Dato : 25-03-01 19:27

Tak Michael, www.retsinfo.dk var det det helt rigtige tip!
Tilsyneladende kan man bygge løs, så længe det kan sandsynliggøres at
der er tale om almindelig vedligeholdelse. Oh well...

/Jens

PS:
Hvis andre går i samme tanker kan man læse mere i nedenstående.

LBK nr 807 af 24/08/2000:
§ 7 a.5) Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er
betalt registreringsafgift, og
som er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor
reparation udgøres løbende som
almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:

1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede køretøj.
Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets
fabrikat, model, type og årgang.

2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære
en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets
originale motoreffekt.

3) Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af
reservedele, herunder
skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes op
og forhandles fra
automobilforhandlernes og værkstedernes lagre af nye reservedele.
Der må ikke anvendes nyt
reservedelskarrosseri, chassis eller stel. Der må heller ikke fra
andet køretøj anvendes karrosseri,
chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte
reservedele.

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 19:32

On Sun, 25 Mar 2001 20:26:56 +0200, Jens Nielsen <jens@nospam.dk>
wrote:

>Tilsyneladende kan man bygge løs, så længe det kan sandsynliggøres at
>der er tale om almindelig vedligeholdelse. Oh well...

Og det er det jo - Klart )

Held og lykke med projektet !

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Armand

Dato : 27-03-01 12:17

Michael K. S. <Michaelks@image.dk> skrev i en

> Og det er det jo - Klart )

Jeg kan ikke forestille mig at en ombytningsmotor (som kendt fra
auto-branchen) kan være en for stor bestanddel at udskifte. Dette også
selvom motoren udgør en væsentligere del af helet på en mc end på en
bil!

Passus'en med "afgiftsmæssig identitet" skal ses i relation til at man
kan bygge motor og udstyr fra en GTi over på en tilsvarende (billigere)
familiebil, ligesom at man kan bygge en K100 om til en RS'er v.h.a.
kåbedele og udstyr.
For mange næsten identiske modeller vil en motor-udskiftning á en
kubik-klasse større (eks: GSXR 600 med en 750'er motor ilagt) medføre
samme identitets-skifte. Men her træder yderligere reglen om at man ikke
må ilægge en motor med mere end 20% mer-ydelse uden genvurdering også
til (til gengæld må man tune frit på den originale blok!)!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-03-01 13:35

On Tue, 27 Mar 2001 13:16:48 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Passus'en med "afgiftsmæssig identitet" skal ses i relation til .....

Nej,nu er der jo lige kommet nye regler og der _har_ faktisk
eksisteret er regel om at man kun måtte genopbygge for en vis
procentsats af køretøjets værdi(hvis afgifsmæssig identitet som _var_
ordvalget skulle bevares), hvis man gjorde det på en gang og ikke
løbende (værdigrænse 50 % var det).Men jeg ringede lige til T&S Odense
for at høre og den regel er faldet bort for privatperson,så man må
altså nu genopbygge lige så tosset man vil også på en gang,så sålænge
man står med et okay indregistreret stel er der frit slag for at bytte
alle dele (også motor) fra en identisk model.Lækkert at høre for det
har jeg jo selv gjort ).

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Armand

Dato : 29-03-01 00:06

> [...]
> for at høre og den regel er faldet bort for privatperson,så man må
> altså nu genopbygge lige så tosset man vil også på en gang,

*KADAKLOMPHF*
Lyden af en landing i mit erfaringsregister

--
Armand.