Inspiration til pergola ønskes
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-03-01 17:08

Vi har lavet en amtiøs haveplan, hvori der blandt andet indgår en
havegang der skal "overdækkes" med en pergola. Noget sådant kan jo
laves på mange måder og i forskellige materiale, så jeg søger lidt
inspiration.

Er der nogen der kender nogle hjemmesider med billeder og
beskrivelser?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aa. Worm

Dato : 25-03-01 19:01

Jeg kender ikke hjemmesider, men De Danske Haveselskaber har udgivet en bog,
som hedder noget i retning af "Op ad stolper". Bogen kan lånes på
biblioteket. Den havde vi stor glæde af, da vores lille pergola blev tømret
sammen.
Der beskrives både pergolaer og vises eksempler på egnede planter. Bogen er
ikke helt ny, så planteskolerne har sikkert endnu flere planter at vælge
imellem.

V.h.
Aase

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-03-01 19:57

On Sun, 25 Mar 2001 20:01:08 +0200, Aa. Worm wrote:

> [...]
>ikke helt ny, så planteskolerne har sikkert endnu flere planter at vælge

Vi har selv bogen og den er rigtig god, men mest angående planterne -
ikke så meget om selve pergolaen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 26-03-01 21:11

"Op og ned ad stolper" er en rigtig god inspirationsbog, som også vi har
brugt ved eteblering af pergola.
Desuden gjorde vi det, at vi i en periode kørte påsightseing efter gode
ideer til passende udformning / materialevalg.
Vi valgte en ganske traditionel bestående af granstammer med bark. Fordelen
ved den var, at den passede godt i vores landbohave, og desuden var den
meget billig at lave med gran fra egen skov. Når stolperne sættes ned i
beton + stolpesko holder den også ganske længe.
Husk at en pergola bør være bredere end den er høj, og den skal naturligt
føre fra et sted til et andet.
Vores er især beplantet med vidunderligt vinrøde klematis ( Kermesina )
God fornøjelse

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 26-03-01 09:49

Der er ne enkelt side på www.havesider.dk se under havens
udformning og anlæg / pergola

med venlig hilsen
Leif johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : M@rk

Dato : 26-03-01 10:53

Sun, 25 Mar 2001 18:07:59 +0200, berigede Kurt Hansen <kurt@towle.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Er der nogen der kender nogle hjemmesider med billeder og
>beskrivelser?

Jeg leder også efter slige - jeg har en lille plan om, at overdække
vores indkørsel, med en halv-buet pergola ......... har "bare" lidt
problemer med, hvordan jeg skal lave buerne - meeeen, jeg finder nok
løsningen før jeg finder pengene )))

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215