Andet multimedie
bentjuul 3670
Gamle fotos
Fra : Bent E.

Dato : 15-05-03 13:53

Hej NG.

Hvilket program vil i anbefale til reparation af gamle fotos
(indscannede).
Nogle ridsede og plettede.
Andre har nogle underlige gullige farver, men er naturligvis "født"
som sort/hvide.

Mvh
Bent E.

--
Fjern XXX ved svar til email.

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-03 15:56

"Bent E." <bentejo@XXXdsa-net.dk> skrev
> [...]
> (indscannede).
> Nogle ridsede og plettede.
> Andre har nogle underlige gullige farver, men er naturligvis "født"

Paint Shop Pro www.jasc.com eller
http://home19.inet.tele.dk/egin/files/psp50ev.exe

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Digit

Dato : 15-05-03 17:27

"Bent E." ræsonnerede, og skrev d. 15 maj 2003:

> Hvilket program vil i anbefale til reparation af gamle
> fotos (indscannede).
> Nogle ridsede og plettede.
> Andre har nogle underlige gullige farver, men er
> naturligvis "født" som sort/hvide.

PSP har en demo, men udover det vil jeg anbefale
photoshop (specielt hvis du allerede ligger inde med
dette). Der vil sandsynligvis være mere hjælp at finde
i denne gruppe i spørgsmål omhandlende billede restauration
med photoshop.

--
/Digit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-03 17:34

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev
> [...]
> dette). Der vil sandsynligvis være mere hjælp at finde
> i denne gruppe i spørgsmål omhandlende billede restauration

Du har ret i, at Photoshop kan langt mere. Men Paint Shop Pro er langt
lettere at gå til for en, som aldrig har arbejdet med grafiske programmer
før.

Og at der ikke skulle være meget hjælp at få med problemer i PSP er noget
vrøvl. Det er vel bare et udtryk for, at du må stå af der, fordi du ikke
kender programmet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Digit

Dato : 15-05-03 17:45

"Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 15 maj 2003:

> Du har ret i, at Photoshop kan langt mere. Men Paint Shop
> Pro er langt lettere at gå til for en, som aldrig har
> arbejdet med grafiske programmer før.

Måske. Jeg startede selv med photoshop og fandt det nu
ikke særligt svært at navigere rundt i. Kender man noget til
andre Adobe programmer er der slet ingen tvivl..

Men der er ingen demo, og det er skidt.

> Og at der ikke skulle være meget hjælp at få med problemer
> i PSP er noget vrøvl. Det er vel bare et udtryk for, at du
> må stå af der, fordi du ikke kender programmet.

Jeg mente sådan set ikke kun mig selv. Der er flere ps »veteraner«
herinde end der er ditto PSP (ellers gemmer de sig godt). Det hænger
selvfølgelig sammen med brugen af de forskellige imaging programmer.
Jeg er slet ikke i tvivl om at de fleste seriøse/proffesionelle
reklame/tryk/foto mennesker arbejder i PS.

--
/Digit

Fra : Morten Lind

Dato : 15-05-03 18:26

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

> Men der er ingen demo, og det er skidt.

Er der ingen demo?

http://adobe.dk/products/tryadobe/main.html#photoshop

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Digit

Dato : 15-05-03 18:30

"Morten Lind" ræsonnerede, og skrev d. 15 maj 2003:

> Er der ingen demo?
>
> http://adobe.dk/products/tryadobe/main.html#photoshop

[...] Denne prøveversionaf Photoshop 7.0 giver ikke adgang til udskrivning, lagring,
eksport, eller kopiering. [...]

Det kan PSP demoen så vidt jeg husker.

(men tak for oplysningen)

--
/Digit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 05:19

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev
> Men der er ingen demo, og det er skidt.

Prøv så lige at kigge på link nr. 2 i mit første indlæg. En ældre udgave på
kun godt 7 MB, men fuld ud nævnte opgave voksen. Og den kan gemme alt det
man vil.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Alice Nielsen

Dato : 16-05-03 12:55

> [...]

> Jeg er slet ikke i tvivl om at de fleste seriøse/proffesionelle
> reklame/tryk/foto mennesker arbejder i PS.

Jeg er psp-veteran, men gemmer mig bestemt ikke ................Jeg befinder
mig dog ikke særlig godt i gruppen her, da det HELT tydeligt netop er
religionskrig mellem især ps og psp ..............Jeg føler at psp-brugerne
bliver lidt 'ugleset' herinde (. Men mon ikke nedvurderingen af psp
bliver 'manet i jorden' nu hvor PSP8 netop er kommet på gaden
.......................Der er ikke de vildeste forskelle mere mellem psp og
ps ( johhhh stadig prisen )). Og inden i overfalder mig ! Jeg kender
godt photoshop har arbejdet prof. med programmet i mange år - Så jeg føler
mig kvalificeret til at sammenligne )

VH
Alice / www.pspskole.dk
Privat Beta Tester af PSP8

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-05-03 09:08

On Thu, 15 May 2003 18:33:34 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Du har ret i, at Photoshop kan langt mere. Men Paint Shop Pro er langt
>lettere at gå til for en, som aldrig har arbejdet med grafiske programmer
>før.

Uden at bidrage til religionskrig: For de fleste private spiller det
vel også en rolle, at Paint Shop Pro er meget væsentligt billigere. En
god tredje mulighed er Photoshop Elements, der koster knap det samme
som PSP og vil dække de fleste private behov, sålænge der ikke er tale
om produkter til professionelt tryk. Den fås som evaleringseksemplar,
f.eks. på skiven til det nye blad 'digitalfoto' til 29,75.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-05-03 15:24

Alice Nielsen skrev:

> [...]
> her, da det HELT tydeligt netop er religionskrig mellem især ps og
> psp ..............Jeg føler at psp-brugerne bliver lidt 'ugleset'

Pudsigt nok så oplever jeg oftest at det er PSP-brugerne som lige
skal have fyret enten et nedværdigende ord om PS eller om Adobe af
når de roser deres foretrukne billedbehandlingsprogram. Det er det
man populært kalder trolleri. Det svarer lidt til at jeg går ind i
Mac-gruppen og skamroser Windows samtidig med at jeg lige tværer
Mac OS godt og grundigt rundt i skidtet. Sådan en opførsel kommer
man sjældent ret langt med. Det eneste der kommer ud af det er
religionskrig og hvad kan vi bruge det til? Intet og det gælder
selvfølgelig begge veje. Hvad folk foretrækker af programmer og
styresystemer kan sådan set ikke komme andre end dem selv ved.
Sådan ser jeg på det i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 16-05-03 15:37

On Fri, 16 May 2003 16:23:50 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Hvad folk foretrækker af programmer og
>styresystemer kan sådan set ikke komme andre end dem selv ved.
>Sådan ser jeg på det i hvert tilfælde.

Det har du ganske ret i.
Ikke desto mindre, så synes jeg måske nok at det er mere fair at
anbefale Adobes Photoelements eller PSP til folk, der arbejder
udelukkende på amatørplan og som ikke lige har 10.000 kr at fyre af på
Photoshop.

Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 16:09

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> selvfølgelig begge veje. Hvad folk foretrækker af programmer og
> styresystemer kan sådan set ikke komme andre end dem selv ved.

Jeg mener ikke, at jeg har nedgjort PhotoShop. Jeg konstaterede blot, at
PaintShopPro er væsentlig mere intuitiv at gå til for en, der ikke plejer at
lege med den slags programmer. Og så koster den kun en brøkdel af, hvad PS
koster, hvis man vil investere i at det fungerer mere end 30 dage.
Desuden henviste jeg til en ældre version, der kun fylder 7MB og som nemt
kan klare den specificerede opgave.
Endelig medgav jeg i mit andet indlæg, at PS kan langt mere end PSP.
Ikke noget religionskrig herfra. Det kom fra anden side.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Digit

Dato : 18-05-03 17:31

"Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 16 maj 2003:

> Ikke noget religionskrig herfra. Det
> kom fra anden side.

Hvis med »den anden side« mener mig ser jeg gerne
hvor du helt præcis spotter dette i denne tråd?

Jeg startede faktisk med at rekommendere PSP.

--
/Digit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 21:02

> Hvis med »den anden side« mener mig ser jeg gerne
> hvor du helt præcis spotter dette i denne tråd?
>
> Jeg startede faktisk med at rekommendere PSP.

Hvis du har fulgt tråden, så var det faktisk Madsen, som bragte
'religionskrig' på banen.

Mit indlæg i den forbindelse er i øvrigt ikke møntet specielt på denne tråd.
Jeg har fra sidelinjen fulgt denne NG siden 15/3 og har haft rig lejlighed
til at iagttage stillingskrigen.

Fra : Madsen

Dato : 16-05-03 15:58

emj skrev:

> [...]
> anbefale Adobes Photoelements eller PSP til folk, der arbejder
> udelukkende på amatørplan og som ikke lige har 10.000 kr at fyre

Det er jeg enig med dig i. Jeg kan bare ikke lide at anbefale
programmer som jeg ikke kender og det er sådan set den eneste grund
til at jeg kan finde på at anbefale Photoshop. Det er ikke fordi
at jeg mener at PSP eller Photoshop Elements er noget skrammel for
hvor skulle man vide det fra når man ingen erfaring har med dem.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 16-05-03 16:19

On Fri, 16 May 2003 16:58:09 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg kan bare ikke lide at anbefale
>programmer som jeg ikke kender og det er sådan set den eneste grund
>til at jeg kan finde på at anbefale Photoshop.

Der er da overhovedet ingen grund til, at man ikke skal anbefale
PhotoShop. Det er mig bekendt, det suverænt bedste program, man
overhovedet kan få til billedbehandling.
Det er efter min mening et program, som man ønsker sig, når man
dagligt arbejder rigtig meget med grafik.
Det er bare slet ikke nødvendigt, hvis man bare lige skal fikse et par
indscannede billeder af tante Olga og have fjernet en vorte på hendes
næse eller have behandlet billeder fra sit digitale camera.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 16-05-03 16:24

wrote:

>Det er ikke fordi
>at jeg mener at PSP eller Photoshop Elements er noget skrammel for
>hvor skulle man vide det fra når man ingen erfaring har med dem.

Der er ikke himmelvid forskel på de ting, man kan lave i de
programmer.
Der er endda ikke stor forskel på, hvordan man skal gøre tingene.
Du skulle ofre 5 minutter på http://www.pspgrafik.dk/

Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 16-05-03 16:19

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg mener ikke, at jeg har nedgjort PhotoShop.

Det var nu heller ikke specielt møntet på dig. Det var nærmere en
generel observation af mange af de tidligere tråde som er endt i
mere eller mindre mudderkastning fordi folk er uenige om hvilket
program der er det bedste og hvorfor.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-05-03 16:20

emj skrev:

> Det er bare slet ikke nødvendigt, hvis man bare lige skal fikse et
> par indscannede billeder af tante Olga og have fjernet en vorte på
> hendes næse eller have behandlet billeder fra sit digitale camera.

Det har jeg heller aldrig benægtet. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-05-03 21:06

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis du har fulgt tråden, så var det faktisk Madsen, som bragte
> 'religionskrig' på banen.

Var det? Som jeg ser det så kommer jeg ind i tråden efter:
<news:3ec4d181$0$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> :)

Madsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 21:16

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev 16/5 16:23 i
[...]

Undskyld, men det var altså den, jeg svarede på, ik'?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Madsen

Dato : 18-05-03 21:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Undskyld, men det var altså den, jeg svarede på, ik'?

Jo, og jeg svarede på:
<news:3ec4d181$0$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> hvor ordet
religionskrig første gang blev nævnt, men nu er vi vist ude i noget
som er lige så latterligt som selve religionskrigen, så ikke mere
herfra.

Madsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 22:01

> [...]
> religionskrig første gang blev nævnt, men nu er vi vist ude i noget
> som er lige så latterligt som selve religionskrigen, så ikke mere

Det må du undskylde, men når Digit skiftevis underskriver sig 'Ditit' og
'Alice Nielsen' så bidrog det til, at jeg ikke kunne følge den længere
tilbage.

Ikke mere herfra heller i den sammenhæng.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Digit

Dato : 19-05-03 18:23

"Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 18 maj 2003:
klip

> Det må du undskylde, men når Digit skiftevis underskriver
> sig 'Ditit'..

Hvabehar?

--
/Digit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-03 20:50

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev
> "Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 18 maj 2003:
> klip

Pardon. Jeg har vist kvajet mig rigeligt

Jeg tror, det var over sengetid.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-05-03 10:03

Bent skrev
> [...]
> (indscannede).
> Nogle ridsede og plettede.
> Andre har nogle underlige gullige farver, men er naturligvis "født"

Så vidt jeg kan forstå på tråden, er det papirbilleder, du har scannet. Hvis
du stadig har negativerne/positiverne, er det en mulighed at investere i en
filmscanner. F.eks. har nikon coolscan software, der fjerner smuds og ridser
og genetablerer farver.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Bent E.

Dato : 16-05-03 13:55

> [...]
> (indscannede).
> Nogle ridsede og plettede.
> Andre har nogle underlige gullige farver, men er naturligvis "født"

Jeg takker for alle kommentarer og forslag. Jeg har nu (som novice)
kastet mig over PSP5.0ev som foreslået ar Erik Ginnerskov.

Og ja, det er papirbillederne jeg har scannet. Negativerne har jeg ikke.
De ligger nok hos en eller anden fotograf.

Mvh
Bent E.

Fra : emj

Dato : 16-05-03 15:07

On Fri, 16 May 2003 14:54:54 +0200, "Bent E." <bentejo@XXXdsa-net.dk>
wrote:

>Jeg takker for alle kommentarer og forslag. Jeg har nu (som novice)
>kastet mig over PSP5.0ev

Helt ufatteligt, at du ikke kaster dig over PSP8.
PSP5 er jo en gammel sag efterhånden og det er da spild af tid at
starte med den først.
Netop på fotobehandlingsområdet er der en hmmelvid forbedring fra
version 5 til version 8.
Hilsen emj

Fra : Alice Nielsen

Dato : 16-05-03 15:14

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev

> [...]
> starte med den først.
> Netop på fotobehandlingsområdet er der en hmmelvid forbedring fra

Jeg er da bare fuldstændig enig med dig emj
Man kan hente en 'try & buy' version der virker i 30 dage på www.jasc.com

KH
Alice / www.pspskole.dk
Privat Beta Tester af PSP8

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 16:11

"Alice Nielsen" <alice_nielsen@privat.dk> skrev

> "emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev

> Jeg er da bare fuldstændig enig med dig emj
> Man kan hente en 'try & buy' version der virker i 30 dage på www.jasc.com

Jeg havde vist også det link med, ik'? Men der er da pokker til forskel på,
om man skal hente 7MB eller 25MB, hvis man bare lige skal prøve.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Alice Nielsen

Dato : 16-05-03 16:23

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> Jeg havde vist også det link med, ik'? Men der er da pokker til forskel
på,
> om man skal hente 7MB eller 25MB, hvis man bare lige skal prøve.

Jo der er forskel Erik ..................Men hvis man sidder med fast
forbindelse, så må man ikke undlade at tage PSP8 ned -
Billedbehandlingsdelen er utrolig god i den nye version.

VH
Alice / www.pspskole.dk
Privat Beta Tester af PSP8