Andet multimedie
bentjuul 3670
Beregning af dækflade
Fra : JMo.

Dato : 15-05-03 12:55

Hej Gruppe

Så er jeg kommet i kløerne på en farvekopimaskine sælger - som meget gerne
vil overbevise mig om hvor meget billigere hans maskiner er.
Kodeordet i den forbindelse er dækflader - og det er også her vores
kontroverser opstår.

Nu har jeg så forsøgt mig at gå en smule videnskabeligt til værks - men jeg
vil gerne høre om I mener at jeg gør det rigtigt.

Jeg har forsøgt mig med at lave en PDF af den omdiskuterede side, som jeg
hiver ind i Photoshop (som CMYK). Efterfølgende laver jeg den om til
multichannel (Image -> Mode -> Multichannel)

For hver farve gør jeg nu flg.:

Markerer en farvekanal ad gangen, og laver den om til bitmap (med
printerens opløsning - 600 dpi, og diffusionsdither).

Denn konverterer jeg til greyscale, og åbner Histogram-værktøjet. Ved level
1 har jeg en Count og en Pixels - som jeg nu dividerer op i hinanden.
(Denne er også angivet ved en Percentile, som svarer til)

Herved får jeg for hver farve en dækflade i procent, som jeg efterfølgende
kan summere til en samlet dækflade.

Er der nogen her i gruppen der kan bekræfte at jeg er på rette spor? Eller
er det noget helt forkert jeg måler på?

Og er der evt. nogen der har en hurtigere måde at komme frem til resultatet
på? Er der et sted man kan aflæse værdierne direkte?

Fra : Esben

Dato : 15-05-03 21:33

"JMo." <ns_sf009@mohr.cx> skrev i en meddelelse
> [...]
resultatet
> på? Er der et sted man kan aflæse værdierne direkte?

Jeg kender ikke umiddelbart nogen let løsning, men det er en interessant
problemstilling - hvis du finder ud af noget uden om nyhedsgruppen, må
du meget gerne melde tilbage.

--
Esben

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 16-05-03 07:44

Hej JMo

> Så er jeg kommet i kløerne på en farvekopimaskine sælger - som meget gerne
> vil overbevise mig om hvor meget billigere hans maskiner er.
Åh nej, nu ikke det igen. Hvordan er kvaliteten af det som kopimaskinen
laver. Prøv at fokuser på kvalitet først, og derefter pris. Kan hans maskine
overhovedet lave det du forventer.

Har du talt med nogle af hans "gamle" kunder (et kriterie er at de skal have
haft den maskine mindst et år),:
1. for at høre om de er tilfreds med print kvaliteten.
2. hvordan er firmaets service, hvor hurtigt rykker de ud, har de 4 timers
tilkald etc.(sådanne maskiner er MEGET service krævende) Du skal forvente at
der skal teknikker på for hver 10-12.000 print.
3. hvor kraftigt papir kan der printes på
4. hvor stort kan der printes
5. har du behov for duplex print, og hvad sker der hvis du laver duplex
(dette er vigtigt) Nogle maskiner kan ikke håndtere at der printes på den
anden side.

> Kodeordet i den forbindelse er dækflader - og det er også her vores
kontroverser opstår.
Så vidt jeg husker --- Et A4 der er tæt skrevet med tekst = 5%

En sælger som sælger på pris - har måske et produkt af ringe kvalitet som
han skal skjule.

Generelt: Så får du hvad du betaler for

Mvh
Anders

Fra : JMo.

Dato : 19-05-03 10:27

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> wrote in

> Åh nej, nu ikke det igen. Hvordan er kvaliteten af det som
> kopimaskinen laver. Prøv at fokuser på kvalitet først, og derefter
> pris. Kan hans maskine overhovedet lave det du forventer.

Tak for input. Selv om det nok lyder lidt mærkeligt, så er kvaliteten ikke
det store issue i denne forbindelse - det er i store træk udelukkende et
spørgsmål om lav sidepris.

> 2. hvordan er firmaets service, hvor hurtigt rykker de ud, har de 4
> timers tilkald etc.(sådanne maskiner er MEGET service krævende) Du
> skal forvente at der skal teknikker på for hver 10-12.000 print.

Huh? Det var godt nok ofte.. Så er jeg jo nok nødt til at have en lille
farvelaser som backup. Æv.. Flere grimme maskiner der skal stå og fylde op,
og belaste elregning og indkøbsbudget

> Så vidt jeg husker --- Et A4 der er tæt skrevet med tekst = 5%

Ja, det er jo den slags tommelfingerregler der gør det dejligt nemt når vi
taler printere der bare skal banke sort/hvid dokumenter afsted. Men der er
desværre ikke mange af de dokumenter jeg skal printe der ser sådan ud..
Derfor jeg forsøgte med en lidt alternativ tilgang, med at analysere
siderne i Photoshop.

> En sælger som sælger på pris - har måske et produkt af ringe kvalitet
> som han skal skjule.

Det lyder ganske rimeligt. Her har jeg dog blot spurgt på lav pris!