Andet multimedie
bentjuul 3670
Digitaltryk A5-hæfte i Corel Draw
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-05-03 21:04

Jeg skal færdiggøre et A5-hæfte til digitalt tryk i Corel Draw 10
(engelsk). Bortset fra at jeg ikke kan få Corel til at vise danske
tegn (se separat tråd), har jeg flere spørgsmål:

Hæftets omslag skal trykkes i offset og der forestiller jeg med at jeg
kan aflevere en Photoshop-fil (PSD) og så separerer de selv og alt det
der. På indersiden skal der være noget sort tekst og det kan jeg vel
levere som en CorelDraw-fil. Dette kan eventuelt digitalprintes, hvis
det er billigere?

Indmaden kommer til at bestå af 5 foldede A4, således at hæftet kommer
til at bestå af 20 sider + omslag.

Jeg forestiller mig at trykke omslaget i 1.000 stk. fra start og så
4-500 sæt indmad. Det vil give mulighed for revidering til andet oplag
på f.eks. 200 stk. og igen måske et par hundrede igen senere, som
sandsynligvis også skal revideres i mellemtiden.

Hvordan hænger økonomien sammen i forholdet offset kontra digitalt
tryk? De 1.000 forsider er vel OK i offset, men jeg er meget i tvivl
om de første 500 stk. A4 med firfarvetryk på begge sider. Det bliver
vel for dyrt i offset?

Kan man digitalprinte i overstørrelse A4, så forkanten af hæftet kan
renskæres?

Jeg har 10.000 excl. moms at gøre godt med.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-05-03 21:08

Tue, 13 May 2003 22:04:10 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>tryk? De 1.000 forsider er vel OK i offset, men jeg er meget i tvivl
>om de første 500 stk. A4 med firfarvetryk på begge sider. Det bliver

Wøps, det er jo ikke kun 500 stk. A4. Det er jo 5 x 500 stk. med tryk
på begge sider.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tomasz

Dato : 13-05-03 22:02

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal færdiggøre et A5-hæfte til digitalt tryk i Corel Draw 10
> (engelsk). Bortset fra at jeg ikke kan få Corel til at vise danske
> tegn (se separat tråd), har jeg flere spørgsmål:

Hej
Hvis fonte indeholder danske tegn og er instaleret på din pc burde det ikke
være problem at bruge dem i CD 10. Hvad for nogle fonte bruger du ?

> Hæftets omslag skal trykkes i offset og der forestiller jeg med at jeg
> kan aflevere en Photoshop-fil (PSD)

Det er ikke god ideer, så kan du komme til at betale for DTP i nogle
tilfælde.
Det er bedst hvis du samler det hele under et program som Indesign,
PageMaker eller Quark-Express

> og så separerer de selv og alt det
> der. På indersiden skal der være noget sort tekst og det kan jeg vel
> levere som en CorelDraw-fil. Dette kan eventuelt digitalprintes, hvis
> det er billigere?

Små opslag er altid billige i digital tryk og det betaler sig at samle det
hele under en tag. Man nu om dagen er der også offset tryk som arbejder med
variabel data
Det bedste du kan gøre er ringe til forskellige firmer og få tilbud som du
selv nævnte Damgaard-Jensen, eller Vester Kopi eller andre som kan tilbyde
en slags ydelser. De kan også fortælle dig hvordan du kan lavere printklar
filer, du kan evt. læse det på deres hjemmesider.

VH
Tomasz

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-05-03 23:25

Tue, 13 May 2003 23:02:28 +0200, skrev Tomasz:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis fonte indeholder danske tegn og er instaleret på din pc burde det ikke
>være problem at bruge dem i CD 10. Hvad for nogle fonte bruger du ?

Jeg fandt selv ud af det:

1   Select the text.
2   Click Text Writing tools Language.
3   Choose a language.

Tip

·   You can also set the language you choose as the default
language by enabling the Save as default writing tools language check
box.

>Det er ikke god ideer, så kan du komme til at betale for DTP i nogle
>tilfælde.
>Det er bedst hvis du samler det hele under et program som Indesign,
>PageMaker eller Quark-Express

Dels har jeg/vi ikke disse programmer og dels har jeg ikke forstand på
de dele, så det er ikke lige en mulighed. Vi må betale ved kasse 1.

> [...]
>en slags ydelser. De kan også fortælle dig hvordan du kan lavere printklar
>filer, du kan evt. læse det på deres hjemmesider.

Jeps, jeg har noteret mig en række spørgsmål, og jeg ringer til et par
stykker.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 14-05-03 09:18

Hej Kurt

Kontakt Anders Rehhoff - i stedet for at betale ved kasse 1.
Ham kan du aflevere Corel 10 filer til - så klarer han resten - også det
digitale tryk!!!.

----------------------------------
artryk@mail.dk

Anders Rehhoff
Telefon: 86 57 09 99

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-05-03 10:38

Wed, 14 May 2003 10:17:46 +0200, skrev Lars E. Knudsen:

>Kontakt Anders Rehhoff - i stedet for at betale ved kasse 1.
>Ham kan du aflevere Corel 10 filer til - så klarer han resten - også det
>digitale tryk!!!.

Det er lige præcist hvad jeg har gjort )))

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Thranborg

Dato : 16-05-03 08:40

> [...]
> på f.eks. 200 stk. og igen måske et par hundrede igen senere, som
> sandsynligvis også skal revideres i mellemtiden.

Hvis du vælger digitaltryk på det hele vil du også have mulighed for at
justere omslaget ved genoptryk...

> [...]
> tryk? De 1.000 forsider er vel OK i offset, men jeg er meget i tvivl
> om de første 500 stk. A4 med firfarvetryk på begge sider. Det bliver

Selv 1000 omslag trykt 4+4 kan laves billigere digitalt end i offset,
medmindre du finder et trykkeri der er meget sultent efter arbejde.

> Kan man digitalprinte i overstørrelse A4, så forkanten af hæftet kan
> renskæres?

Slet ikke noget problem...

> Jeg har 10.000 excl. moms at gøre godt med.

Det dækker så rigeligt 500 ex. med 4+4 omslag. (du bør kunne få både 1. og
2. oplag til de penge)
Har du fået et godt tilbud på opgaven?
Hvis ja, hvad pris har du fået det til?
Er du evt. interesseret i hvad jeg kan skaffe af pris på det?

Mvh.
Kim Thranborg
kim at thranborg dot dk