Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til at tjekke RGB/CMYK i PDF
Fra : KNL DtP

Dato : 05-05-03 15:18

Hej!

Har siddet og rodet noget med at få PageMaker til at eksportere korrekt til PDF, og
har i den forbindelse manglet et lille program. Det skal kunne vise om billederne
ligger som CMYK eller RGB, opløsning, kompression, om fontene er embeded o.l. Det
skal ikke være nogen stor fancy programpakke - bare noget simpelt og billigt.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 05-05-03 16:13

KNL DtP skrev:

> Det skal ikke være nogen stor fancy programpakke - bare noget
> simpelt og billigt.

Billigt er det vel ikke just, men forleden havde jeg brug for
nogenlunde det samme og fandt ud af at Enfocus Pitstop kan klare
det. Du kan hente en trialversion her:
<http://www.enfocus.com/products/download.php?nav=3&navitem=10&nr=3>

Du kunne også vente på Acrobat 6 Pro. ;)

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 06-05-03 15:30

> Billigt er det vel ikke just, men forleden havde jeg brug for
> nogenlunde det samme og fandt ud af at Enfocus Pitstop kan klare

Ret fikst program. XP skulle give have ændret stien til temp-filer, for når den
skulle lave en preflight-rapport over en halvtung PDF, så brugte den næsten 1 Gb.

Kan du se hvilken farveprofil der er anvendt til billederne? Inden jeg sætter den i
gang med at lave rapporten, skal jeg vælg ud fra en række prædefinerede "profiler"
(B&W, CMYK Process ect.) og det er denne der kommer til at stå øverst på første side
i rapporten.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 06-05-03 16:47

KNL DtP skrev:

> Kan du se hvilken farveprofil der er anvendt til billederne?

Af gud ved hvilken grund så fortæller Pitstop at der ingen farveprofil
er integreret hvis jeg gemmer en PDF direkte fra Illustrator eller
Photoshop og bestemmer at farveprofilen skal medsendes.
Hvis jeg derimod gemmer som EPS eller udskriver til en PS som køres
igennem Distiller som er stillet til at integrere en farveprofil, så
viser Pitstop den rigtige profil når jeg trykker Ctrl + Alt + M inde
i Acrobaten (Window > PitStop Image Maching Panel...)
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/pitstop/image_matching.png>

> [...]
> ud fra en række prædefinerede "profiler" (B&W, CMYK Process ect.)
> og det er denne der kommer til at stå øverst på første side i

Hvis PitStop Image Maching Panel fortæller mig at der er integreret en
farveprofil så er det også den farveprofil der kommer til at stå i
rapporten.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/pitstop/preflight.png>

Det skal nok siges at det er en trial af Pistop Pro 5.01 jeg har inde
og ikke 5.03 som pt. er den nyeste.

Madsen.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-05-03 19:37

Du kan angribe problemet tre steder: I PageMaker med en dims fra Markzware
der hedder Flightcheck eller i printprocessen med en printerdriver fra
Grafikhuset (Jeg tror den forhandles af www.dtp-consult.dk) eller når pdf'en
er lavet, med eksempelvis Pitstop eller Grafikhusets Colorchameleon.
Kh
Bjørn