Andet multimedie
bentjuul 3670
Forsøg med JPG formatet - standard / progr~
Fra : Thomas H.

Dato : 30-04-03 18:18

Sad lige og lurede lidt over, at man kan gemme et jpg-billede i to
forskellige formater: Standard og Progressiv.

Det var jeg sådan set allerede godt klar over, men jeg opdagede først
nu, at progressiv faktisk fylder mindre, men jeg er i tvivl om alle egentlig
kan se formatet uden problemer, er der nogle ulemper overhovedet, hvis
jeg fremover gemmer alt i progressive?

Det smarte ved "progressiv" til websider er jo, at browseren
lynhurtigt henter billedet frem i dårlig kvalitet, hvorefter den
forbedrer det efterhånden som det loades, på den måde kan man
danne sig en mening om det er noget man vil se, inden hele billedet
er hentet.

Men!!

Så var det lige at jeg opdagede, at InternetExplorer 6,0 ikke
har denne feature!! Det virker i Opera, men fandeme ikke i IE.
Kan det virkelig passe???

Det kan afprøves her: www.thhe.dk/jpg-test.htm

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Per

Dato : 30-04-03 20:49

On Wed, 30 Apr 2003 19:18:22 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>Så var det lige at jeg opdagede, at InternetExplorer 6,0 ikke
>har denne feature!! Det virker i Opera, men fandeme ikke i IE.
>Kan det virkelig passe???
>

>Det kan afprøves her: www.thhe.dk/jpg-test.htm

Begge billeder loader helt inden de vises i
min MSIE 6.0

mvh Per

Fra : Thomas H.

Dato : 30-04-03 19:32

"Per" <nospam@nowhere.nomore> skrev i en meddelelse

> Begge billeder loader helt inden de vises i
> min MSIE 6.0

Okey, det er kun "progressive" billedet der gør det på min.
Hvad fanden har Microsoft gang i? Det er da ikke just nogen
ny teknik, hvorfor understøtter de ikke det ?

Men alle billedviewere kan vel vise det ikke?

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 21:28

Thomas H. skrev:

> Så var det lige at jeg opdagede, at InternetExplorer 6,0 ikke
> har denne feature!! Det virker i Opera, men fandeme ikke i IE.
> Kan det virkelig passe???

Jeg kører også med IE og har tidligere bemærket det samme.
Progressive JPEGs bliver ikke indlæst som de burde i browseren, men
der er også forskel på i hvilket program du har lavet den JPEG i.

Dette billeder er f.eks. lavet med Photoshops 'Save for Web' med
flueben i 'Progressiv':
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/jpeg/progressiv/photoshop.jpg>
Hos mig i IE 6 bliver det billede ikke vist før det hele er hentet.

Her er det samme billede lavet med ACDsee 5.01:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/jpeg/progressiv/acdsee.jpg>
Det bliver trods alt hentet i 4 hug, men alligevel ikke som et
progressivt billede burde komme. Så vidt jeg ved så burde det
komme nogenlunde som en interlaced *.gif eller *.png.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/jpeg/progressiv/photoshop.png>

Madsen.

Fra : emj

Dato : 30-04-03 22:05

On Wed, 30 Apr 2003 22:28:27 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det bliver trods alt hentet i 4 hug, men alligevel ikke som et
>progressivt billede burde komme

Hvad kalder man så den slags, hvor hele billedet straks er på skærmen
i en slags kladdeudgave, som forbedres efterhånden?
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 22:13

emj skrev:

> Hvad kalder man så den slags, hvor hele billedet straks er på skærmen
> i en slags kladdeudgave, som forbedres efterhånden?

Sådan mener jeg netop at et progressivt JPEG-billede skal opføre sig.
Det skal stå med det samme på skærmen og blive gradvist bedre og bedre,
så vidt jeg ved.

Madsen.

Fra : Thomas H.

Dato : 30-04-03 22:33

> Jeg kører også med IE og har tidligere bemærket det samme.
> Progressive JPEGs bliver ikke indlæst som de burde i browseren, men
> der er også forskel på i hvilket program du har lavet den JPEG i.

Ok, men det gør jo systemet totalt ubrugeligt, for hvis bare de
opførte sig som standard hvis det ikke virkede, kunne man leve
med det, men hvis jeg laver en side med 8 billeder i progressive,
bliver siden jo forværret når folk bruger IE, da det SLET ikke viser
noget før det første billede er hentet!

> [...]
> progressivt billede burde komme. Så vidt jeg ved så burde det
> komme nogenlunde som en interlaced *.gif eller *.png.

Mine billeder er lavet i PaintShop, og jeg prøvede PhotoShop på
jobbet, der er ikke forskel.