|
| Hvor lang tid for garantireparation ? Fra : Carsten Larsen |
Dato : 17-05-03 14:43 |
|
Hvor lang tid er det rimeligt at skulle vente på at få repareret et
digitalkamera under garanti ? Jeg har haft det indleveret i 3 uger og er ved
at blive utålmodig, men er det for tidligt at begynde at rykke for sagen ?
Mvh
Carsten
| |
Jan Pedersen (17-05-2003)
| Kommentar Fra : Jan Pedersen |
Dato : 17-05-03 17:56 |
|
Carsten Larsen wrote:
> Hvor lang tid er det rimeligt at skulle vente på at få repareret et
> digitalkamera under garanti ? Jeg har haft det indleveret i 3 uger og
> er ved at blive utålmodig, men er det for tidligt at begynde at rykke
> for sagen ?
Ja, vent tre uger mere...
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk
--
Det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse...
Blomst # 92159636
| |
mc (17-05-2003)
| Kommentar Fra : mc |
Dato : 17-05-03 18:20 |
|
>
> Ja, vent tre uger mere...
>
>
ja jeg ville jo synes 3 uger var rigeligt lang tid, og ville nok begynde at
ringe for at skynde på.
3 uger mere ville jeg helt sikkert finde urimeligt.
--
Venlig Hilsen Marianne
| |
Coach [4130] (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Coach [4130] |
Dato : 18-05-03 10:35 |
|
3 uger er ved at være grænsen for et tåleligt rep.tidsrum.
Jeg ville som det næste gå til butikken og mundtligt stille et krav om at
rep. skal være færdig inden for totalt 5 uger.
Når de 5 uger er gået, skal du gå til butikken med et "skriftligt" krav om
"tilbagekøbsret" (mener det er købelovens §75) hvis enheden ikke er tilbage
i dine hænder inden for 1 uge (kravet SKAL være rimeligt, og 1 uge er netop
rimeligt).
Butikken skal nu betale dig det fulde beløb tilbage (købsprisen, den dag du
købte enheden) hvis du ikke kan få den "reparerede" enhed tilbage efter 1
uge.
Husk også, at hvis enheden IKKE er repareret, kan du stadig stille krav om
"tilbagekøbsret".
Husk at hvis de ombytter enheden SKAL den følges af ny 2 årig
reklamationsret.
Husk at få papir på ALT.
held og lykke
Bri@n
| |
Bertel Lund Hansen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 18-05-03 13:22 |
|
Coach [4130] skrev:
>3 uger er ved at være grænsen for et tåleligt rep.tidsrum.
>Jeg ville som det næste gå til butikken og mundtligt stille et krav om at
>rep. skal være færdig inden for totalt 5 uger.
>Når de 5 uger er gået, skal du gå til butikken med et "skriftligt" krav om
>"tilbagekøbsret" (mener det er købelovens §75) hvis enheden ikke er tilbage
>i dine hænder inden for 1 uge (kravet SKAL være rimeligt, og 1 uge er netop
>rimeligt).
Jeg er enig i dine tidsgrænser, men der er ikke noget der hedder
"tilbagekøbsret". Hvis forhandleren har tilbudt at reparere, kan
man ikke kræve at handelen ophæves, og ejheller nedslag i prisen.
Man kan kun vælge mellem (fortsat) at afvente reparationen eller
at få en ny vare magen til med det samme.
Fra § 78 i købeloven:
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet.
>Butikken skal nu betale dig det fulde beløb tilbage
Nej, den mulighed eksisterer ikke for Carsten.
>Husk at få papir på ALT.
Husk at tjekke din viden inden du råder andre.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
jacob nielsen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 18-05-03 13:41 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:lguecvkjjk67ia64r3mf7ja9hc1cjjebm3@news.stofanet.dk...
> Jeg er enig i dine tidsgrænser, men der er ikke noget der hedder
> "tilbagekøbsret". Hvis forhandleren har tilbudt at reparere, kan
> man ikke kræve at handelen ophæves, og ejheller nedslag i prisen.
> Man kan kun vælge mellem (fortsat) at afvente reparationen eller
> at få en ny vare magen til med det samme.
Hvis sælgeren ikke afhjælper manglen inden for rimelig tid, kan man hæve
købet uanset bestemmelsen i kbl §78, stk. 3. Jeg vil vædde med, at det også
fremgår af kapitlet om forbrugerkøb et eller andet sted, men jeg er for
doven til at slå efter
Mvh.
Jacob
| |
Rune B. Broberg (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 18-05-03 13:53 |
|
jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
> news:lguecvkjjk67ia64r3mf7ja9hc1cjjebm3@news.stofanet.dk...
>
>> Jeg er enig i dine tidsgrænser, men der er ikke noget der hedder
>> "tilbagekøbsret". Hvis forhandleren har tilbudt at reparere, kan
>> man ikke kræve at handelen ophæves, og ejheller nedslag i prisen.
>> Man kan kun vælge mellem (fortsat) at afvente reparationen eller
>> at få en ny vare magen til med det samme.
> Hvis sælgeren ikke afhjælper manglen inden for rimelig tid, kan man hæve
> købet uanset bestemmelsen i kbl §78, stk. 3. Jeg vil vædde med, at det også
> fremgår af kapitlet om forbrugerkøb et eller andet sted, men jeg er for
> doven til at slå efter
Du skal bare lige et par linier ned:
§78, stk.4 - som følger:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgers regning.
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
Coach [4130] (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Coach [4130] |
Dato : 18-05-03 14:48 |
|
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
*************************************************************
>>>>>>Men dette punkt er jo ikke opfyldt. Derfor træder punkt 4 ikraft.
Der sker netop dette at sælgeren ikke opfylder stk. 3 inden for rimelig tid.
Det kan godt være at han tilbyder afhjælpning, men det skal være inden for
rimelig tid.
Og OK det hedder "ophævelse af købet"
*************************************************************
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.
Da jeg selv har brugt lige netop denne §, mener jeg nok at have den viden
jeg skal have for at råde andre.
mvh
Bri@n
| |
Bertel Lund Hansen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 18-05-03 15:46 |
|
Coach [4130] skrev:
>Da jeg selv har brugt lige netop denne §, mener jeg nok at have den viden
>jeg skal have for at råde andre.
Du har ret. Jeg må æde mine ord i mig igen.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Carsten Larsen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Carsten Larsen |
Dato : 18-05-03 20:47 |
|
Tusind tak for svarene - det er absolut noget jeg kan bruge.
Mvh
Carsten
| |
|
|