Skvalderkål i bedene?
Fra : Nielsen

Dato : 17-05-03 13:37

Hej,

Vi har nogle rosenbede som er snart helt dækket af Skvalderkål. Vi har
efterhånden opgivet at få bugt med det, men har fået at vide at man kan
sætte nogle bundplanter i stedet, som kan "kvæle" skvalderkålen. Samtidig
skal de selvfølgelig ikke kvæle roserne.

Er der nogen der har erfaringer med dette? Nogen forslag til hvilke
bundplanter vi kan prøve?

Håber på masser af gode svar

Nielsen

PS: Jeg ved godt at det bedste er at lægge sig ned og luge det op - igen og
igen. Men det har vi simpelthen ikke tiden til, så det er der ingen grund
til at foreslå

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-05-03 17:48

"Nielsen" <marianne577@outsearch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte nogle bundplanter i stedet, som kan "kvæle" skvalderkålen. Samtidig
> skal de selvfølgelig ikke kvæle roserne.

Hvilken farve er skvalderkål? - Grøn
Hvilken farve er dine påtænkte bundplanter? - Grønne?
Det er jo lidt synd for den pæne urt, at den har fået et sådant navn!
Skavalderkål er jo en fortrinlig bundplante,- holder jo alt ukrudtet væk!
- Og så smager den i øvrigt ganske udmærket i adskillige retter.
Naturen er jo noget forunderligt noget........

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-05-03 22:36

On Sat, 17 May 2003 18:47:55 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Hvilken farve er skvalderkål? - Grøn
>Hvilken farve er dine påtænkte bundplanter? - Grønne?
>Det er jo lidt synd for den pæne urt, at den har fået et sådant navn!

Det er da ikke navnet som sådan der er slemt. Det er mere det at folk
forbinder det med noget skidt.

Og så er det vist på plads med dette link:
http://cph.ing.dk/bagsiden/bagsiden0320c.html

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : zigge

Dato : 17-05-03 17:50

"Nielsen" <marianne577@outsearch.dk> wrote in message

> [...]
og
> igen. Men det har vi simpelthen ikke tiden til, så det er der ingen grund

Høns er ret vilde med skvalerkål...

Mvh
//zigge

Fra : Nielsen

Dato : 18-05-03 09:37

Nu var det jo lige jeg gerne ville sige tak for svarene - hvis det altså
bare lige var nogen jeg kunne bruge til noget. Det jeg spurgte om, var jo
netop forslag til bundplanter.....

Jeg ved godt at skvalderkål kan spises, og at der også er nogen der synes de
er pæne - men nu er jeg altså ikke en af dem, og jeg vil meget gerne af med
dem. Så - en gang til:

Er der nogen der har nogle gode forslag til bundplanter, så vi kan komme af
med skvalderkålen i rosenbedene? Gerne nogen med pæne blomster!

mvh
Nielsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-05-03 10:39

> [...]
af
> med skvalderkålen i rosenbedene? Gerne nogen med pæne blomster!

Hej Nielsen, jeg vil da gerne forsøge.
Jeg er ikke ekspert, men et langt liv med naboer der ligefrem 'dyrker'
skvalderkål har da givet mig nogle erfaringer.
Jeg tror at du får meget svært ved at finde en bunddækkeplante der kan hamle
op med skvalderkålen. Skvalderkål er en særdeles livskraftig plante. Hvis du
finder en, kunne det sagtens tænkes at kuren var værre end sygdommen
Det eneste jeg lige kan tænke på der nærmer sig i livskraft er 'Hønsetarm'
og 'Lærkespore'.
Jeg har indtil nu kun fundet 3 effektive metoder til bekæmpelsen:

1. Mekanisk bekæmpelse som du kender, og ja det er hårdt arbejde.

2. Prefix, som er forbudt at bruge og forhindrer alt liv i 1 - 2 år.

3. Sort plastic eller et tykt lag gamle aviser.

Det sidste var måske en mulighed. Dække bedet med sort plastic/aviser,
derefter et lag pyntebark for udseendets skyld, og så lade roserne titte
frem mellem hullerne i dæklaget.
Jeg ved ikke om roserne kan tåle en sådan behandling, med det ved Mads
garanteret.
Held og lykke med projektet. Jeg vil med interesse følge det videre forlød.
Carsten
PS.
Til Mads:
Det var et udmærket link
Jeg ved ikke rigtigt hvor seriøst det er ment, men der er megen sandhed i
det. Ukrudt er jo bare uønskede planter. Alt kan efter omstændighederne være
'ukrudt'. Kan man leve med skvalderkålen, er den formodentlig en af de mest
effektive bunddækkeplanter der findes.

Fra : Nielsen

Dato : 18-05-03 12:01

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse............
> [...]
> frem mellem hullerne i dæklaget.
> Jeg ved ikke om roserne kan tåle en sådan behandling, med det ved Mads

Hej - og tak for svaret
Det med aviserne og pyntebarken har vi prøvet. Roserne kan sagtens tåle
det - og det kan Skvalderkålen desværre også Det kan være der skal et
tykkere lag til end det vi prøvede. Vi må kigge lidt nærmere på de to
bundplanter. Tak for hjælpen.
Nielsen

Fra : Frederiksen

Dato : 18-05-03 21:09

> Det med aviserne og pyntebarken har vi prøvet. Roserne kan sagtens tåle
> det - og det kan Skvalderkålen desværre også

Lug bedet grundigt (men ikke hysterisk). Kom flis/dækbark på i et lag på ca
10 cm - vi bruger kompostkværnen til at lave flisen. Hver gang der titter et
lille blad op, som er uønsket, så pensler du med Round Up - eller som nævnt
længere ned, så kom en dråbe på bladet. Du kan også luge dig ud af det, men
det andet er nemmere, og dermed mere sandsynligt at du får gjort det.
Til næste år kan du så lave et bunddække af de planter, du ønsker.

Her i huset har vi indgået et kompromis. Skvalderkålen er i plantebæltet og
holder sig fra græsplænen, og til gengæld sprøjter vi så ikke

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-03 19:11

On Sun, 18 May 2003 11:38:35 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

> [...]
>'ukrudt'. Kan man leve med skvalderkålen, er den formodentlig en af de mest

Jeg syntes det var godt til lige at sætte nogle ting på plads

Under store buske eller træer kan skvalderkål egentlig være fin. Den
skal ikke passes og den er flot grøn hele sommeren. Selv blomsterne på
den er ret flotte.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Stefan Garvig

Dato : 18-05-03 11:39

> [...]
af
> med skvalderkålen i rosenbedene? Gerne nogen med pæne blomster!

Jeg ved, at Den Danske Haveforenings blad Haven med jævne mellemrum har
artikler om netop bunddækkeplanter. Haven nævnte for et par år siden en
plante, der kunne tage livet af skvalderkålen.

Kik evt. på biblioteket efter Haven.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********
For direct reply only:

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-03 12:06

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved, at Den Danske Haveforenings blad Haven med jævne mellemrum har
> artikler om netop bunddækkeplanter. Haven nævnte for et par år siden en
> plante, der kunne tage livet af skvalderkålen.

Jeg vil tro, at hasselurt kan - måske.
Men den tager altså også livet af roserne. Jeg har haft dem i mit rosenbed
engang, da jeg syntes, de grønne blade pyntede, mens roserne var bladløse.
Det var IKKE en ide til efterfølgelse.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-03 19:15

Hvorfor ikke? Hvad skete der?

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-03 20:36

> Hvorfor ikke? Hvad skete der?

Det endte som et hasselurtebed med nogle hensygnende rosen-stritter i.
Og det var jo ikke lige meningen, at roserne skulle være bladløse HELE året

Hvis jeg havde orket og haft tid, kunne jeg sikkert have pillet de
overskydende hasselurtplanter op med jævne mellemrum, så de ikke tog hele
magten - men ideen var, at det skulle være noget, der stort set passede sig
selv.
Siden har jeg kun plantet hasselurt sammen med noget, som er sikker på, kan
klare sig i konkurrencen.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-03 19:14

On Sun, 18 May 2003 12:38:43 +0200, "Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk>
wrote:

>Jeg ved, at Den Danske Haveforenings blad Haven med jævne mellemrum har
>artikler om netop bunddækkeplanter. Haven nævnte for et par år siden en
>plante, der kunne tage livet af skvalderkålen.

Så vidt jeg husker var det høstanemone som de skrev det om. Den bliver
mindst lige så høj som skvalderkålen, hvilket er en betingelse for at de
kan kvæle dem (sådan da). Men for det første er høstanemone lidt smådyr
i indkøb og det tager også et par år at få den i god vækst. Og inde midt
i en skvalderkål-skov vil jeg tro det er næsten umuligt.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Mari

Dato : 05-06-03 21:31

> Så vidt jeg husker var det høstanemone som de skrev det om.

Hvis det var forrige år - så er det en lyserød Geranium (storkenæb),
som får det smukkeste efterårsløv - og jeg har afprøvet det. De blomstrer
SÅ smukt netop nu.
Det er rigtigt at det forhindrer skvalderkålen i at "passere" striben
af geranium - som er ca. 60 cm. bred - men jeg tvivler på at skud fra roden
af roserne får
lys nok til at udvikle sig. Jeg ville ikke plante den i mit rosenbed.
Så hellere grave/si 15-20 cm af overfladen og fylde op med REN harpet
muld - og så være omhyggelig med at holde alt det nede, der måtte
komme senere.

Jeg har også afprøvet sort plastik, aviser og sprøjtning, men det eneste
jeg
er lykkedes med er at grave jorden og fjerne alt synligt plantemateriale med
min solde. Stort arbejde - men dét virker til gengæld. Nu titter en enkelt
lillebitte
plante op engang imellem og den skal så fjernes 10-15 cm. ned - og så har
vi igen fred i et stykke tid.

Solden er 1,5 meter på den ene led og 60 på den anden. monteret med kroge
i alle hjørner, så jeg kan hænge den op i mit æbletræ. Den står skråt - så
jeg
kaster jorden øverst - og det triller ned af trådvævet. Jorden passerer mens
sten
og plantemateriale ligger nederst i solden - og kan samles sammen.

/Mari

Fra : Sigrun og Morten

Dato : 18-05-03 17:47

Hej

Jeg har læst at løvefod kan klare skvalderkål. Jeg har ikke selv prøvet
(endnu), men når jeg ser på planten, tror jeg at det kan være rigtigt nok.
Planten er også omtalt i majnummeret af Haven som en af de 8 mest effektive
bunddækkeplanter.

En anden plante der måske kan klare det, er kærmindesøster. Den er til
gengæld svær at komme af med igen (dog ikke lige så svær som skvalderkål
Da vi købte vores hus, var der et stort bed som næsten kun bestod af
kærmindesøstre. Det synes vi var kedeligt, så vi gravede dem op. Nu har vi
et nydeligt grønt bed med skvalderkål, så måske var der en årsag til den
noget ensformige beplantning.

Med venlig hilsen
Sigrun
www.sigrun.dk

Fra : edob

Dato : 18-05-03 20:03

Der er kun et middel mod skvalderkål som virkelig har effekt og det er Round
Up. Absolut ikke i store mængder (det er ikke nødvendigt) men anvendt med
omtanke. Dermed mener jeg f.eks. en lille oliekande med blandingen og så
kun en dråbe på nogle få blade. Det er tilstrækkeligt og det virker.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-05-03 19:20

Mads Lie Jensen skrev:

> Under store buske eller træer kan skvalderkål egentlig være fin. Den
> skal ikke passes og den er flot grøn hele sommeren. Selv blomsterne på
> den er ret flotte.

Mht. blomsterne (som *er* pæne) skal man lige være opmærksom på, at
skvalderkål ikke kun formerer sig vha. rodskud/udløbere.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : fa.dk

Dato : 19-05-03 08:27

"Nielsen" skrev d. 17-05-03 13:37 dette indlæg :
> [...]
igen og
> igen. Men det har vi simpelthen ikke tiden til, så det er der ingen

Hej
Jeg har et par rosenbede, hvor jeg i begge fra starten plantede
forskellige bundplanter. I det ene satte jeg på et tidspunkt nogle
afklippede vinca minor. Efter 2 - 3 år har de "overtaget" hele bunden,
og der kommer stort set ikke ukrudt op. (Vinca minor: ca. 15 cm høj,
vintergrøn, blå blomster i maj). Da jeg ikke har skvalderkål i det bed,
ved jeg dog ikke, om de kvæler dem; jeg tvivler lidt - og især hvis
skvalderkålen allerede har godt fat.
Hvis I ikke vil have skvalderkål i bedet, er der sikkert ingen vej uden
om lugearbejdet. Kan I ikke afse en time i det tidlige forår, når
skvalderkålen kommer frem? Hvis I luger på dette tidspunkt - graver ned
under planten og forsigtigt løfter op og følger de lange rødder og får
dem med, så er min erfaring, at bedet kan være rimeligt i lang tid. Især
hvis I følger det op efter et par uger - og får "de sidste" med.
I øger faktisk faktisk problemet med bundplanter - hvis der ikke findes
nogen, der kvæler skvalderkålen, for så vokser skvalderkålen op mellem
disse planter, og skvalderkålrødder og andre planterødder er lidt
håbløst. Jeg har et staudebed, hvor jeg har fået importeret skvalderkål
med nogle stauder fra en bekendt, og de har bredt sig til andre
staudeplanter. Og selv om jeg følger mit eget råd, kan jeg ikke få alle
skvalderkålrødder ud af staudeplante"klumperne".
Men måske har I allerede besluttet jer til at følge rådet med et
bunddække af skvalderkål, for de er jo som nævnt både frodige og
grønne.Og så kan I nøjes med at brække blomsterstilkene af.
Ellers er det vist op med roserne, vaske rødder og få skvalderkålen helt
væk. En midlertidig placering et andet sted. Sort plastik på rosenbedet
et par måneder.... Det er sådan jeg - på et tidspunkt! - forestiller mig
at gøre med mit staudebed.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-05-03 09:49

> [...]
> skal de selvfølgelig ikke kvæle roserne.
> Er der nogen der har erfaringer med dette? Nogen forslag til hvilke

I stedet for bundplanter kunne du måske prøve at
dække jorden omkring roderne med sort plast.
Alternativet er at fjerne de ret overfladiske rødder
med en lugeklo + ret tykke handsker.
Skvalderkålene skal væk, ellers erobrer de ´snart
haven.

Per A. Hansen