Hvordan slutter "Braking The Waves"?
Fra : Pegasus

Dato : 17-05-03 13:25

Hej gruppe!

Min kone så Braking The Waves forleden, men fik ikke slutningen med.

Har søgt på nettet og fundet 100 fine anmeldelser (dog var den ikke polulær
i Salt Lake City). Men slutningen er ikke beskrevet i nogen anmeldelse. Jeg
kan forstå, den er højst kontroversiel og overraskende - deler anmelderne i
to grupper.

Min kone så filmen indtil det punkt hvor Bess ligger på operationsbordet, og
man ved ikke, om hun overlever. Hvad sker der efterfølgende?

På forhånd mange tak!

--
Yours
Pegasus

Fra : David T. Metz

Dato : 17-05-03 19:51

Pegasus skriblede:
> [...]
>
> Min kone så filmen indtil det punkt hvor Bess ligger på
> operationsbordet, og man ved ikke, om hun overlever. Hvad sker der

Hun dør.

Hun skal så begraves traditionelt, dvs. vi kan regne ud han skal have ord
med på vejen af typen "du er en synder der skal i helvede". Vi ser så Jan
og vennerne grave sand op i poser på stranden, hvorefter de bryder ind på
lighuset og åbner kisten med Bess. Klip til begravelsen hvor svigerinden
står et stykke væk og kan ikke forstå at Jan ikke er der. Hun går ned til
graven, hvor præsten så netop siger de formastelige ord. Stærkt bevæget
råber hun op og siger ham imod - mændene ser derpå dels beskæmmede ud, dels
forfærdede over at hun tillader sig at bryde ind. I det samme ser hun der
løber sand ud af kisten som er ved at blive sænket i graven.

Klip til Jan og vennerne der bærer en kasse i kistestørrelse rundt på et
skib i halv-høj sø. De tager ud på boreplatformen, hvor de om natten tager
Bess' lig ud (det er svøbt i en pressenning) og smider hende i havet fra
platformen. Næste morgen kommer en af vennerne løbende ned til Jan og siger
han skal komme med og se noget der er for vildt. På vej op på dækket får de
flere med sig. De kommer ind i et rum, hvor en mand står og ser på et
radarbillede og følgende dialog udspiller sig:
"Du kan ikke se noget vel?"
"Nej ikke spor"
Så åbner de døren ud til dækket og man hører nu kirkeklokker. Flere mænd
står på dækket og kigger op mod himlen efter lyden. Jan og hans venner
smiler. Klip til fugleperspektiv med to store klokker i hver sin side af
billedet, der ringer i midten ser man ned på boreplatformen.
Klip - rulletekster (SOM IKKE BLEV AFBRUDT AF SPEAKER ELLER SKILTE!!!)

dAVID
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Pegasus

Dato : 17-05-03 21:41

David T. Metz spake unto us:
> Pegasus skriblede:

Fantastisk e-SERVICE, David.

(Hva'? er du også i denne NG?)

--
Yours
Pegasus

Fra : Pegasus

Dato : 18-05-03 09:18

David T. Metz spake unto us:

> [...]
> sin side af billedet, der ringer i midten ser man ned på
> boreplatformen. Klip - rulletekster (SOM IKKE BLEV AFBRUDT AF SPEAKER

Det lyder som en ganske surrealistisk slutning, hvor man ligesom i kunsten
tror sig i et forudsigeligt univers, der senere viser sig papirtynd
illusion. Gad vide om den gode von Trier til sidst trak sig i ungdommelig
distance.

Vi skylder nok at stave Breaking the Waves rigtigt af hensyn til evt. Google
search. Og dog - så findes der måske en hollandsk/finsk/tysk kult (Google
search på 'braking'), der mener, det drejer sig om at bremse bølgerne,
fremfor at bryde dem. Det er nok en mere konservativ, kontinental tankegang

--
Yours
Pegasus

Fra : David T. Metz

Dato : 18-05-03 12:34

Pegasus skriblede:
> [...]
> kunsten tror sig i et forudsigeligt univers, der senere viser sig
> papirtynd illusion. Gad vide om den gode von Trier til sidst trak sig

Nej da, der er jo lagt op til det lige fra starten hvor det tematiseres
flere gange at egnens kirke ikke har klokker. Det er ikke surrealistisk -
det er religiøst.

Men selv har jeg det lidt sådan med historien at den er meget "tænkt" -
sådan lidt skrivebordsagtigt. Den rørte mig ikke så meget første gang -
bortset fra i enkelte scener der er fuldkommen genialt lavede - især den
hvor de står nøgne over for hinanden.

Det Trier gør at jo at håne de hellige ved at lade Gud vise sin påskønnelse
af Bess og co. Så det er netop ikke distance, men en stærk
retfærdighedsdrift om noget.

Hvis der er noget ungdommelig distance så er det fx når han lader navnet på
manden i den første begravelse vi overværer være "Anthony Dod Mantle" - ham
der skal i helvede, hvorom Bess har replikken "everybody knows Anthony wil
go to hell". Mantle var location scout på filmen og har været fotograf på
mange andre film, bl.a. en del Dogmefilm og en portrætfilm om Trier ... Det
var sådan en meta-joke der kan virke distancerende.

Fra : Pegasus

Dato : 18-05-03 15:00

David T. Metz spake unto us:

> ........ og en portrætfilm om Trier ... Det var sådan en meta-joke
> der kan virke distancerende.

Trier har ikke mod på at caste sig selv ligesom Hitchcock i starten. Dér
havde han jo haft chance for at rette op på nogle fordomme..

Men ellers bøjer jeg mig for filmkundskaben...

Tak!

--
Yours
Pegasus

Fra : David T. Metz

Dato : 18-05-03 15:39

Pegasus skriblede:
> David T. Metz spake unto us:

> Trier har ikke mod på at caste sig selv ligesom Hitchcock i starten.
> Dér havde han jo haft chance for at rette op på nogle fordomme..

Jo, jo - han var da selv med i Europa som en jøde der tjekker navne på
rejsende for at finde nazister. Det var jo i hans "jødiske" periode
(dengang han troede hans far var jøde). Og så spiller han selv den ene
hovedrolle i Epidemic og hovedrollen i "filmen i filmen". Jeg mener også
han har en cameo i Forbrydelsens element, som jeg missede i går (jep, et
tjek på imdb.com bekræfter det, så han er med i hele Europa-trilogien -
selv i Idioterne er han jo med som interviewer - uden for kameravinklen)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-05-03 16:05

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener også
> han har en cameo i Forbrydelsens element, som jeg missede i går

Han er med ganske kort som natportier på et af de hoteller, Fisher besøger
på sin tur i Harry Greys fodspor.

Det var i øvrigt en skam med kopiens farvebalance. De oprindeligt gule
rulletekster var her nærmest råhvide, og hele den originalt varme glød var
mere eller mindre forsvundet fra filmen.

--
Jens Thomsen

"Here lies David St. Hubbins... and why not? "

Fra : Per

Dato : 19-05-03 08:49

Den film er intet uden slutningen! Ærgeligt hun faldt i søvn. Jeg for helt
kuldegysninger ved at tænke på den. Fantastisk film.

Fra : Sunnyboy

Dato : 17-05-03 20:03

> (dog var den ikke polulær i Salt Lake City)

hvorfor er den ikke det?

Fra : Pegasus

Dato : 17-05-03 21:58

Sunnyboy spake unto us:

> hvorfor er den ikke det?

De siger i Deseret News, at Emily Watson er fin, men filmen giver kvalme, er
for lang, og indeholder for meget sex.

"The film itself, however, is another matter - from its primary plot device
to its explicit sex scenes to its dizzying camera work, "Breaking the Waves"
is more than a little problematic."

http://www.rottentomatoes.com/click/source-121/reviews.php?cats=&letter=b&sortby=movie&page=40&rid=60471
--
Yours
Pegasus

Fra : Don G.

Dato : 18-05-03 11:01

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> skrev...
> De siger i Deseret News, at Emily Watson er fin, men filmen
> giver kvalme, er for lang, og indeholder for meget sex.

Hvis man gerne vil læse flere reviews i samme stil, kan jeg varmt anbefale
"ChildCare Action Project: Christian Analysis of American Culture (CAP)".

Dem finder du her:
http://www.capalert.com/capreports/

Tjek eventuelt deres anmeldelse af Magnolia eller South Park: Bigger, Longer
& Uncut

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Peter Lind

Dato : 18-05-03 23:09

"Don G." <news@don-gSLETTES.dk> wrote in message
> [...]
>
> Dem finder du her:
> http://www.capalert.com/capreports/
>
> Tjek eventuelt deres anmeldelse af Magnolia eller South Park: Bigger,

Min absolutte favorit er American Psycho (som vi iøvrigt fik gensyn med i
sidste uge) - den scorede absolut bund på deres index, og har blandt andet
fået følgende kommentar med:
"If I had not promised a mother of a 12 year old boy with a 13 year old
friend who somehow got into this movie -- the 13 year old was apparently
"changed" -- that I would conduct the analysis, I would have walked out of
the theater just like the theater manager strongly suggested."

Første gang jeg læste deres anmeldelser, troede jeg at det var en joke, der
skulle gøre grin med de ekstreme religiøse grupper i USA, men nej - de mener
det i ramme alvor...

mvh
Peter Lind

Fra : Don G.

Dato : 19-05-03 11:36

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev...

> men nej - de mener det i ramme alvor...

Og det er netop _det_ der gør deres anmeldelser hylende morsomme indimellem

Desværre har de ikke anmeldt Breaking the Waves eller andre af Triers film -
det er jeg ellers sikker på kunne være kilde til stor morskab.